Brabrand-Årslev Fællesråd går nu direkte til Aarhus Byråd med et gennemarbejdet forslag om bygning af en tunnel under jernbanen fra det kommende boligbyggeri på grunden, hvor den tidligere Tulip-fabrik lå.
Efter at politikerne i teknisk udvalg tidligere på året afviste fællesrådets ønske om at inkludere en tunnel til både biltrafik og gående/cyklende i lokalplanen, har fællesrådet nu selv taget initiativ til at få lavet en model for, hvordan tankerne kan realiseres.
”Brabrand er et sønderrevet område, idet jernbane og Silkeborgvej går igennem og deler byen i to. Det kan lappes sammen på en måde, der fremmer fællesskab og sammenhold, samtidig med at det mindsker trafikpresset i gammel Brabrand,” skriver Brabrand-Årslev Fællesråd i oplægget til byrådet.
”Vi foreslår, at Højriisgårdsvej lukkes for biler ved Truevej, og at der laves en tunnel under jernbanen. På denne måde ledes trafikken fra Tulipbyen direkte ud på hovedfærdselsåren Silkeborgvej. På den sydlige side, ned mod Silkeborgvej, er jernbanen i forvejen hævet over terrænet, hvilket mindsker gravearbejdet.”
Også nem forbindelse fra Helenelyst
Som det ses på illustrationen ovenfor, tænker fællesrådet, at tunnelen både skal føre bilerne til og fra området og være passage for gående. Det gælder såvel skolebørn, der hermed får en mere sikker skolevej til og fra Engdalskolen og al anden gående trafik til Netto og Hovedgaden i øvrigt.
De gående skal stadig passere Silkeborgvej. Her foreslår gruppen, at der etableres et ekstra lyskryds vest for det nuværende lyskryds ved Netto/Hovedgaden, hvor der så vil kunne laves direkte forbindelse til den oprindelige afsluttende del af Hovedgaden.
Arbejdsgruppen bag forslaget argumenterer i forslaget for, at en tunnel også vil gavne Boligområdet Helenelyst. Via en gang- og cykelsti får beboere herfra en nem og hurtig forbindelse til det centrale Brabrand og til søen.
”Det vil virke yderligere dæmpende for den megen biltrafik via Edwin Rahrs Vej, Langdalsvej og Truevej, samt aflaste ”Bagerkrydset”, Hovedgaden og Hougårdsvej, da disse i dag benyttes heftigt af forældre (Bl.a. fra det børnerige Helenelyst), der vælger at køre deres børn til skole, grundet trafiksikkerheden”, skriver fællesrådet.
Folkeplads for enden af Hovedgaden
Tanken er, at der på området mellem Silkeborgvej og tunnelen, på den tomme plads mellem HK og Netto, etableres en Folkeplads, en overdækket lege- og opholdsplads med mulighed for at afholde marked og andre events.
Fællesrådet har fremlagt idéforslag for HK, der ejer grunden, hvor Folkepladsen kan ligge.
”HK udtrykker interesse i forhold til alternativ udnyttelse af grunden, og er positive i forhold til at arbejde videre med idéforslaget. Dog har HK af naturlige grunde forbehold for en eventuel afhændelsespris af grunden, samt hvilke driftsmæssige og arbejdsmiljømæssige konsekvenser bygning af en tunnel vil medføre”, skriver Fællesrådet i oplægget.
Der er endnu ikke fundet en funktion for den centrale bygning i den gamle Tulip-fabrik. Fællesrådet skriver, at bygningen ”har et kæmpe potentiale som kulturelt anker for enden af Hovedgaden”. I forslaget kaldes bygningen Folkestedet, og det foreslås, at den kan bruges til café, ungdomsklub, forenings- og sportsaktiviteter samt rammer for iværksætteri.
Forslag om tunnel allerede i 2016
Fællesrådet foreslog allerede i efteråret 2016 bygning af en tunnel fra Silkeborg og direkte ind til det nye boligområde, da den ekstra trafik ellers skal gå via den i forvejen trafikbelastede nederste del af Truevej.
Teknikere fra kommunens mobilitetsafdeling har gennemgået trafikforholdene og mente ikke, at en tunnel var nødvendig.
Fællesrådet bad om foretræde for teknisk udvalg, men heller ikke her lykkedes det at overbevise politikerne, og tunnelen var derfor ikke med i lokalplanen, der senere blev vedtaget i byrådet.
Fællesrådets bestyrelse har tidligere udtrykt skuffelse over, at politikerne ikke har lyttet til bekymringerne over de kommende trafikforhold. I det nye forslag understreger Brabrand-Årslev Fællesråd, at man hilser den nye bydel velkommen.
“Som beskrevet, giver det dog nogle trafikale udfordringer, som det vil være klogt at komme i forkøbet. Vi ønsker at undgå halve løsninger, der først gennemføres, når problemerne bliver for store.”