Først var det J.P. Larsens Vej, så Hejredalsvej – og nu er turen kommet til fartdæmpning på endnu en af de gennemfartsveje i Brabrand, hvor der tit bliver kørt alt for hurtigt. Hastigheden på Sigridsvej skal helt ned på 30 km/t, mener Teknik og Miljø.
Oprindelig var ambitionen at få farten ned på 40 km/t, men Teknik og Miljø har i den nye plan for fartdæmpning på Sigridsvej sat målet ned til 30 km/t.
Det betyder, at alle de fartdæmpende initiativer, der nu bliver gennemført på Sigridsvej, bliver lavet, så de egner sig til at blive passeret med højst 30 km/t, forklarer projektleder Per Thoft Kærsgaard, Teknik og Miljø.
Aarhus Kommune er allerede gået i gang ved Dortesvej og Emmasvej, hvor udkørslen til Sigridsvej er gravet op. Her skal laves en ny fodgængerovergang, der laves på en hævet flade, som også er med til at sænke hastigheden.
Ved Jettesvej og Ingersvej laves der såkaldte portoverkørsler, som øger trafiksikkerheden for de lette trafikanter, der bruger Sigridsvej. Det betyder, at fortovet føres igennem som en hævet flade, bilister og andre trafikanter skal passere ved ind- og udkørsel fra vejen.
”I dag ser man desværre ofte, at fodgængere kan have svært ved at krydse sidevejene, fordi der bliver kørt for hurtigt omkring hjørnet til og fra sidevejene. Med en portoverkørsel får fodgængerne førsteprioritet, og bilisterne er nødt til at komme ned i hastighed, før de svinger ind på og ud fra sidevejene,” siger Per Thoft Kærsgaard, som tilføjer:
”Med fartdæmpningen på Sigridsvej vil vi signalere, at vi mener det alvorligt, at vi ikke vil ha´, at folk kører hurtigt på de her veje, hvor der er bløde trafikanter.”
Som nævnt er målet, at hastigheden kommer ned på 30 km/t, og det skal ske ved, at ramper, pudebump og de andre initiativer indrettes til at blive passeret med lav hastighed. Desuden bliver afstanden imellem dem kort, så det bliver svært at komme op i fart.
Arbejdet på Sigridsvej ventes at stå på frem til efterårsferien. Til sidst lægges der et nyt slidlag på vejen mellem Hejredalsvej og Gudrunsvej.