Engdalskolen er frontløber i et samarbejde med Aarhus Teater om at udvikle nye undervisningsmetoder, såkaldt teaterpædagogik. Projektet ”Ej blot til lyst” sender lærerne i mesterlære på teatret.
”Er skuespillerne klar? Er det gode publikum klar? Værsgo!”
Der er blåt scenelys og forhæng som på de store scener. De 7 elever fra Engdalskolen træder tavse ind på ”scenen” og går i gang med at præsentere det korte stykke, de har øvet for et øjeblik siden. Det gode publikum klapper ihærdigt.
Vi er på Aarhus Teater, og 3.d fra Engdalskolen er i fuld gang med dagens undervisningsforløb. De har først på 20 minutter i grupper øvet det stykke, de senere skulle optræde med. Alle kløede på med et fantastisk engagement. Her var ingen, der havde travlt med andre ting eller sad i hjørnet med tomme øjne. Alle var på, lyttede opmærksomt til den feedback de fik – og prøvede igen.
Underviserne er Rikke Mandrella og Stine Guldborg, som med hele kroppen og en smittende begejstring tager eleverne med ind i teatrets verden. Sætter dem på udfordrende opgaver, hvor de skal bruge kroppen, sanserne og stemmen til at præsentere fiktive figurer og fortællinger.
De to undervisere er begge ansat i ”Ej blot til lyst”, et 3-årigt projekt som Aarhus Teater med støtte fra A.P. Møller Fonden gennemfører i tæt samspil med blandt andre Engdalskolen. Målet er, at både klassernes elever og deres lærere bliver fortrolige med teatrets virkemidler og får integreret dem i det daglige arbejde hjemme på skolen.
Ind i kroppen på Emil og Ida
Lærer Tina Derving Elmbæk, som er koordinator for projektet på Engdalskolen, er begejstret for de nye metoder, der både engagerer eleverne og giver dem en dybere forståelse af teksterne end normalt:
”Hvis vi for eksempel læser Emil fra Lønneberg, så kan vi lave en øvelse, hvor eleverne skal gå som Emil og mærke efter, hvordan han er. Når man ligesom oplever det selv, begynder man at tænke, hvordan han og Ida agerer. Man kommer ind i teksten på en helt anden måde, end hvis man bare læser den,” forklarer hun.
På samme måde kan man få fornemmelsen af at gå i en mørk skov, eller et landskab der er meget mudret. Man kan sætte sig ind i, hvordan andre mennesker har det, og man kan opleve stemninger som glæde, uhygge og angst. Og man kan så lettere skabe forbindelse til situationer eller oplevelser, man selv har haft.
Tina Derving Elmbæk oplever, at den aktiverende form tiltaler elever, der ellers ind i mellem kobler sig lidt af den mere teoretisk baserede undervisning. I de teaterpædagogiske øvelser lever de virkelig med og får lyst til bidrage aktivt. De forstår teksten inden de skal i gang med at arbejde videre med den.
En af de deltagende elever har til en forskningsrapport om projektet forklaret:
”Jeg forstår teksten meget bedre, fordi jeg oplever den. Mærker den. Det er noget andet end bare at sidde på en stol og læse den. Jeg kommer tæt på figurerne i teksten og genkender noget fra mit eget liv.”
I mesterlære
Men i virkeligheden er det først og fremmest lærerne, der er på kursus. Det dybere formål med det hele er, at de deltagende lærere skal lære af teatrets pædagogiske tilgang og metode til at inddrage og aktivere eleverne. Det betyder, at lærerne ikke bare lader Aarhus Teater undervise eleverne – men aktivt observerer, noterer ned og reflekterer. Målet er efterfølgende at afprøve øvelserne i egen undervisning.
”Forløbet er bygget op om mesterlære-princippet, hvor man lærer af andre for at kunne bruge metoderne på sin egen måde. Målet er ikke, at vi skal være dramalærere. Men vi skal have redskaber til at åbne undervisningen, så eleverne bedre forstår de tekster, vi arbejder med,” forklarer Tina Derving Elmbæk”, som er lærer i indskolingen, dvs. 1. til 5.klasse.
