På en konference d. 25. marts går politikerne i Aarhus i gang med at diskutere fremtidens skolestruktur i Aarhus Vest. Inden det går løs, har skolebestyrelserne på alle vestbyens skoler skrevet et fælles brev til borgmester Jacob Bundsgaard og skolerådmand Thomas Medom. Du kan læse hele brevet her.
Kære Thomas og Jacob
Vi kan forstå, I har sat gang i en ny politisk debat i byrådet om skoletilbuddet i vestbyen. Det lyder spændende. Vi håber meget, at vi denne gang bliver inddraget i processen. Mon ikke det ville være en god idé, at tanker om det at holde skole i vestbyen fra os, der rent faktisk bor i denne del af Aarhus, også tages i betragtning i denne omgang?
Oven på sensommerens intense debat om budgetter og struktur på skoleområdet besluttede vi i skolebestyrelserne i vestbyen at stikke hovederne sammen. Selvom idéen om storskoledistrikter var erklæret død, var vi ikke i tvivl om, at I og de andre byrødder fortsat havde blikket rettet mod vestbyen. Med udsigten til at området nu skal analyseres nærmere, så der kan udformes nye forslag til strukturelle tiltag, håber vi meget at blive inddraget. Vi vil gøre vores bedste for at bidrage til, at der bliver skabt langsigtede og bæredygtige løsninger for fremtidens folkeskole i Aarhus – også i vestbyen.
Som forløbet omkring de fremlagte og siden droppede budgetforslag på børn- og ungeområdet tydeligt viste, hænger skolepolitik tæt sammen med bolig- og socialpolitik. Et attraktivt kommunalt skoletilbud er således en vigtig del af et attraktivt lokalområde. Og et velfungerende lokalområde er en af forudsætningerne for et velfungerende kommunalt skoletilbud.
En af de mest markante erkendelser fra dialogen mellem de i mange henseender vidt forskellige skoler i vestbyen er, at forældrene på samtlige skoler oplever, at deres lokale skole er god til at løfte netop de pædagogiske opgaver, som er særligt vigtige i det enkelte lokalområde.
Eksempelvis arbejdes der på Tovshøjskolen målrettet med at give børn med særlige sprogstøttebehov det bedst mulige undervisningstilbud. Og man er inden for de seneste år her lykkes med hæve en større og større andel af elevernes faglige niveau betragteligt. På Hasle Skole har man i en årrække arbejdet meget målrettet og er lykkes med at opnå større og større tilslutning til skolen i lokalområdet. Dette bl.a. ved at samle lokal-områdets børn omkring det kommunale skoletilbud via en attraktiv kreativ og musisk profil. Og sådan kunne vi nævne eksempler fra samtlige sko-ler i vestbyen. Vi synes, I skal komme ud og besøge vores skoler og lokal-område, så I med selvsyn kan opleve, hvad der virker både godt og knap så godt herude i den vestlige del af byen.
Der er faktisk en del opløftende resultater af de indsatser, der gøres på vestbyens skoler. Blandt andet har skoler, der – sådan traditionelt fagligt betragtet – har præsteret ringere end gennemsnittet, de seneste år rykket sig meget markant i positiv retning. Hertil kommer, at andelen af lokalområdets børn, der vælger det kommunale skoletilbud, generelt er høj i vestbyen.
Med til historien hører, at der via det frie skolevalg er stor søgning fra distrikterne omkring Gellerup og Bispehaven mod de øvrige skoler i Hasle, Åbyhøj og Brabrand. Dermed får de sidstnævnte skoler fyldte klasser og en sund økonomi, mens skoler som Sødal, Tovshøj og Ellekær har små klasser og sværere ved at opnå et tilfredsstillende omkostningsniveau pr. elev. Ikke desto mindre viser tallene fra de seneste kvalitetsrapporter, at vestbyskolerne som helhed har en økonomi, der er bedre end gennem-snittet for kommunens skoler.
