Banedanmark er klar til at hjælpe med at opføre en cykel- og gangbro over jernbanen i Brabrand, men politikerne i Aarhus Byråd fandt ingen penge til projektet ved sidste uges budgetforhandlinger. Flere politikere støtter dog projektet og vil finde pengene i infrastruktur-puljer.
”Hvis Aarhus Kommune har ønske om at bygge en gangbro, så er de velkomne til at henvende sig.”
Sådan lyder det klare svar fra Banedanmark til Vores Brabrand. Den statslige styrelse er klar til at medvirke til etablering af en cykel- og gangbro i februar 2021 ved Årslev Skov, når den statslige styrelse alligevel standser togtrafikken for at sætte flere andre broer op på strækningen til Langå.
Men meldingen er klokkeklar: Broen skal betales af Aarhus Kommune eller andre donorer.
Flere byrådspolitikere, blandt andre Steen Bording Andersen (S) og Eva Borchorst Mejnertz (R), er begejstrede for ideen om at kæde både naturområder og beboere i Brabrand bedre sammen med en bro, og de forsøgte begge ihærdigt at få forslaget med på bordet under budgetforhandlingerne.
Pris: 10 mio. kr.
Fagfolk i Teknik og Miljø havde anslået, at broen vil koste i omegnen af 10 millioner kroner. Det var så stort et beløb, at Steen Bording Andersen under budgetforhandlingerne vurderede, at det ville blive svært at få det med i budgetaftalen.
”Det er et stort beløb, men det er også et usædvanlig interessant projekt, der virkelig vil være af stor betydning for Brabrand. Men det ser umiddelbart lidt sort ud” sagde Steen Bording Andersen, inden forhandlingerne var afsluttet.
Og han fik ret: Der var ikke afsat penge til broen i Brabrand i det ellers omfattende budgetforlig.
Men de to politikere mener begge, at der fortsat er mulighed for, at Aarhus Kommune vil finansiere projektet via kommunale puljer til udvikling af infrastrukturen generelt og særligt til nye forbindelser og skoleveje.
Det kræver dog, at der gennemføres detaljerede tekniske beregninger, sådan at et egentligt projekt kan skitseres. Og det kan formentlig ikke nås inden februar 2021.
Endnu ingen henvendelse til Banedanmark
Kommunikationskonsulent i Banedanmark, Søren-Peter Fiirgaard, oplyser, at broprojektet i givet fald skal gennemføres som et såkaldt 3. partsprojekt, hvor eksterne parter kan få tilladelse til at gennemføre anlægsarbejder på eller ved jernbanen.
”I Banedanmark har vi stor erfaring i at håndtere denne type projekter, og vi stiller altid en 3. parts projektkoordinator til rådighed for at sikre, at projektet er jernbanefagligt og sikkerhedsmæssigt i orden,” skriver han i et svar til Vores Brabrand, og han fortsætter:
”Da vi endnu ikke har fået en henvendelse med et ønske om at etablere en gang- og cykelbro på tværs af banen, og vi derfor ikke ved, hvordan en sådan bro vil se ud, er det vanskeligt at besvare de konkrete spørgsmål. Dog kan vi sige, at vores erfaringer viser, at det er muligt at hejse en bro på plads på under 23 timer. Om det er muligt i dette tilfælde, vil bero på en konkret vurdering.”
Der vil dog være en række krav til broens udformning, først og fremmest i forhold til jernbanesikkerhed; Desuden skal der tages højde for, at strækningen Aarhus-Lindholm står foran en elektrificering, hvilket stiller krav til broens højde.
Læs også:
Gennembrud for broprojekt ved Helenelyst: Banedanmark er positiv