”Man bliver grebet af det”
Mariann Mors, lærer for 3.d på Engdalskolen, er glad for både formen og indholdet af kurset.
”Det er rigtig fedt, både at lære metoderne teoretisk, og at man ser dem blive anvendt i praksis. Man bliver virkelig grebet af det, og jeg føler, at jeg kan tage elementer herfra og bruge dem direkte i min dagligdag også. Det har jeg faktisk allerede gjort,” siger hun i en pause på Aarhus Teater.
Tina Derving Elmbæk understreger, at metoderne og øvelserne kan bruges på alle klassetrin og i andre fag også for at komme i dybden med stoffet. For eksempel kan det i historie-timerne være nyttigt for eleverne at leve sig ind i andre perioder. I sprogfag som engelsk og tysk vil de også kunne gøre det lettere at leve sig ind i stoffet.
”Det er det projekt, jeg føler, har rykket mig allermest. Det har virkelig forankret sig i mig. Og jeg kan se på børnene, at det virker”.
Og hvad er så ”teaterpædagogik”?
Det er en pædagogisk tilgang til åbning af tekster. Målet er ikke at sætte et skuespil op, men at få eleverne til at forstå og opleve gennem indlevelse.
Pressechef Morten Daugbjerg, som er manden bag projekt ”Ej blot til lyst”, understreger, at det netop ikke bare er et trivselsprojekt for skolerne, men en del af skoledagen, hvor læringsmålene for skoleåret er tænkt ind. Eleverne lærer bare på en anden måde, end man gør i klasseværelset.
”Når eleverne kommer på gulvet, arbejder de med roller. Man bliver en anden, end den man er i virkeligheden. Man lader sig betragte, man fortolker, man arbejder med det, vi kalder undertekst, det vil sige, måde man siger ting på, for eksempel med brug af kropssprog”, forklarer han.
Partnerskab og Den Åbne Skole
Projektet bygger på ideen om Den Åbne Skole, hvor skolerne arbejder tæt sammen med det omgivende samfund, for eksempel erhvervslivet, idrætsforeninger og kulturelle institutioner. Engdalskolen har i forvejen andre partnerskaber af den type, blandt andet med ARoS.
”Det handler ikke om, at vi bare leverer en vare til skolerne. Vi har indgået et partnerskab, hvor vi har lige stor interesse i projektet og yder noget begge parter. Vi lærer, udvikler og justerer projektet sammen,” siger Morten Daugbjerg.
Også Tina Derving Elmbæk, Engdalskolen, lægger vægt på, at begge parter får noget ud af projektet. Hun mener dog, at skolen, i sidste ende eleverne, får mest ud af det.
”Mine kolleger kommer jublende tilbage og går i gang med at bruge metoderne i undervisningen. Det har fået dem til at gøre ting, jeg ikke havde forestillet mig, de ville gå i gang med.”
Hun håber, at projektet kan køre videre, også efter at den tre-årige periode er slut. Og det er også meningen, bekræfter Morten Daugbjerg. Når resultaterne bliver veldokumenterede, håber man, at ”Ej blot til lyst” vil kunne medfinansieres af skolerne.
Projektet bliver fulgt af lektor Ida Krøgholt, Institut for Kommunikation og Kultur på Aarhus Universitet. Hun har i foråret 2017 udarbejdet en statusrapport om forløbet, hvor hun konkluderer, at projektet har en høj læringsmæssig effekt.
”Engdalskolen er mega-seje”
Der er frokostpause, og mens eleverne spiser deres madpakker, fortæller underviserne Stine Guldborg og Rikke Mandrella om projektet, og hvordan det har været at samarbejde med skolerne:
”Engdalskolen er mega-seje. Lærerne derfra er eksemplarisk udviklingsmindede, og er alle gået ind i det her projekt for fuld damp. Det er vidunderligt at mærke, at de har det overskud”, siger Stine Guldborg, og Rikke Mandrella uddyber:
”Mange steder er der en kultur, hvor den her slags projekter kan virke driftsforstyrrende. På mange skoler slikker man stadig sårene efter folkeskolereformen, og så er det naturligt, at man siger, at nu kan man ikke klare mere. Men Engdalskolen har en fantastisk ledelse og et værdisæt, der gør, at de er klar til at tage sådanne nye ting ind.”
