Mens beboere i Årslev og brugere af naturen ved Årslev Engsø venter spændt på den kommende helhedsplan for Årslev-området, er Aarhus Kommune i fuld gang med planen. Forleden gav byplanarkitekt Randi Sandholm en status på planerne om bl.a. byggeri ved Årslev Engsø.
I knap tre år har arkitekt og byplanlægger Randi Sandholm arbejdet med at planlægge, hvordan der ved landsbyen Årslev kan skabes en helt ny bydel med op til 4000 beboere og 1000 arbejdspladser.
Masser af møder har været afholdt, tekniske forhold er søgt afklaret, og skitser er blevet tegnet. Nu er arbejdet gået ind i den afsluttende fase, der skal resultere i en overordnet helhedsplan for både den eksisterende landsby og markerne mellem Silkeborgvej og Skibbyvej og engene ned mod Årslev Engsø.
”Vi er i en fase nu, hvor vi arbejder på at få enderne til at nå sammen. Resultatet bliver en helhedsplan, som vi forventer bliver klar til foråret næste år. Selvfølgelig bliver der også en offentlighedsfase og debat om det udkast, vi kommer med”, sagde Randi Sandholm på et netværksmøde i Brabrand Erhvervsforening i sidste uge.
Mødet handlede især om erhvervsudviklingen i det vestlige Brabrand, men Randi Sandholm gav også en status på arbejdet med byudvikling i området.
Behov for 6-8 meter høj støjmur
Der er stadig adskillige udfordringer, der skal løses, før den nye bydel ved Årslev kan blive en realitet. Støjen fra motorvej E45 er en af dem.
”Vores støjmålinger viser, at ikke ret mange af arealerne kan leve op til den vejledende støjgrænse på 58 dB. Vi kan se, at der er behov for en 6-8 meter høj støjafskærmning, hvis lyden fra motorvejen skal dæmpes mærkbart,” sagde Randi Sandholm.
Desuden har højspændingsledningerne gennem ådalen i mange år generet øjet for brugerne af Aarhus Ådal. Også her er der en løsning på vej, fortalte Randi Sandholm:
”Vi arbejder sammen med Energinet på at få gravet elledningerne ned gennem hele ådalen med det formål at forskønne Aarhus Ådal. Det giver jo også fordele for byudviklingen i Årslev, at højspændingsledningerne i stedet skal graves ned langs E45.”
Randi Sandholm nævnte ikke på mødet en tidsplan for arbejdet, men Dansk Ornitologisk Forening skriver på deres hjemmeside, at en VVM-undersøgelse og offentlige høringer ventes igangsat i begyndelsen af 2022, mens selve arbejdet formentlig kan udføres i 2025.
En tredje udfordring er, at en del af udviklingsområdet ligger oven på grundvandsressourcer, og at der derfor vil være begrænsninger i, hvor tæt der kan bygges. Betydelige områder vil blive henlagt til skovrejsning og anden beplantning, fortalte byplanarkitekten.
Aftrapning af byggehøjden ned mod engsøen
Helhedsplanen for ”En moderne landsby i naturen” skal beskrive strategierne for hele bydannelsen. Blandt andet hvordan man skaber en ny bydel og samtidig bevarer landsbystemningen i Årslev. Hele udviklingsområdet består af 107 hektar, der udgøres af tre dele:
- Årslev landsby på ca. 35 ha
- Årslev fælled på ca. 61 ha
- Årslev mark på ca. 11 ha
Som nævnt skal der være plads til 1000 arbejdspladser og cirka 4000 borgere, hvilket byplanlæggerne omsætter til cirka 1200-1500 boliger. Det præcise antal besluttes først, når arbejdet med helhedsplan og lokalplaner for alvor går i gang, fortalte Randi Sandholm. Og så kom det uundgåelige spørgsmål:
Skal der boliger på Årslev mark?
”Ja, det er det, vi arbejder med.”
Er det ikke synd?
”Det er, som man ser det. Vi arbejder med aftrapning af bebyggelsestætheden, sådan at der bygges tættest op mod Silkeborgvej, og bebyggelsen åbner sig så op og bliver lavere og mere åben ud mod engsøen. Det man vil opleve på sydsiden af Skibbyvej vil være en lavere og mere åben karakter, og der skal arbejdes med kanten ned mod Årslev Engsø.”
”Når man går eller cykler ad stien langs engsøen, så er der flere steder, hvor bebyggelses-området er synligt fra stien, og andre steder hvor det ikke er ret synligt – hvor der er meget beplantning, der skærmer.”
”Der hvor jeg synes, det er mest synligt, er faktisk fra den anden side af Årslev Engsø, hvor man kigger op mod området. Derfor skal vi arbejde med beplantning og kanten ned mod engsøen. Og måske også hvordan man belyser området. Der er mange tekniske ting der,” sagde Randi Sandholm.
Hun henviste til, at planerne har været forelagt rådmand for Teknik og Miljø, Bünyamin Simsek. Han besluttede i foråret 2021 en anden afgrænsning af området ned mod Årslev Engsø, og fastlagde samtidig, at der højst må bygges i 2-3 etager syd for Skibbyvej.
”Det handler blandt andet om, at der er betydelige terrænforskelle. Vi arbejder frem mod en lavere bebyggelse ned mod engsøen – måske to etager op mod Skibbyvej og så trapper man af med en etage ned mod kanten. Det er noget af det, vi arbejder videre med. Og der er stadig afsat 50 procent til grønne kiler.”
Silkeborgvej som landsbygade
Også trafikken gennem Årslev blev der spurgt ind til. Randi Sandholm svarede, at planen er at indsnævre Silkeborgvej og sænke hastigheden gennem Årslev, så det bliver mindre attraktivt for den tunge trafik at køre gennem Årslev.
”Vi vil arbejde på at få hastigheden sat ned gennem landsbyen, så den ikke længere er 70 km/t men i stedet 50, lige som man ser i andre byområder. Måske vil fartnedsættelsen kunne rykkes længere ud ad Silkeborgvej, i takt med at der bliver bygget dér. Jo hurtigere man kører, jo mere støjer det jo,” sagde hun og fortsatte:
”Desuden skal der være nogle sikre overgange over Silkeborgvej. Mobilitet sidder med det konkrete projekt.”
Reserverer arealer til ny skole
I den seneste tid har der været en del fokus på skole-kapaciteten i 8220 Brabrand, og et forslag om en ny skole i Årslev har været nævnt. Randi Sandholm bekræfter, at der i plan-arbejdet for Årslev indgår en ny skole.
”Vi kigger selvfølgelig på skoleudbuddet i området og konkret på placering af en ny skole i Årslev. Vi reserverer arealerne til en ny skole, men hvorvidt den kommer, afhænger jo af, hvor hurtigt man bygger ud i området.”
Som nævnt er der også indtænkt mange nye arbejdspladser ind i planen. Planen er, at de først og fremmest skal placeres i et bånd langs med sydsiden af Silkeborgvej.