
På rejsebureauet Check Point Travel bobler glæden over at have modtaget Gazelleprisen efter flere års kolossal vækst. Virksomheden var under corona´en helt nede i sækken, og de tre indehavere mistede det meste af opsparingen. Men nu står virksomheden stærkere end nogensinde.
Det er lidt som, at Brabrand IF i løbet af få uger i pokalturneringen har slår to superliga-hold. Henrik Særmark Thomsen er stadig lidt høj over brevet, der uventet dukkede op i Check Point Travels postkasse. Det lille rejsebureau på Hovedgaden i Brabrand havde fået Børsens Gazellepris.
Sammen med John Lau-Jensen og Morten Nymann er han medejer af det 26 år gamle Check Point Travel. Det var de tre, som mistede 10 års opsparing, da rejsebureauet under corona-nedlukningen var ”helt nede i sækken”, som han udtrykker det.
Rejsebranchen var blandt de hårdest ramte, da det i 18 måneder var stort set umuligt at rejse nogen steder. Alle 14 medarbejdere var hjemsendt, mens alle utålmodigt ventede på bedre tider.
”Skal du ikke ha´ en plan B,” blev jeg flere gange spurgt. Men svaret var, at der kun var en plan A. Så måtte vi gå ned sammen med skibet.”
Nogle af medarbejderne fandt undervejs andet arbejde. Men en solid kerne af erfarne folk var klar, da det lysnede, og de igen kunne møde på arbejde. Og det har i virkeligheden været den helt store fordel, da alle pludselig ville og rejse igen.
Et hold der ikke kan tabe
Henrik Særmark sammenligner igen med fodbold-verdenen. Check Point Travel var lynhurtigt klar til at gå på banen og spille kamp.
Og siden har Check Point Travel oplevet en kolossal vækst. Virksomheden tog et enormt spring, lige da covid-virussen slap sit tag, og man kunne få lov til at rejse igen. Det første år var omsætningen 30 procent højere end før corona. De sidste par år er væksten dæmpet en smule – men ligger dog fortsat omkring 20 procent årligt.
”Det viste sig at være en god investering, som vi nu får tilbage med renter. Og jeg har kunnet mærke, hvor glad, jeg er for det her job. Det er et privilegium at glæde sig til at gå på arbejde og komme hen og mærke, at folk er engagerede,” siger han.
”Nu føler vi os som et hold, der oplever stor medvind. Vi tror nærmest ikke, at vi kan tabe. Der skal dog nok komme en tørkeperiode – det er jo rejsebranchen…,” siger han med et skævt smil.
Han oplever, at Check Point Travel efter corona´en fik mange nye kunder – og at mange kommer tilbage for at rejse med virksomheden igen.
Gennem årene har rejsebureauet udviklet et stort kendskab til lande som Thailand, Vietnam, USA og Mexico – men man kunne se, at det var oplagt også at have europæiske destinationer. Det var ikke sikkert, at vi ville få lov til at rejse langt væk igen. Derfor er Italien også kommet med på kortet.
Fedt at få anerkendelsen
Det er den imponerende vækst i omsætning og bundlinje, der har fået Check Point Travel til at stikke ud i Dagbladet Børsens gennemgang af de danske virksomheder. Men Henrik Særmark glæder dig også over, at det har været muligt at skabe nye arbejdspladser. Der er nu 22 ansatte på øverste etage i Brabrandhus.
Selvom virksomheden selv skal betale for Gazelle-pokalen, er glæden og stoltheden over prisen stor, fortæller han.
”Vi har i forvejen en god ånd, og oplever, at det er sjovt at gå på arbejde. Så er det ekstra fedt at få den anerkendelse. Vi kan se, at hvis man holder sammen og har en god plan og et godt kammeratskab på holdet, så kan man virkelig komme langt.”