En ny stor solcellepark er et af de synlige tegn på det centrale fokus på klima og bæredygtighed hos virksomheden IFF – tidligere DuPont Nutrition & Biosciences – på Edwin Rahrs Vej. Her fylder den grønne omstilling meget, både i dagligdagen og i den langsigtede planlægning.
Set ude fra Edwin Rahrs Vej ligner virksomheden IFF sig selv – men inde bag murene er en stor omstilling i fuld gang.
Bæredygtighed og grøn omstilling er ikke længere noget, man bare taler om, men er en helt central parameter i virksomhedens evne til at kunne sælge produkterne – hovedsageligt ingredienser til produktion af fødevarer – til kunder over hele verden.
I februar 2021 blev virksomheden en del af den globale IFF-koncern, hvor den grønne omstilling ligeledes er en helt central del af strategien. Målet er, at IFF bliver CO2-neutral i 2050 senest.
Et meget synligt tiltag er det store solcelle-anlæg, der i de seneste måneder er blevet etableret på et areal nord for virksomheden ind mod Skjoldhøjkilen. Anlægget fylder et areal, der svarer til to fodboldbaner og er i stand til at levere cirka 10 procent af virksomhedens energiforbrug.
Det fortæller Mikkel Thrane, som er Director of Green Growth i IFF-koncernen. Green Growth er omdrejningspunkt i koncernens altomfattende udviklingsproces, der skal ruste den til en kommende ny CO2-neutral virkelighed.
Grønt oplevelsesområde
Medarbejdernes engagement i bæredygtighed og grøn udvikling har i lang tid været et fokusområde i virksomheden, også mens den stadig hed DuPont Nutrition & Biosciences.
”Vi står med den grønne omstilling over for en udfordring af kæmpe dimensioner og her er det vigtigt, at engagere medarbejderne . Og der er en meget positiv indstilling hos medarbejderne i forhold til at engagere sig konkret i den grønne omstilling,” siger Mikkel Thrane.
Alle kan komme med forslag til mere bæredygtige løsninger, og det var netop fra medarbejderne, at forslaget dukkede op: Hvorfor ikke etablere en solcellepark på arealet, som virksomheden alligevel ikke brugte til noget?
Ledelsen bakkede op om forslaget, og det lykkedes at finde penge til anlægget i virksomhedens egne midler. Der er nu etableret et grønt oplevelses-område, hvor der desuden er plantet frugttræer og placeret bistader.
Medarbejdere og besøgende vil i receptionen kunne følge med i, hvor meget el, anlægget producerer, og det er nu en meget synlig dimension i bæredygtighedsarbejdet for både medarbejdere og besøgende kunder.
”Anlægget er blevet et konkret og synligt element i vores bæredygtigheds-strategi. Vi har mange kunder, som kommer på virksomheden her i Brabrand, og de lægger naturligvis også mærke til det,” siger Mikkel Thrane.
Lettere at fastholde medarbejdere
For at fastholde engagementet i øget bæredygtighed har virksomheden etableret et særligt bæredygtigheds-team med eget budget, der kan sætte nye konkrete initiativer i gang: Blandt de seneste er eldrevne robotplæneklippere, el-cykel demodag, plantning af frugttræer, udskiftning af engangskrus, og opsætning af ladestandere til elbiler på virksomhedens område.
”Medarbejder-engagementet i den grønne udvikling har også en selvstændig værdi for virksomheden. Især i den yngre generation af medarbejdere er der et stort fokus på bæredygtighed, og det, at virksomheden prioriterer det, er med til at fastholde medarbejderne og gøre det lettere at tiltrække de bedste medarbejdere. Det er noget, der i stigende grad spørges til i jobsamtaler,” siger Mikkel Thrane.
Desuden er en gruppe medarbejdere via forløbet Carbon Conversations blevet uddannet til at facilitere samtaler og konkrete udviklingsforløb som en del af den grønne omstilling.
Her har virksomheden i Brabrand været frontløber, og disse initiativer inspirerer nu koncernens andre lokationer i Danmark og andre steder i verden.
Global standard for omstilling
Men i virkeligheden er solcelle-anlægget kun et mindre, men meget synligt element i det, der er en altomfattende omstillingsproces i retning af øget bæredygtighed.
IFF-koncernen har et overordnet mål om at blive CO2-neutral inden 2050, og ingrediens-virksomheden er som andre danske fødevarevirksomheder, bl.a. Arla og Danish Crown, knyttet til det globale initiativ, Science Based Targets Initiative, SBTI.
Det er iværksat af FN´s Global Compact, World Resources Institute og Verdensnaturfonden WWF og sætter standarder for, hvor hurtigt virksomheder verden over skal rykke på den grønne omstilling.
Virksomhederne forpligter sig til at følge en løbende reduktion frem mod CO2-neutralitet i 2050, hvilket for mange virksomheders vedkommende indebærer op imod en 40-50 procents reduktion i absolutte udledninger fra egen produktion samt en betydelig reduktion i hele leverandørkæden, frem mod 2030.
”Nu handler det ikke bare om, hvad man som virksomhed selv synes er muligt i forhold til den grønne omstilling. Nu er der sat absolutte mål for, hvad der er nødvendigt. Og vores planer for grøn omstilling af produktionen skal godkendes af SBTI, for at vi kan brande os på det. Det er blevet en vigtig konkurrence-parameter, hvis man vil levere til vores største kunder rundt om i verden,” siger Mikkel Thrane.
”Vi leverer ingredienser til det meste af verden og er i kontakt med rigtig mange virksomheder. Vi får mange flere og stadigt mere detaljerede spørgsmål om vores arbejde i retning af grøn omstilling. Derfor har vi set behovet for at være en del af et strømlinet system.”
Som en del af godkendelses-processen under SBTI skal virksomheden også dokumentere og reducere CO2 udledningerne knyttet til leverandørkæden og dermed udledningerne knyttet til indkøbet af varer og tjenesteydelser.