Vores Brabrand modtager mange pressemeddelelser fra alle egne af landet, og de fleste af dem falder for journalistikkens relevans-kriterium. Men denne her fra DBA, Den Blå Avis, afslører, at Brabrand – af alle boligområder i Danmark – ligger helt i top, når det gælder søgninger på sylteglas. Her får du hele pressemeddelelsen.
Danskerne køber overlevelsesudstyr på DBA lige nu. Det viser nye tal fra portalen. Sjældent har generatorer, Trangia-sæt samt vand- og benzindunke været i så høj kurs som nu.
Der er ingen grund til panik, ingen grund til hamstring. Danske myndigheder holder fast i, at danskerne ikke bør forberede sig på en eventuel krig, selvom vores nordiske naboer har fået en anden besked.
Alligevel sætter danskerne sig til tasterne på det danske brugthandelssite, DBA, for at få fingrene i forberedelsesudstyr.
Sjældent er det set før, at teltverdenens svar på komfur – nemlig et Trangia sæt, har været så populært i januar. Hele 50 % mere end normalt for en januar har danskerne indtastet ’Trangia sæt’ i DBAs søgefelt. Søgninger som ’generator’, ’CB radio’, ’Håndsving’, ’Benzindunke’ og ’Vanddunke’ er også ekstra populære i januar i år versus januar 2023.
”Vi har jo fået at vide, at vi ikke behøver at forberede os på krig, men noget tyder jo på, at når svenskerne og nordmændene har fået modsatte besked, smitter det af på os. Èn ting er, hvad der bliver sagt, men det er jo tydeligt, ud fra vores data, at danskernes gør det modsatte,” fortæller Julie Schoen, presseansvarlig hos DBA.
Mændene står for søgningerne
Det er dog ikke alt overlevelsesudsyr, som danskerne har været i DBA-appen for at erhverve sig i januar: Lommelygten, batterierne og dynamo radioen oplevede i januar ingen speciel spektakulær interesse.
”Det er tydeligvis mændene, der har bevæget sig ind på DBA-appen for at blive de nye ejere af alt det her ”overlevelsesudstyr”, for mændene står for langt størstedelen af alle søgningerne på disse ting. Vi så samme tendens forrige år, hvor ’brænde’ var en varm vare på DBA – her stod mændene også for dét indkøb,” fortæller Julie Schoen.
Og så følger der en lang liste over ”topscorerne” på forskellige områder – og der fremhæver DBA over for Vores Brabrand, at på søgninger efter sylteglas har vi denne interessante liste, hvor Brabrand ”slår” en række store hovedstadsområder:
1. Brabrand
2. KBH N
3. KBH K
4. KBH S
5. KBH Ø
6. Karlslunde
7. Kongens Lyngby
8. Charlottenlund