Mens vi stadig venter på helhedsplanen for udvikling af Årslev, sker der nu noget midt i landsbyen. Ejerne af en tidligere industrigrund på Silkeborgvej 777 vil bygge syv parcelhuse på grunden. Aarhus Kommune har i øjeblikket en lokalplan for området i offentlig høring.
Lige nu bidrager en tidligere industrigrund midt i Årslev til oplevelsen af stilstand og forfald midt i Årslev. Men det kan snart ændre sig. En privat ejerkreds ønsker at udvikle området, så der kan opføres syv parcelhuse inden for området på mindre grunde, hver på ca. 600 kvadratmeter.
Den er Aarhus Kommune umiddelbart med på. Med den kommende lokalplan for området og omdannelsen fra erhvervsområde til boligområde vil man medvirke til at understøtte landsby-identiteten i Årslev.
”Lokalplanen skal medvirke til at afgrænse gaderummet mod Silkeborgvej med både bebyggelse og beplantning, hvilket forventes at styrke gaderummets profil og dermed også landsbykarakteren i Årslev,” skriver Teknik og Miljø i lokalplanen.
Lokalplanområdet udgør et areal på ca. 5875 m2 på Silkeborgvej 777, hvor den gamle skole i Årslev lå – og der siden har været blandt andet trikotagefabrik og produktionslokaler for brillefabrikken Rodenstock.
Området ligger i landzone, men bliver med lokalplanen overført til byszone. Grunden bærer lige nu præg af et stort nedrivningsarbejde af de tidligere produktionsbygninger.
Grunden er omgivet af markante bygninger, dels Sønder Aarslev Kirke fra 1600-tallet og dels herskabsvillaen ”Slottet”, der i 1940´erne blev opført af Willy Johannsen, også kaldet Derby-svejseren.
I det hele taget er Årslev bygningsmæssigt en pose blandede bolsjer med en enkelt firlænget gårdstruktur, længehuse, der er levn fra tidligere gårde, ældre sammenbyggede huse, moderne længehuse, ny-bebyggelser i funkisstil og nye parcelhuse.
”Der er i lokalplanprocessen arbejdet målrettet på at skabe byfortætning med høj kvalitet, hvor den nye bebyggelse falder godt ind i både den omkringliggende landsby og det nærtliggende boligområde,” skriver Teknik og Miljø.
Tilpasning til landsbyens karakter
Lokalplanen er opdelt i to delområder for at sikre, at nybyggeriet kan tilpasses landsbyens karakter til begge sider: Til den kommende landsbygade, Silkeborgvej, mod nord og til parcelhuskvarteret ved Årslev Markvej mod syd.
”Det fremherskende facade-materiale i Årslev er gule og røde teglsten, der enkelte steder fremstår med pudsede overflader. For at ny bebyggelse tilpasses den omkringliggende landsbykarakter, sikrer lokalplanen at alle primære bygninger opføres med facader i rødlige, brune, gullige eller sandfarvede teglsten, som skal fremstå som blank mur,” står der i oplægget.
Op mod Silkeborgvej skal byggeriet på flere andre måder tilpasses landsbyens karakter:
- Den primære bebyggelse skal placeres med den længste facade mod Silkeborgvej for at bidrage til bymæssighed langs Silkeborgvej
- Bebyggelsen må kun opføres i to etager, hvis den øverste etage er en udnyttet tag-etage.
- Lokalplanen fastlægger desuden, at den primære bebyggelse, der opføres med facade mod Silkeborgvej, skal opføres med saddeltag der er dækket med tagsten i tegl.
Langs Silkeborgvej skal der etableres beplantning i form af vejtræer, der sammen med den nye bebyggelse ”skal medvirke til at markere og opstramme vejens forløb på den sydlige side af Silkeborgvej.”
Flot udsigt men risiko for støj
Mod syd tilpasses nybyggeriet det nyere parcelhuskvarter ved Årslev Markvej. Her må der bygges i op til 8,5 meters højde og i to etager. Tagformerne kan her være flade tage.
Terrænet i området falder ca. 4 meter fra nordvest mod sydøst og vil give områdets kommende beboere en flot udsigt ud over naturområdet omkring Årslev Engsø.
Langs Silkeborgvej er der en vejbyggelinje på 35 meter fra vejmidten af Silkeborgvej. Den skal sikre et areal til brug for nye infrastrukturanlæg, for eksempel en mulig letbane.
Men de reserverede arealer gør det svært at skabe den ønskede landsbystemning i Årslev, og derfor reduceres vejbyggelinjen inden for lokalplanens område til 25 meter fra vejmidten.
De nye villaer vil være støjbelastet fra Silkeborgvej, erkendes det i lokalplanen. For at undgå støjbelastning over de gældende grænseværdier skal der derfor tilføjes støjafskærmning.
”I dag er der en hastighedsbegrænsning på 70 km/t gennem Årslev By. Det er planen indenfor de nærmeste år at gøre strækningen af Silkeborgvej gennem byen mere bynær, bl.a. med en nedsat hastighedsgrænse til 50 km/t, hvilket vil reducere støjen fra trafikken,” skriver Teknik og Miljø.
Du kan læse hele lokalplanen via dette link. Der er mulighed for at indsende høringssvar frem til d. 11. oktober.