På mandag sker det, de fleste børn i Brabrand har glædet sig til: De må komme i skole igen. De tre lokale folkeskoler Engdalskolen, Sødalskolen og Ellehøjskolen er klar til at tage imod 0.-4. klasse, mens de ældste elever fortsat må sidde derhjemme foran computeren.
Et enkelt skema med én fast lærer hele dagen og en skoledag fra kl. 8 til 13. Det bliver modellen på både Engdalskolen og Sødalskolen, når de yngste elever mandag vender tilbage til skolen.
”Det skal give klasserne en overskuelig start og en genkendelig rytme, at de hver dag kun har én lærer at forholde sig til. Og samtidig er det sundhedsmæssigt mest fornuftigt, at de kommer til at opleve så få skift som muligt,” siger skoleleder Anders Munthe, Engdalskolen, hvor 0. klasse dog slutter en time tidligere, kl. 12..
Han tilføjer, at modellen også bemandingsmæssigt er en fleksibel løsning, der gør, at skolen hurtigt kan justere modellen, hvis der bliver behov for det.
Hvor eleverne sidste forår var opdelt i mindre grupper, vil hele klassen nu være den fælles enhed, eleverne færdes i. Der bliver på Engdalskolen i første omgang ingen faste frikvarter. Pauserne bliver i stedet lagt ind, som det passer bedst i dagens program.
Klassens lærer vil i starten blive suppleret af en ekstra lærer eller pædagogisk medarbejder, som kan hjælpe med at sikre, at klassen også socialt hurtigst muligt igen bliver en velfungerende enhed.
”Omkostningen ved modellen kan være, at enkelte fag kan blive lidt klemt. Men vi har vurderet, at det pædagogisk samlet set er den bedste løsning. Og klassens lærere har så mulighed for i løbet af ugen at inddrage elementer fra de andre fag,” siger Anders Munthe.
Sødalskolen fastholder fælles frikvarter
Også på Sødalskolen vil hele skoledagen foregå klassevis med 1-2 lærere i klasselokalet. Kl. 11 deltager også en pædagogisk medarbejder i undervisningen, og den sidste time overtager det pædagogiske personale og vil stå for aktiviteter, der især har til formål at ryste klassen socialt sammen igen, forklarer skoleleder Karen Henriette Jessen.
På Sødalskolen har man valgt at opretholde de faste frikvarter, så eleverne kommer til at opleve, at også de andre klasser er i skole. Til gengæld vil skolegården være opdelt, så hver klasse har sit eget afmærkede felt.
Kl. 13 går eleverne over i SFO´en, hvor nogle nye lokaler akkurat når at blive færdige, sådan at hver klasse også dér får deres eget sted at være.
Forskellig erfaring med online-undervisning
Både på Engdalskolen og Sødalskolen er meldingen, at tiden med hjemmeundervisning er gået godt:
”Det er gået helt fantastisk her i Brabrand. Børnene har klaret sig godt, og kun meget få forældre har brugt nødpasningen. Familierne har virkelig kæmpet for at få det her til at lykkes,” siger Anders Munthe, Engdalskolen.
Også hans kollega på Sødalskolen, Karen Henriette Jessen, vurderer, at online-undervisningen generelt er lykkedes godt, men hun tilføjer, at eleverne nok har oplevet det ret forskelligt: Nogle har oplevet online-undervisning som en forbedring, mens andre har haft en hård tid.
”Jeg har haft den store fornøjelse at have eleverne til fællessamling om fredagen. Jeg er virkelig imponeret over, hvor dygtige de har været i sådan et fælles onlinerum. Alles it-kundskaber er virkelig højnet af det her forløb. Det er noget, vi kommer til at tage med os fremover,” siger hun.