True Skov bliver stedet for masser af mennesker, som har lyst til at udfolde sig i naturen. Mange udviklingsprojekter er allerede i gang, og endnu flere er på vej. Mange ildsjæle præsenterede tanker og ideer på et debatmøde tirsdag aften på Gellerup Bibliotek. Her er et forsøg på et overblik.
Knap 50 energiske og engagerede ildsjæle fra det meste af Aarhus mødte tirsdag aften op på Gellerup Bibliotek til debatmøde om True Skov. Debatmødet var kulminationen på en længere periode med mange artikler om naturområdet i Aarhus Onsdag, Lokalavisen og Vores Brabrand.
Mødet blev en intens affære med masser af spørgsmål, kommentarer og ideer til repræsentanterne fra Naturstyrelsen og Aarhus Kommune, som er hovedaktører i udviklingen af de knap 500 hektar naturområde.
Der blev nævnt en lang række udviklingsprojekter, der enten er i gang eller i støbeskeeen:
Sammenhænge på tværs
”En af True Skovs største værdier er, at den er så stor. Men en af de største svagheder er, at området er fragmenteret af veje og stier, Så noget af det, vi arbejder med, er at skabe bedre sammenhæng mellem delområderne på tværs af True Skov og Langdalen og området nede på den anden siden af Silkeborgvej,” sagde projektleder Anders Busse Nielsen, Naturstyrelsen blandt andet.
Blandt andet håber han, at det vil blive muligt at krydse motorvejen E45. Der er forhandlinger i gang med Vejdirektoratet, der tilsyneladende er indstillet på at skabe en tunnel, når E45 alligevel skal udvides til tre spor. Der er dog endnu ikke besluttet noget.
Bro over jernbanen ved Sødalsparken
Også helt lokalt i Brabrand arbejdes der på at skabe nye forbindelser. En arbejdsgruppe med forbindelse til Brabrand-Årslev Fællesråd arbejder på at få en tunnel- eller broforbindelse, der skal forbinde de to dele af Årslev Skov nær Sødalsparken.
Gruppen med Per Falk og Henrik Andersen i spidsen håber at få Teknik og Miljø til at lave en projektering af projektet, der så vil kunne præsenteres for interesserede fonde.
Man håber at kunne få den nye overgang i forbindelse med, at Banedanmark om et år gør klar til elektrificering af strækningen. Det ventes, at nye overgange etableres i starten af 2021. Hvis projektet skal lykkes, skal det formentlig ske dér.
Græsningsskov
Et andet mål er at skabe større variation i naturoplevelsen. Her i efteråret er en masse træer blevet fældet, sådan at der til foråret kan etableres 14 hektar græsningsskov, hvor kvæg og kreaturer skal gå i et bakket område med en blanding af bevoksning og åbne arealer.
Nye stier – nye oplevelser
I øjeblikket er True Skov præget af brede, lige, lidt kedelige stier skabt til at skovmaskiner kan komme frem. Til næste år vil der blive skabt nye stier, der skal slynge sig mere ind gennem skoven. Blandt andet planlægger man nogle temaruter, bærsporet, frugtvejen og nøddestien. Disse stier må kun bruges af folk til fods.
Arbejdsgrupper med deltagelse af folk fra lokalområdet er desuden i gang med at udvikle andre forslag til ruter af forskellig længde samt ideer til interessante opholdssteder, hvor man kan holde pause, spise madpakker mm.
Også lokale borgere kan skabe nye stier og oplevelsesruter i området. Per Falk fra Helenelyst er allerede i gang og fortalte på mødet om sit arbejde med Falkestien.
Færdselsregler på stierne
Der var på debatmødet flere klager over meget ujævne og op-pløjede stier som følge af ridning og flere opfordrede til, at der etableres særlige ridestier. Anders Busse Nielsen understregede, at de fleste stier skal kunne benyttes af alle. I stedet foreslog han, at der formuleres ”færdselsregler” for heste, mountainbikes m.fl.
Nye mountainbike-spor
Mountainbikerne i Aarhus Trail Builders er interesserede i at bygge nye spor, der skal være så interessante, at man kan tiltrække nogle af de omkring 30.000 århusianere, som ellers foretrækker Marselisborgskovene.
Repræsentanterne for Aarhus Trail Builders vurderer, at et mountainbike-spor med gode udfordringer kan bygges for 1,5-2,0 millioner kroner. På mødet blev beløbet sammenlignet med prisen for en kunstgræsbane, ”der jo anvendes af langt færre”, og der blev peget på Aarhus Kommune som en oplagt med-sponsor.
Oversigtskort og turforslag
Naturstyrelsen og Aarhus Kommune har nedsat en arbejdsgruppe, der er i gang med at finde 10-12 indgange til True Skov, hvor der vil opsat nyudviklet informationsmateriale med oversigtskort og turforslag til især nye brugere af True Skov. Den første version af materialet blev præsenteret på debatmødet.
Der blev også stillet spørgsmål om, hvordan man vil skabe mulighed for parkering for folk, der kommer i bil. Projektleder Anders Busse Nielsen svarede, at Espenhøjvej bliver den centrale tilkørselsvej, og de nødvendige parkeringspladser skal især findes her.
Lokalhistorien i True Skov
Henrik Andersen fra Brabrand-Årslev Lokalhistoriske Arkiv har været i gang med at grave en række historiske beretninger frem fra blandt andet området omkring den gamle vandmølle i Årslev. Fortællingerne vil blive en del af formidlingen ude i området.
Forårsfestival
En arbejdsgruppe er i gang med at planlægge rammerne for en række aktiviteter, der ventes afholdt i True Skov i løbet af foråret. Der er afsat et større beløb til formålet.
True Skov breder sig
Og så breder True Skov sig i øvrigt omkring Lyngby og Yderup, hvor der i 2020 vil blive etableret nye stisystemer og plantet træer til foråret. Miljøminister Lea Wermelin plantede det første træ ved et arrangement i efteråret.
Friluftsrådet samler interesserede
Friluftsrådet har dannet en temagruppe om udviklingen af True Skov, hvor blandt andre spejdere, vandrelaug og andre aktører er med. Interesserede er velkomne til at deltage, fortalte Flemming Nielsen fra Friluftsrådet. Man kan få kontakt via Facebook-gruppen True Skov for Alle.
Hvis du har ideer og forslag til anvendelsen af True Skov, er du velkommen til at kontakte projektleder Anders Busse Nielsen, Naturstyrelsen, med forslag og ideer på email anbni@nst.dk. Man kan også skrive sine ideer i Facebook-gruppen True Skov for Alle.