Der er normalt plads til fem klasser og fem lærere fra hver skole i et årsforløb. Men på Engdalskolen har der hvert år været mindst 10 lærere, som gerne ville være med, fortæller de to undervisere.
Mange flere unge teatergængere i Aarhus
Pressechef Morten Daugbjerg lægger ikke skjul på Aarhus Teaters motiv for at gå ind i det omfattende projekt, der involverer seks folkeskoler i Aarhus, hvoraf Engdalskolen altså er den ene.
Antallet af teatergængere er faldet med 30% over de seneste 30 år, så teatrene er naturligvis optaget af at sikre, at der er et teaterpublikum også om 30 år. Det er en af hovedårsagerne til, at Aarhus Teater har givet sig i kast med ”Ej blot til lyst”, hvortil teatret også selv har afsat et betydeligt beløb.
De fleste, som har prøvet at komme med back stage på et teater, bliver fascineret af at opleve, hvordan en forestilling er baseret på så mange forskellige faggruppers professionelle bidrag. Skrædderne der syr kostumerne, snedkerne, der bygger kulisserne, sminkører, der forandrer skuespillerne til de personer, de spiller, lys- og lydfolk…
Pressechef Morten Daugbjerg ser tydeligt effekten af, at tusindvis af elever kommer tæt på en teaterforestilling og oplever scenekunsten indefra. Gennem projektforløbet begynder mange af dem at tale om Aarhus Teater som ”vores teater”, fortæller han.
Generelt kan Aarhus Teater notere, at antallet af unge teatergæster stiger kraftigt, hvilket er unikt blandt danske teatre.
For tre år siden var 22.500 af gæsterne i Aarhus Teater under 25 år. I år vil tallet være steget til cirka 40.000. Det vil sige, at knap 40% af det samlede antal teater-gæster i Aarhus nu er under 25 år.
”Jeg kan ikke sige, at projektet ”Ej blot til lyst” er hele årsagen. Men jeg har en antagelse om, at det er medvirkende”, siger Morten Daugbjerg. Han erkender, at en forklaring nok også er, at teatret har sænket priserne for den unge målgruppe, og at man i højere grad end tidligere vælger repertoire efter, hvad de unge synes er relevant.
Ej blot til lyst – fakta
- “Ej blot til lyst” er drevet af Aarhus Teater Læring
- Etableret i 2015
- Leverer teaterpædagogiske tilbud til lærere og elever i grunduddannelserne og ungdomsuddannelserne
- 3 fastansatte teaterpædagoger (2,5 årsværk), 5 projektansatte dramaturger, dramatikere og teaterpædagoger samt en afdelingsleder.
- Projektets varighed 01.08.15 – 31.7.2018
De deltagende folkeskoler
Samsøgades Skole
Engdalsskolen
Skjoldhøjskolen
Vorrevangskolen
Tranbjergskolen
Skovbakkeskolen (Odder)
Ej blot til lyst – forløbet (fordelt over 1-2 måneder)
Lærerkursus 1 (6 timer)
Klasseworkshop på skolen (5 timer)
Klasseworkshop på Aarhus Teater (5 timer)
Lærerkursus 2 (6 timer)
Diverse evalueringer
Rundvisning på Aarhus Teater og teaterforestilling
Ej blot til lyst har været centreret om disse teaterstykker:
År 1: Snehvide
År 2: Fakiren fra Bilbao.
År 3: Narnia
Projektet, der har fået godt 2 mio. kr. i støtte fra A.P. Møller Fonden, afsluttes i 2018 med en konference og en forskningsrapport.