Aarhus Byråd skal i løbet af foråret beslutte, om kommunen vil fortsætte arbejdet for et trinbræt eller en station i Brabrand. En trafikterminal i Brabrand er foreløbig en del af planlægningen af letbanens etape 2 – men det er i sidste ende Trafikstyrelsen og Folketinget, der skal godkende planen.
Aarhus Kommune er i øjeblikket i gang med at analysere, om der er grundlag for at etablere en togterminal i Brabrand, hvor toget sidst stoppede i 1979, og målet er at kunne fremlægge en indstilling til byrådet i løbet af foråret, siger civilingeniør Hans V. Tausen, Aarhus Kommune.
Borgergruppen Brabrand på Skinner satte i 2017 fokus på behovet for at få regionaltoget til at stoppe i Brabrand. Så vil der pludselig kun være seks minutter fra bydelen til Aarhus C.
Ønsket har fået opbakning fra flere byrådspolitikere, og Aarhus Kommune besluttede sidste år at gennemføre en analyse, der skal give grundlag for en beslutning.
Det er i sidste ende ikke Aarhus Byråd, der kan beslutte at etablere en togterminal. Det ligger i hænderne på Folketingets medlemmer på basis af en indstilling fra Trafik-, Bygge-, Boligstyrelsen.
Men det vil formentlig være en forudsætning, at politikerne i Aarhus støtter et togstop i Brabrand, og derfor er det vigtigt, hvad der står i den indstilling, byrådspolitikerne om få måneder skal tage stilling til.
Civilingeniør Hans V. Tausen, som står bag undersøgelsen, kan endnu ikke sige noget om indholdet i den. Det vil blandt andet blive bestemt af de trafikanalyser, Aarhus Kommune er i gang med at gennemføre.
”Hvis vi i Aarhus skal kunne sælge ideen til Trafikstyrelsen, skal vi kunne sandsynliggøre, at mange vil bruge en togstation,” forklarer Hans V. Tausen.
Aarhus Kommune udvikler ny trafikmodel
Der har tidligere været nævnt en række forskellige tal for, hvor mange, der dagligt skal stå af eller på toget, for at et togstop er rentabelt.
Trafikstyrelsens egne analyser viser meget forskellige resultater. En undersøgelse fra 2008 viste, at 264 dagligt ville benytte en station i Brabrand, mens grænsen for rentabilitet lå ved 448 passagerer.
Men en undersøgelse otte år senere, i 2016, viste, at 870 personer dagligt ville stå af eller på toget i Brabrand, hvis det stoppede her på strækningen mellem Aarhus og Silkeborg.
Forskellen skyldes først og fremmest forskellige forudsætninger – og fælles for begge analyser var, at de var foreløbige og ikke særlig præcise.
Aarhus Kommune er i gang med at udvikle en helt ny trafikmodel, der vil kunne tage hensyn til aktuelle tal for både den kollektive trafik og biltrafik. Samtidig kan man lægge lokale forudsætninger om for eksempel planlagt byudvikling ind, forklarer Hans V. Tausen.
”Når den model er oppe at køre, vil vi med langt større sikkerhed kunne forudsige, om en togstation i Brabrand vil være rentabel”, siger han.
Modellen ventes først klar til brug i løbet af foråret.
To mulige placeringer
Der er stadig to mulige placeringer i spil: En kommende station i Brabrand skal enten placeres ved krydset Silkeborgvej/Stenbækvej eller lidt længere mod vest ved krydset Silkeborgvej/Truevej.
I den kommende indstilling til Aarhus Byråd vil en eventuel Brabrand Station være en del af en samlet indstilling om letbanens etape 2. Her er spørgsmålet om et togstop i Brabrand en brik i et stort puslespil.
Først senere vil der blive beskrevet et konkret projekt, hvis politikerne beslutter at gå videre med det.
”Målet er, at en foreløbig konklusion på, om og hvordan der skal arbejdes videre med projektet, ligger klar i 2019”, skriver Letbanen i en tidligere artikel om analysen af en mulig Brabrand Station.
Læs også:
Aarhus Kommune vil undersøge konsekvenser af trinbræt i Brabrand