Musik skal kunne mærkes i hele kroppen, og bevægelse er et vigtigt element, når børnene i spirekoret i Brabrand leger med tonerne og prøver at få dem til at falde på plads.
På søndag skal de 7-årige piger for første gang synge på ”den store scene” i Brabrand Kirke. Men lige nu, mandag eftermiddag, er de mest optaget af at følge korleder Susanne C. Nielsen, når hun med forskellige øvelser leger tonerne på plads. Børnene bevæger sig, mens de synger for at få den dér fysiske oplevelse af musikken til at indlejre sig.
Med håndtegn og navne på tonerne sætter hun børnene i gang med sang-øvelser, hvor de skal lære de enkelte toner at kende og i det hele taget at lytte til hinanden. Når man synger i kor, bliver man et instrument i samklang med andre instrumenter.
”Vi arbejder en del med hørelære, der blandt andet handler om at udvikle forståelsen for, hvor en bestemt tone ligger. Børnene får en nærmest fysisk fornemmelse af tonens placering. Det forankrer sig i kroppen,” siger Susanne C. Nielsen.
Leg og læring går hånd i hånd
Børnene sad for et øjeblik siden omkring et bord og tegnede og snakkede lidt i munden på hinanden. Og nu sidder de koncentreret på hver sin skammel og lytter. Når man går i 1. klasse, er man meget læringsparat!
Det er en lang rejse de er startet på. Det kræver tid at udvikle sig til en god korsanger, og det handler meget om tilstedeværelse her og nu. Det skal være sjovt at synge i kor men det kræver også disciplin, ligesom leg og læring hele tiden går hånd i hånd, forklarer korlederen.
”Det er vigtigt, at børnene har de bedste betingelser for at udvikle deres musikalitet. Derfor leger vi med stemmen, med rytmer og noder, vi danser og synger sjove og smukke sange. Så selvom jeg selvfølgelig har et langsigtet mål, så er fokus altid her og nu på at skabe gode oplevelser for børnene, og for dem der indimellem lytter.”
Undervejs taler de om tonerne. Hvad er det for en slags tone, denne her? Er det en rigtig frisk én, eller lyder den mere træt eller fornem, som dronningen der taler? De prøver at lære den at kende. De oplever, hvordan de selv kan bestemme, hvordan de synger. De har selv indflydelse på, hvad der kommer ud af deres mund.
”Det handler om at lytte til musikken og at lytte til hinanden. Vi laver nogle forskellige øvelser, hvor de skal skiftes til at synge, eller hvor de synger efter mig. Så lærer de at lytte. De kan hele tiden udvikle den evne.”
De tre Brabrand-kor
Susanne Cecilie Nielsen har været leder af børnekorene ved Brabrand Kirke siden august 2016. Hun er uddannet ved Det Jyske Musikkonservatorium i klassisk sang og musikpædagogik og arbejder freelance med sangundervisning og som musikpædagog i flere kirker. Desuden er hun selv aktiv sanger i Aarhus Domkirkes Kantori, Vokalgruppen Concert Clemens og Kvartetten Tirilil.
Om mandagen har hun spirekoret i Sognegården, og om tirsdagen samles børnekoret og pigekoret.
• Spirekoret er for børn i 1. klasse og er en forskole til Børne- og Pigekoret. Koret synger to gange om året koncert i kirken og holder desuden flere koncerter for forældrene.
• Børnekoret er for børn i 2. og 3. klasse. Koret synger til børnegudstjenester 6 gange om året og synger for på sangene og har egne indslag.
• Pigekoret er for børn fra 4. Klasse og op. Koret synger til gudstjenester og får også betaling for det.
Spirekoret er for mange børn vejen ind i sang og deltagelse i kor. Her lærer de helt fra bunden, hvad det vil sige at synge i kor, og hvordan man kan arbejde bevidst med sin sang.
Når børnene på søndag uden for Brabrand Kirke synger ”Nu tændes tusind julelys” sammen med børnekoret og pigekoret, er det den første rigtige optræden. De har dog allerede holdt koncert for forældre og søskende lige før efterårsferien.
Et sangfællesskab
Når børnene kommer og begynder i spirekoret, har de alle sunget derhjemme, men på forskellige måder. Nu skal de lære at synge i kor. De skal lære at være en del af et sangfællesskab.
”Det er helt naturligt for børn at synge. De synger, når de leger, når de gynger, når de går, det er en naturlig forlængelse af deres sprog. Ja ofte kommer sangen inden det talte sprog. Det er denne naturlighed, denne glæde og spontanitet ved sangen som vi bygger videre på i spirekoret.”
”De kommer med forskelligt udgangspunkt, men når de først er kommet, går der ikke lang tid, før børnene oplever, hvordan deres stemmer kan samle sig i et fællesskab hvor alle er vigtige. Og 1. klasse er en rigtig god alder at starte i. De har en god energi, fantasi og forestillingsevne. Det er et godt udgangspunkt for at tage næste skridt ind i sangens og musikkens forunderlige univers.”
Mange kor-oplevelser venter
Der er 10 piger i spirekoret. Der er plads til flere – og når juleferien eller sommerferien er slut, er det typisk et godt tidspunkt at starte. Så starter en periode med forberedelser til nye opgaver.
Når børnene bliver lidt ældre kommer de oplevelser, mange forbinder med at synge i kor. Korstævnerne hvor man mødes og danner venskab med børn fra andre kor. Og optrædener i store fælles kor-oplevelser.
En stor oplevelse var det eksempelvis for mange at være blandt de 220 børn, der dannede kor og deltog i en koncert med Sigurd Barrett og hans orkester ved et Luther-arrangement i Skjoldhøj Kirke i begyndelsen af oktober.
På søndag d. 3. December kl. 16.00 synger de tre kor til gudstjeneste og tænding af juletræet og julebelysningen på Hovedgaden, Kirkevej og foran Brabrand Kirke.