Den lokale skole er fundamentet for et velfungerende lokalområde
På samtlige af vestbyens skoler og i alle de meget forskellige lokalområder, disse skole afspejler, tror vi på, at den bedste vej til at lykkes med både den pædagogiske og boligsociale opgave – og dermed sikre en bæredygtig skoleøkonomi – er at bevare og styrke den lokale folkeskole. Det ville bestemt være ønskværdigt, at en større andel af lokalområdets børn valgte skoler som Ellekær og Tovshøj til, i stedet for via det frie skolevalg at søge til andre skoledistrikter eller private tilbud. Den bedste forudsætning for at få det til at ske er dog ikke skolelukninger og store endsige fuldstændige strukturforandringer. Det kræver derimod arbejdsro og ud-bredelse af kendskabet til det gode pædagogiske arbejde, der gøres på skolerne, og den positive udvikling, dette arbejde skaber. Tænk hvis vi kunne mødes om understøtte det.
Fysiske rammer og skolevej er vigtige forudsætninger for en god skole
På samtlige vestbyens skoler mener vi grundlæggende, at folkeskolen skal være lokalt forankret. Vi mener alle børn bør have mulighed for at gå på en god folkeskole i deres nærområde. Ud over mange gode sociale og pædagogiske grunde hertil bør en række praktiske og meget konkrete omstændigheder i vestbyen her også tages i betragtning.
Situationen er således den, at der på Gammelgaardsskolen, Åby Skole, Hasle Skole og Engdalskolen allerede er pladsproblemer. Her er de fysiske rammer således ikke er gearet til den tilgang af flere elever, der uundgåeligt ville være konsekvensen af skolelukninger og andre strukturelle forandringer. På Ellekærskolen og Tovshøjskolen er der aktuelt ledige lokaler. Det vil kunne ændre sig i fremtiden, hvis skolerne via de allerede iværksatte lokale tiltag og eventuelt flere, der fremadrettet kan under-støtte et såvel attraktivt lokalområde som lokal skole, lykkes med at opnå større søgning fra eget distrikt. Det er Hasle Skole som nævnt lykkedes med i de foregående år. Så måske man skulle kigge nærmere på de gode erfaringer, man har gjort sig her og tage ved lære af dem.
Et andet væsentligt praktisk hensyn handler om elevernes skolevej. Hvis der i den kommende periode skal ske ændringer i skoledistrikternes geografi, er det en afgørende forudsætning, at skolevejene er på plads og sik-re, før grænserne flyttes. Dette både ud fra basale sikkerhedshensyn, men også fordi relationer mellem børn understøttes af muligheden for selv at gå og cykle på besøg hos kammeraterne.
Inddrag vestbyskolerne direkte i dialogen og den videre proces
Som vi betoner flere gange ovenfor, kan der være god grund til at se på vestbyskolerne samlet – blandt andet fordi det frie skolevalg først og fremmest skaber trafik til naboskolerne. Samtidig er det imidlertid væsentligt at understrege, at såkaldte ghettoproblemer og andre boligsocia-le problemer er en sag for hele byen og ikke kun vestbyen. Det er hverken en attraktiv eller praktisk mulig løsning at fordele eleverne fra Gellerup ud over de andre skoler i vestbyen.
Skolerne i Åbyhøj, Hasle og Brabrand løfter allerede en markant større integrationsopgave end flertallet af byens øvrige skoler. Det har vi det godt med, og vi demonstrerer dagligt, at vi er i stand til at skabe et undervisningstilbud med høj kvalitet. Som repræsentanter for skolebestyrelserne på vestbyens skoler er vi fortsat meget indstillet på at løse vores rimelige andel af de udfordringer, der skal løses i den kommende periode. Vi ser derfor frem til at høre fra jer, så vi sammen kan finde de bedste løsninger på fremtidens skoletilbud i vestbyen til gavn for både den vest-lige og resterende del af Aarhus.
Med venlig hilsen
Skolebestyrelserne på Tovshøjskolen, Ellekærskolen, Hasle Skole, Gammelgaardsskolen, Åby Skole, Sødalskolen og Engdalskolen