I mange år har tunnelen under Silkeborgvej syd for City Vest ligget mere eller mindre øde hen. Ingen tør rigtig bruge tunnelen, der er trist og fyldt med grafitti. Men nu har seks elever fra Sødalskolen udviklet et projekt, som ”Bedre Byrum” i Teknik og Miljø er klar til at gennemføre.
At bygge med Lego kan føre i mange retninger. I flere år har Sødalskolens elever arbejdet med programmering og projektudvikling som en del af konkurrencen First Lego League – og i år har elever i 4. og 5. klasse skabt et projekt, der kommer til at give en flottere og mere sikker skolevej under Silkeborgvej.
Dommerne i den østjyske del af First Lego Legue-konkurrencen blev nærmest blæst bagover, da Lea, Ester, Shirin, Malou, Filuka og Sara sidste lørdag under holdnavnet Bridge Builders stillede sig op og præsenterede projektet ”en venlig tunnel”.
Pokalen og guldmedaljerne kom i hus i konkurrence med 21 andre hold fra hele Østjylland.
”Det er virkelig også et fantastisk projekt,” siger lærer Carsten Møller, som har fulgt de seks hele vejen fra den første idé til den endelige præsentation. Også en gruppe af klassernes drenge hjalp undervejs.
”Eleverne skulle finde en lokal problemstilling, de ønskede at gøre noget ved. Vi snakkede om forskellige udfordringer, og eleverne nævnte tunnelen, som ingen rigtig er trygge ved. Nogle børn bliver kørt i skole, og andre vælger at gå over Silkeborgvej i stedet for”, fortæller Carsten Møller.
Sammen gik de op til tunnelen og målte den op, så de kunne lave en model i det rigtige målestoksforhold, og begyndte at udvikle ideer til, hvordan en løsning kunne se ud.
Udviklingsmøde med projektledere i Aarhus Kommune
Eleverne ringede selv til Teknik og Miljø for at stille nogle praktiske spørgsmål. De fik hurtigt forbindelse til projektleder Marie Overgaard Nielsen fra Byliv og Bymiljø i Teknik og Miljø, som blev begejstret for projektet og foreslog, at de mødtes for at diskutere det nærmere.
Sammen med kollegaen Thomas Mee fra ”Lys på Aarhus”, mødtes hun med eleverne på Sødalskolen for at diskutere ideerne. Med sin ekspertise i lys og mulighed for anvendelse af forskellige sensorer satte han endnu mere gang i den kreative idéudvikling.
Den både grundige og kreative løsning slog som sagt benene væk under dommerne i First Lego League. Men endnu vigtigere er det, at eleverne med deres indsats er med til at skabe reel forandring i lokalsamfundet, forklarer Carsten Møller.
Finansieres af puljemidler
Projektleder Marie Overgaard Nielsen, Byliv og Bymiljø, regner med, at Teknik og Miljø kan finde pengene til at gennemføre projektet i indsatserne ”Bedre Byrum” og ”Lys på Aarhus”, der har tidligere har finansieret lignende projekter, blandt andet udsmykning af Busgaden i Aarhus.
”Det er et rigtig fint projekt, som vi gerne vil hjælpe med at realisere. Vi vil rigtig gerne understøtte århusianere, som har nogle ideer, de gerne vil føre ud i livet. Det var herligt at mødes med sådan en gruppe små byudviklere, og det skal blive rigtig sjovt at realisere projektet sammen med dem,” siger hun.
Hun havde i indsatsen Bedre Byrum i forvejen kig på tunnelen, men henvendelsen fra eleverne på Sødalskolen har fremskyndet processen.
”Vi vil jo allerhelst samarbejde med de folk, der bor i området, så når interessen er der, skal vi gøre noget ved det”.
Sensorer kan skabe spændende lyseffekter
Marie Overgaard Nielsen regner med at inddrage to street art-kunstnere, som sammen med eleverne og andre interesserede kan gøre tunnelerne rare at gå igennem.
Marie Overgaards kollega Thomas Mee, som er projektleder i Lys på Aarhus, er ligeledes involveret i projektet. Planen er at skabe en kreativ belysning i tunnelen ved hjælp af de nyeste teknikker.
Blandt andet kan sensorer være med til at skabe spændende lyseffekter i tunnelen, når de bliver påvirket af de forbipasserendes bevægelse.
Overfladebehandling gør grafitti let at vaske af
Men bliver de ikke bare spoleret af hærværk, spørger du måske. Det tror Marie Overgaard dog ikke bliver et problem.
”Vi har gode erfaringer med at give overfladen en særlig behandling, der gør tunnelen mindre modtagelig for grafitti. Det kan så forholdsvis let renses af igen. Erfaringen viser, at det giver en holdbarhed på mindst fem år.”
Hun henviser til erfaringer fra en tunnel ved Botanisk Have, hvor grafitti-maling straks efter fornyelsen måtte renses af, men siden har der ikke været problemer.
”Vores erfaring er i øvrigt, at hvis elementerne er af god kvalitet, og man kan se, at der er kræset for detaljerne, så bliver de normalt ikke ødelagt”.
Der er endnu ikke sat et præcist beløb på, hvad projektet vil koste, men Marie Overgaard Nielsen regner med, at det vil være muligt at finde pengene, og at arbejdet kan gå i gang til foråret.
I øvrigt klarede også endnu et hold fra Sødalskolen sig godt ved First Lego League og nåede frem til kvartfinalen i kørsel med en robotstyret bil. Også i Junior Lego League deltog skolens 3. årgang med fem hold.