Cyklister har i en årrække haft det svært på bl.a. Langdalsvej og J.P. Larsens Vej. I sommeren 2016 forsøgte Aarhus Kommune at løse problemet ved at inddrage en del af fortovet til cykelsti. Men det har skabt et nyt problem med sikkerheden for cyklisterne.
En mørk efterårsdag sidst i november 2017 var Kim Gandrup Larsen fra Center for Byens Anvendelse i Aarhus Kommune på besøg i Brabrand, inviteret af Carsten Warnich, beboer på J.P. Larsens Vej 26.
På passagersædet i Carsten Warnichs Audi oplevede Kim Gandrup Larsen på nærmeste hold, hvor vanskeligt det er blevet at køre ud fra stikveje og private udkørsler, efter at Aarhus Kommune har inddraget halvdelen af fortovene til cykelsti.
Det betyder, at cyklisterne nu kan køre i sikkerhed for de forbikørende biler. Men til gengæld er det blevet langt vanskeligere for trafikanter, der kører ud, at se om der kommer cyklister.
Mange tænker måske: Hvad kan det da betyde, at cyklisterne er kommet en enkelt meter tættere på? Men oplevelsen i Carsten Warnichs Audi overbeviste både Kim Gandrup Larsen og Vores Brabrands udsendte, som var med på bagsædet. Det er mange steder ganske simpelt umuligt at se, om der kommer cyklister, før man er kørt helt frem på den nyanlagte cykelsti. Og så kan det være for sent…
Kim Gandrup Larsen noterede 22 steder på J.P. Larsens Vej og Langdalsvej, hvor der var problemer med oversigten ved udkørsel.
”Et problem rigtig mange taler om”
Carsten Warnich henvendte sig første gang til Aarhus Kommune allerede få dage efter anlæggelsen af de nye cykelstier. I en mail d. 12. august 2016 beskrev han forholdene grundigt og vedlagte det foto, der ses i toppen af denne artikel.
”Som det kan ses på billedet, er det umuligt for billister, der skal ud på J. P. Larsens Vej fra en af stikvejene, at køre sikkert og forsvarligt frem. På det viste billede er Audien standset nøjagtig dér, hvor chaufføren kan se om der kommer cyklister eller knallerter på cykelstien.
Men som det ses, betyder det, at bilens forende allerede er langt ude over cykelstien, og at hurtige cyklister/knallerter på cykelstien risikerer at kollidere med bilen – uden at chaufføren har en chance for at orientere sig.”
Carsten Warnich bad Center for Byens Anvendelse om at behandle sagen som en hastesag, da han frygtede for, at der skulle ske et alvorligt uheld.
”Det er et problem, rigtig mange taler om her i området. Alle har oplevet den forfærdelige følelse det er, ikke at kunne se, om der kommer nogen. Og så kommer der pludselig en cykel susende forbi,” siger Carsten Warnich.
Han anerkender, at Aarhus Kommune har forsøgt at skabe en god og sikker løsning for cyklisterne, uden at man skulle flytte kloakker mv. For at anlægge en helt ny cykelsti. Men sikkerheden for cyklisterne er bestemt ikke blevet bedre, understreger han.
Og efter at stadig flere kører på elcykel, er problemet kun blevet større, da elcyklerne ofte kører hurtigere end cykler uden hjælpemotor.
Beskæring af indkørsler
Efter besøget i Brabrand i november 2017 skrev Kim Gandrup Larsen kort før jul tilbage, at han nu havde undersøgt, hvilke krav kommunen kunne gøre gældende over for de respektive grundejere.
Hos 5 af grundejerne er der tinglyst en såkaldt servitut på grunden med særlig pligt til at sikre oversigtsforholdene. Det betyder, at Aarhus Kommune umiddelbart kan bede dem om at klippe hække, hegn m.v. ned.
Samtidig skriver Kim Gandrup Larsen, at kommunen som vejmyndighed ikke har påtaleret over for de øvrige grundejere og henviser Carsten Warnich til Foreningen af Hegnsyn i Danmark, der tager sig af tvister mellem grundejere.
Carsten Warnich tvivler dog på, om det kan være rigtigt, at Aarhus Kommune ikke har påtaleret, og henviser til Vejloven, der bestemmer, at kommunen som vejmyndighed af hensyn til færdslen kan kræve træer og buske skåret ned.
Problemet med udsyn: Hvad er mulighederne?
Carsten Warnich ønsker dog ikke at indlede et personligt felttog mod grundejere, hvis oversigt efter anlæggelsen af den nye cykelsti nu er blevet dårligere. Men han fastholder, at sikkerhedsproblemet er stort, især for cyklisterne som den svage part i et sammenstød.
Han nævner fire muligheder for at løse problemet:
Aarhus Kommune kan bede grundejerne om at fjerne hegn og hække, der hæmmer udsynet.
En anden mulighed er, at grundejerne får installeret såkaldte rundspejle, så de kan se ”om hjørner”. Men i praksis ville en sådan løsning ikke kunne fungere.
En løsning kunne også være, at cyklisterne får ubetinget vigepligt på cykelstien, hvilket flytter ansvaret over på deres skuldre.
Endelig nævner han en fjerde mulighed, som han selv har de varmeste følelser for: At Aarhus Kommune genetablerer det oprindelige fortov og i stedet anlægger cykelsti ved at tage en del af vejen.
J.P. Larsens Vej bør lukkes for gennemkørende trafik
Problemet her kan være, at der så ikke er plads nok til den nuværende dobbeltsporede vej.
Han peger så på, at man både på J.P. Larsens Vej og Langdalsvej kunne vælge en løsning som på den nyanlagte del af Storskovvej ved Constantinsborg, hvor der kun er et enkelt spor til biler, og der til gengæld er malet streger op med plads til cyklister.
Carsten Warnich tror, at en sådan løsning vil være den helt rigtige flere steder i Brabrand. Bilisterne vil så sætte farten ned og være mere omhyggelige ved passage af cyklister og andre bilister.
”Det ville især hjælpe, hvis man samtidig lukker J.P. Larsens Vej af på midten, med en sluse til bussen. De lokale beboere kan så køre ud i hver sin ende. Og man slipper for de mange bilister, der bruger vejen til gennemkørsel.”
Han nævner, at J.P. Larsens Vej for et stykke tid siden var lukket af ved Skovbakkevej, mens der var fjernvarmearbejde i gang. Det gav en helt anden rolig trafikafvikling på vejen.
”Når vi har så vanskelige trafikproblemer i området, så vil det være oplagt at prøve en forsøgsordning, for at se om det faktisk løser problemet”, siger han.