Efter planen skulle Aarhus Kommune nu i gang med at gennemføre fartdæmpning på J.P. Larsens Vej ud for Skovbakkevej. Men Aarhus Vand har meddelt, at der er behov for at udskifte vandrør i området, og derfor har Teknik og Miljø valgt at udskyde vej-projektet, til gravearbejdet er færdigt.
Hensynsløs kørsel og hastigheder over 100 km/t er fortsat en del af hverdagen på J.P. Larsens Vej, og beboere beretter jævnligt om episoder, hvor kun held har betydet, at ingen kom til skade. Derfor har alle i området ventet med længsel på, at Aarhus Kommune i oktober skulle gå i gang med den planlagte fartdæmpning midt på den lange lige strækning.
Men det viser sig nu, at Aarhus Vand har planlagt udskiftning af gamle vandrør sidst på året, og derfor har trafikplanlæggerne i Teknik og Miljø vurderet, at det vil være mest fornuftigt at vente med at gennemføre omlægningerne på J.P. Larsens Vej, til gravearbejdet er færdigt.
”Af en eller anden grund har vi først her i sidste øjeblik hørt om Aarhus Vands projekt. Men når de inden længe skal til at grave, giver jo ingen mening, at vi går i gang nu. Så derfor udskyder vi vores arbejde til foråret, så snart vejret tillader det”, siger specialkonsulent Lars Clausen, Teknik og Miljø.
Fællesrådet støtter beslutning
Lars Clausen peger på, at lokalområdet i realiteten får fartdæmpning på J.P. Larsens Vej, allerede når Aarhus Vand begynder at grave, da arbejdet i sig selv må betyde nedsatte hastigheder.
Han understreger, at Teknik og Miljø forsøge at samordne indsatserne, så mulige synergi-effekter udnyttes bedst muligt.
Formand for Brabrand-Årslev Fællesråd, Holger Lyngklip Strøm, bakker op om beslutningen om udskydelse:
”Vi støtter helt op om den beslutning. Der er masser af andre eksempler på, at man ikke har koordineret graveprojekter, så det er kun dejligt, at man her samstemmer arbejdet. Jeg er sikker på, at det bliver en rigtig god løsning, når fartdæmpningen først er gennemført”, siger han.
Hævet flade og pudebump
Planen er som tidligere beskrevet at etablere en ny hævet flade og et omlagt helleanlæg på strækningen, hvor Skovbakkevej munder ud i J.P. Larsens Vej. Samtidig indføres der fartbegrænsning på 40 km/t.
For at sikre at bilisterne faktisk kommer ned i fart, etableres der såkaldte pudepump og mindre midter-heller på begge sider af den hævede flade.
”Det vil betyde, at det ikke bliver praktisk muligt at køre med stor fart ind mod den hævede flade. Vi er ret sikre på, at det nok skal komme til at fungere efter hensigten. Og ellers følger vi op på det,” siger Lars Clausen.
Hærværk mod kamera-udstyr
Teknik og Miljø har i løbet af efteråret haft et kamera til at registrere fart og trafikadfærd på J.P. Larsens Vej, men tilsyneladende er der trafikanter i området, som ikke ønsker den form for registrering.
Lars Clausen fortæller, at der blev begået hærværk mod kommunens udstyr, kort tid efter at det var blevet sat op. Det lykkedes dog ikke hærværksmændene at ødelægge kameraudstyret, så Teknik og Miljø har fået de informationer, man skulle bruge.
Planen er, at det tilsvarende efter etableringen af det nye anlæg skal undersøges, om trafik-adfærden er blevet bedre.
Det er fortsat planen, at der til næste år skal etableres cykelstier på Hejredalsvej. Projektet er en del af kommunens anlægsprogram for 2020, der ventes vedtaget til marts.