Hurtig gennemkørende trafik er stadig et problem mange steder i Brabrand, men Teknik og Miljø har planer om at dæmpe hastigheden på Hejredalsvej og Ørvadsvej. I Gellerup skal farten ned på Sigridsvej og på den sydlige del af Gudrunsvej.
Aarhus Kommunes Magistrat godkendte mandag en stribe trafikale projekter i hele Aarhus, og på listen var også flere veje i Brabrand, hvor Teknik og Miljø vil dæmpe farten og øge trafiksikkerheden.
Det gælder blandt andet på Hejredalsvej, hvor Teknik og Miljø i overensstemmelse med Brabrand-Årslev Fællesråd har valgt at bruge de fleste af pengene på etablering af cykelstier, indsnævring af vejbanen og forskellig fartdæmpning i nødvendigt omfang.
”Dette har længe været et ønske fra forvaltningens side, men det er også en dyr løsning. Et omfattende planlagt driftsarbejde giver dog nu en samfinansierings-mulighed”, skriver Teknik og Miljø i oplægget.
Der er afsat en million kroner til projektet i 2021-budgettet. Beløbet er en del af projektets samlede finansiering. Etableringen af cykelstierne på Hejredalsvej er dog stort set færdig, siger projektleder i Vejanlæg & Bydesign, Per Thoft Kærsgaard.
Ved Røgelvej er fortovet desuden ført tværs over vejen, og det betyder, at der nu er en forhøjning, der skal gøre det vanskeligt at køre med høj fart fra Røgelvej ud på Hejredalsvej og omvendt.
Venter på afklaring om pukkelbump
Nu mangler kun den planlagte fartdæmpning. I projektplanen er der markeret seks steder på Hejredalsvej, hvor der skal etableres fartdæmpende bump.
Som andre steder i Aarhus anbefaler forvaltningen, at der anvendes de såkaldte pukkelbump – også kaldet mariehøns – men kritik af den løsning har betydet, at Teknik og Miljø-rådmand Bünyamin Simsek har stoppet etableringen af flere bump, indtil det er afklaret, om Aarhus Kommune fortsat skal anvende de planlagte bump.
Per Thoft Kærsgaard kan ikke sige, hvornår der ventes en afklaring om brugen af pukkelbump.
”2-minus-1” på Ørvadsvej
Men også på Ørvadsvej vil forvaltningen bruge en halv million kroner på især at forbedre forholdene for de lette trafikanter. Ørvadsvej er især om morgenen og om eftermiddagen præget af en del gennemkørende trafik.
”Det har været et stort ønske fra fællesråd og beboerne langs vejen, at der kigges på forholdene på vejen med fokus på sikring af de lette trafikanter. Vejen er fartdæmpet, men snæver og der mangler stier og fortove,” står der i oplægget.
Teknik og Miljø ønsker at undersøge, om vejen egner sig til den såkaldte ”2 minus 1”-løsning, hvor der etableres en enkelt vejbane med brede spor til cyklisterne i begge sider. Når to biler møder hinanden, kan de passere hinanden ved forsigtigt at trække ud i siden af vejen.
Desuden ser vejfolkene på, om der skal flere kombinerede fartdæmpere til, hvor cyklister så kan ledes ”bagom”.
Formand for Brabrand-Årslev Fællesråd, Chresten Ibsen, glæder sig over, at der nu er afsat penge til de to projekter:
“Det er dejligt at vi nu får bedre forhold for cyklister og skolebørn de to steder. Vi glæder os til, at arbejdet bliver udført.”
Slut med høj fart på Sigridsvej
Sigridsvej har længe stået på Teknik og Miljøs liste over veje, der trænger til fartdæmpning, og i år skal det være. Der afsættes 435.000 kroner til at etablere hastighedsdæmpende foranstaltninger og forbedre krydsningsmuligheder mellemHejredalsvej til Gudrunsvej.
”Derved vil vejen i højere grad fremstå som den øvrige infrastruktur i Gellerup og Toveshøj og ikke indbyde til at fungere som områdets omkørsel uden fartdæmpning,” står der i oplægget.
Formand for Gellerup Fællesråd, Helle Hansen, er afventende positiv over nyheden om en kommende fartdæmpning af Sigridsvej. Hun fortæller, at en mere sikker Sigridsvej har været på de lokale beboeres ønskeseddel i 20 år, uden at der er sket noget.
”Det er glædeligt, hvis der nu er en løsning på vej. Men det har godt nok krævet stor tålmodighed, så man tør næsten ikke tro på, at der nu sker noget,” siger hun.
Fra fire til to spor på Gudrunsvej ved City Vest
Som nævnt er der ikke ret mange steder tilbage i Gellerup, der lægger op til at køre hurtigt. De fleste veje er omlagt og har fået masser af bump, så det er stort set umuligt at køre stærkt.
På Gudrunsvej mellem Tinesvej og Sigridsvej under broen ved City Vest er der dog stadig en fire spors ”motorvej”, hvor der ind i mellem køres hurtigt. Men det skal også snart være slut.
Strækningen skal ændres fra fire til to spor, og der vil blive etableret hastighedsdæmpende foranstaltninger og bedre muligheder for at krydse vejen samt beplantning i midterrabatten. Der afsættes 500.000 kr. til arbejdet.
Svingbane på Anelystvej
I udkanten af Brabrand, på Anelystvej mellem Brabrand og Tilst, planlægges yderligere et projekt, der skal forbedre trafiksikkerheden på vejen.
Når biler kommer fra Tilstsiden og skal svinge til venstre ad Skjoldhøjvej, danner de ofte kø og bremser især trafikken nordfra. Teknik og Miljø ønsker at etablere en venstresvingsbane på Anelystsvej, der skal skabe bedre fremkommelighed og mere trafiksikre forhold.