Per Falk Bredgaard, Laskedalen, har besluttet at gå nye veje i kampen for en cykel- og gangbro over jernbanen i det vestlige Brabrand. Sammen med Brabrand-Årslev Fællesråd søger han nu via crowdfunding at samle 10.000 kr. til et projektoplæg, som entreprenørfirmaet C.G. Jensen udarbejder.
Broen kan skabe forbindelse mellem beboerne syd for Silkeborgvej og boligområderne Helenelyst og Høiriisparken. Desuden vil en bro gøre det muligt for endnu flere at benytte den fine natur ved Helenelyst og True Skov.
Gennem en længere periode har en række byrådspolitikere besøgt det kuperede naturområde nordvest for Brabrand, hvor de har hørt om ideen om at etablere en cykel- og gangbro over jernbanen.
Politikerne har alle bekræftet, at de stadig synes, at ideen om en bro er fin. Men Aarhus Kommune har ikke kunnet finde penge til broen.
Vil søge fonde om støtte
Nu har Per Falk Bredgaard bedt entreprenørfirmaet C.G. Jensen om at lave et projektoplæg, der beskriver den mest oplagte tekniske løsning og desuden indeholder et overslag over, hvad broen og etablering af den vil koste.
Oplægget skal være afsæt for at søge opbakning til projektet i Aarhus Kommune – og på lidt længere sigt at ansøge fonde om økonomisk støtte.
C.G. Jensen støtter projektet og leverer en del af arbejdet gratis. Men man ønsker 10.000 kr. som en symbolsk betaling for den faglige bistand.
Brabrand-Årslev Fællesråd og Per Falk Bredgaard håber nu, at beboerne i Brabrand via denne crowdfunding vil støtte bro-projektet økonomisk og hermed være med til at finansiere projektoplægget. Som altid i crowdfunding bliver projektet kun realiseret, hvis det bliver fuldt finansieret.
Næste skridt vil så være at få Aarhus Kommunes opbakning til projektet – også selvom man ikke i øjeblikket kan finde pengene til det. Men kommunens opbakning er nødvendig, hvis det skal være muligt at få nogle fonde til at støtte projektet økonomisk.
Afklaring af placeringen
I den senere tid har Per Falk Bredgaard brugt en del tid på at finde frem til den mest optimale placering for broen. Oprindelig var det tanken, at broen skulle forbinde to højdespring på hver sin side af jernbanen midt i Årslev Skov.
Men terrænet er især nord for jernbanen meget kuperet, og samtidig så han en mulighed for, at endnu flere ville benytte broen, hvis den blev flyttet længere mod øst – lige nord for Bagerivej – hvor den kunne forbinde Sødalsparken med det nye kvarter, Høiriisparken.
Men en placering tæt på virksomheder som Jysk og Geo i Sødalsparken har vist sig ikke at være realisabel, da virksomhederne ikke ønsker, at broen placeres tæt på parkeringspladsen, der benyttes af deres ansatte og kunder.
Så nu er Per Falk Bredgaard og entreprenørfirmaet gået tilbage til den oprindelige plan om at placere broen i skovområdet lidt længere mod vest. Her ejes arealerne af Naturstyrelsen, der så vidt vides bakker op om ideen.
En anden ændring i forhold til den oprindelige plan er at satse på en stålbro – og ikke en bro lavet af træ som tidligere foreslået. En bro af stål vil være mere holdbar i det fugtige danske klima, vurderer entreprenørfirmaet.
Du kan støtte broprojektet og bidrage til crowdfundingen via dette link.