Tovshøjskolen har for alvor fundet formlen for, hvad der skal til for at løfte de yngste børn, når det gælder læsefærdigheder. Når de 21 børn i den nuværende 0. klasse møder igen efter ferien, er de på niveau med børn på samme alder i resten af landet.
Da børnene i 0. klasse på Tovshøjskolen begyndte i skole i august sidste år, havde 70% af dem brug for ekstra støtte til at lære at læse. Med en målrettet indsats er det lykkedes skolen at reduceret antallet af elever med støttebehov til 15% – svarende til gennemsnittet for resten af landet.
Skoleleder Helle Mønster tilskriver succes´en, at lærerne er blevet langt bedre til at arbejde datainformeret. Det betyder ikke flere tests, siger hun, men handler snarere om, at personalet opnår større bevidsthed om de enkelte elevers kunnen, og hvilken pædagogisk indsats, der virker bedst.
”Vi har for alvor fundet ud af, hvordan vi kan løfte børnene. Lærerne træffer i højere grad deres beslutninger på basis af data. Det betyder, at vi kan sætte mere målrettet og fokuseret ind på den enkelte elev, så de hver især får den undervisning, de skal have. Vi har fået et mere sikkert grundlag for at sætte initiativer i gang,” siger Helle Mønster.
Hun og pædagogisk leder Thomas Trønning fortæller med stolthed om resultaterne, der ikke kun glæder elever og forældre, men også giver stolthed og motivation blandt lærerne:
”Vi kan se, at den indsats, vi leverer, har en effekt, og det gør alle på skolen enormt stolte. Og det positive syn på børnene smitter igen af på resultaterne, der så bliver endnu bedre.”
Inddeling i tre kategorier
Som mange andre skoler landet over gennemfører Tovshøjskolen ved skolestarten en sprogvurdering af eleverne baseret på en metode udviklet af Rambøll. Det er en meget grundig vurdering, der giver grundlag for, at skolen kan inddele eleverne i tre kategorier, rød, gul og grøn, ud fra hvor meget støtte, børnene har behov for.
De grønne er på et fint sprogligt niveau og kan klare sig uden støtte. De gule har nogle sproglige behov, der kræver en specifik pædagogisk indsats. Og de røde har behov for omfattende støtte.
På landsplan er fordelingen, at 85% er grønne, mens 10% er gule og 5 % er røde. På Tovshøjskolen var fordelingen ved skolestart, at kun 30% var grønne, mens 30% var gule og 40% røde.
Men med en målbevidst pædagogisk indsats har Tovshøjskolen i løbet af skoleåret formået at ændre fordelingen, så 85% af børnene er i den grønne kategori.
Styr på Søren og Mette
De 21 elever i 0. klasse blev i efteråret delt i fem grupper ud fra deres sproglige niveau. Fra efterårsferien til vinterferien har børnene to timer om dagen fire dage om ugen arbejdet specifikt med den sproglige parathed.
”Efter vinterferien har vi især haft fokus på de børn, som stadig havde brug for en ekstra hånd. Derfor har vi fortsat det støttebånd for de elever”, siger pædagogisk leder Thomas Trønning.
Skolen har fundet ekstra ressourcer til indsatsen ved at inddrage lærere fra skolens to modtageklasser, læsevejlederen, samt en lærer fra støttecentret. Desuden har skolen i forvejen ekstra pædagogiske ressourcer i de yngste klasser.
”Vi har nu i to år arbejdet med dette her, og har nu virkelig fået sat indsatsen i system. Vi kan mærke, at der er kommet endnu mere kvalitet i læringen”, siger han.
”På den måde kommer resultaterne også af stor vedholdenhed. Når man arbejder med noget, der ikke helt lykkes, kan man ellers have en tendens til at skifte mellem forskellige løsninger. Men vi ved nu forskningsmæssigt, hvad der har den største effekt, og vi har troen på, at det er det rigtige. Derfor bliver vi ved med at arbejde med det og justere, indtil det virker,”
Resultatet er, at de allerfleste i klassen nu kan læse små tekstbidder fra ”Søren og Mette”, som for eksempel ”Søren så en ko”. Så nu er de for alvor klar til at lære at læse, når de kommer tilbage fra ferie.
I øvrigt vil indsatsen fortsætte også i 1. klasse og de to modtageklasser.
Nyt pilotprojekt
I næste skoleår skal Tovshøjskolens 0. Klasse sammen med de jævnaldrende børn på Ellekærskolen og Sødalskolen repræsentere Aarhus i Undervisningsministeriets pilotprojekt til at udvikle en sprogindsats for 0.-klasserne. Det indebærer blandt andet hyppige sprogtests, skriver Jyllands-Posten.
”Vi er gået med i forsøget, fordi vi tror på, at vi med de erfaringer vi har for arbejdet med Rambølls sprogvurderinger, kan være med til at kvalificere det kommende arbejde med sprogprøver”, siger skoleleder Helle Mønster.