I dialog med flere fællesråd er der nu udpeget 12 områder i Aarhus Kommune, der kan se frem til at få hastighedszoner. Blandt andet vil området omkring Byleddet, Hougårdsvej og Hovedgaden i Brabrand få en hastighedszone på 40 km/t.
Foreløbig er Mårslet det eneste område i Aarhus Kommune, der har en hastighedszone, og ordningen har skabt stor tilfredshed i byen. Modellen fra Mårslet vil nu blive benyttet ved etablering af 12 nye hastighedszoner.
Zonerne skal skabe øget sikkerhed og tryghed i lokalområderne – blandt andet for børn og unge. Hastighedszoner skaber bedre vilkår for cyklende, gående, løbehjul mv. og skaber mulighed for flere aktiviteter i gaderummene.
Et af de udpegede områder er området omkring Byleddet, Hougårdsvej og Hovedgaden i Brabrand. Her er analysearbejdet i fuld gang, og projektet ventes projekteret i august og udført i oktober, fortæller Magnus Vilstrup Andersen fra Teknik og Miljø.
“Vi er i øjeblikket ved at analysere, præcis hvordan projektet skal realiseres i Brabrand. Vi regner med at have det fulde overblik i august,” siger Magnus Vilstrup Andersen, som er projektleder for etablering af hastighedszonerne.
Skal skabe tryghed og aktivitet i gaderum
”Mange borgere føler, at hastigheden er for høj især i boligkvarterer, og de er utrygge ved at lade deres børn færdes i områderne. Derfor er det en stor tilfredsstillelse, at vi nu i samarbejde med flere fællesråd kan sætte projekter i gang i 12 steder i kommunen, hvor der skabes øget tryghed og mulighed for aktiviteter i gaderummene. Det er mit håb, at vi ikke stopper her, men finder endnu flere områder, hvor vi med fordel kan sænke hastigheden,” siger rådmanden for Teknik og Miljø, Bünyamin Simsek.
Teknik og Miljø har – efter dialog med fællesrådene – udpeget 12 boligområder, hvor det vurderes, at det giver mening at etablere hastighedszoner. Drøftelserne med fællesrådene har udpeget mange større og mindre områder, hvor der ønskes, at der arbejdes med at reducere hastigheden.
De seks boligområder, der får hastighedszoner i løbet af de kommende måneder, er Tilst-Skjoldhøj, Hjortshøj, Stavtrup, Langenæs, Solbjerg og Kasted.
De seks boligområder, der senere vil få hastighedszoner, er Brabrand, Gl. Egå, Sabro, Spørring, True og Tranbjerg.
Projekterne for de første seks lokaliteter er udarbejdet og netop blevet godkendt af politiet.
De sidste seks lokaliteter er fremrykket fra 2021 og forberedelsesarbejdet er som nævnt i fuld gang.
Det var et flertal i byrådet, der ved et budgetforlig i 2018 afsatte en ramme på 15 mio. kr. til arbejdet med hastighedszoner i boligområder.
Dette sker i hastighedszonerne:
- Der opsættes hastighedstavler med 40 km/t
- Der etableres forskellige typer af typegodkendte asfaltbump til 40 km/t
- På veje med bustrafik etableres primært pukkelbump, som vi i dag f.eks. kender fra Søndervangs Allé
- Få steder, typisk i nogle kryds, etableres også hævede flader og med ramper, der er tilpasset og godkendt til bustrafik, hvor der kører busser.
- På enkelte mindre veje ind mod boligområder etableres desuden såkaldte portoverkørsler for at få hastigheden helt ned ved ind- og udkørslen fra disse veje. Det er overkørsler med gennemgående kantsten og fortov ført helt igennem.
Artiklen er redigeret og tilføjet en kommentar fra Magnus Vilstrup Andersen.