En stor del af Engdalskolens næsten 1000 elever bliver kørt i skole, og det skaber hver dag nærmest bilkaos på Hovedgaden i tidsrummet mellem 7.45 og 8.15. Skoleleder Anders Munthe håber, at flere forældre vil lade deres børn cykle i skole. Her får du fem gode råd til at komme i gang.
”Børn er vilde med at cykle, men bliver ofte afleveret i bil af mor og far. Praktiske hensyn, dårligt vejr og frygten for uheld er bare nogle af årsagerne til, at mange forældre kører deres børn i skole. Men cykling er supersundt og en værdifuld vane at få med sig fra barnsben.”
Det skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse, der sætter gang i en kampagne for at få flere familier til at hive cyklerne frem og lade bilen stå, når turen går til skolen og fritidsaktiviteter.
Det er en kampagne, som skoleleder Anders Munthe, Engdalskolen, med glæde støtter. Han håber, at mange flere elever fremover vil gå eller cykle i skole frem for at blive kørt af forældrene.
”Vi oplever desværre, at flere og flere forældre afleverer deres børn i bil om morgenen. Det giver et stort pres på vejene omkring skolen hver morgen. Derfor opfordrer vi løbende forældre til at lade deres børn cykle om morgen, ligesom vi aktivt deltager i landets tilbagevendende cykelkampagner, der netop er sat til for at få flere børn til at cykle til skole og således lette trafikken en smule,” siger han.
Biltrafikken omkring Engdalskolen hver morgen skaber ifølge Anders Munthe utryg færdsel for de gående og cyklende, der trods alt er en del af. Og de mange biler stresser tydeligvis også en del forældre. Skolelederen fortæller om ubehagelige tilfælde, hvor forældre har råbt efter skolepatruljerne og af skolens personale, når de påpeger uheldig adfærd.
Han fortæller, at situationen trods alt var endnu værre, før Engdalskolen for et par år siden fik etableret en såkaldt ”kys-og-kør-holdeplads” foran skolen. Men den klarer ikke hele presset, og der er stadig problemer med ulovlige parkeringer, og at nogle bilister forsøge at vende for at køre den modsatte vej ud af Brabrands Hovedgade.
”Det skaber en masse utrygge situationer, når trafikken hver morgen klumper sig sammen foran skolen. Og vi får på en måde en ond cirkel, for det kan betyde, at endnu flere forældre så vælger at køre deres børn til skole i bil,” siger han.
Han tilføjer, at en sidegevinst ved cyklende elever vil være, at klasserne også kan cykle, når de skal besøge aktiviteter i centrum af Aarhus. Men endnu vigtigere er det for Anders Munthe, at det er med til at skabe selvstændige elever, at de kan transportere sig selv på cykel.
Fem gode råd
For at hjælpe forældre med at støtte op om deres børns lyst til at cykle har Vejdirektoratet udarbejdet fem gode råd til mere cykling for børn:
- Tjek ruten ud, før det går løs – for eksempel en søndag med god tid.
- Planlæg cykeldage på forhånd og stå op i god tid de dage.
- Start i det små og nære, udbyg med tiden og bliv ved.
- Lav cykelaftaler med klassekammerater i nabolaget, og kør flere sammen til og fra skole.
- Gør cyklen til en hyggelig fælles familieaktivitet. Det skal være sjovt og ikke en sur pligt.
I Forældrenes Landsorganisation, FOLA er man også opmærksomme på, at der er mange forældre, som vælger bilen frem for cyklen, og organisationen bakker derfor op om de fem cykelråd fra Vejdirektoratet.
“De fem råd er gode værktøjer til at skabe tryghed og erfaring på cyklen og således få skabt nogle gode cykelrutiner i familierne.” siger Formand Signe Nielsen, Forældrenes Landsorganisation.
Håber på mere sikker skolevej i Brabrand
Der er dog stadig udfordringer, der kan være med til at forhindre, at mange flere børn og unge begynder at cykle i skole: Mange familier oplever, at skolevejen ikke er sikker nok.
Senest gik skoleleder Anders Munthe og repræsentanter for Brabrand-Årslev Fællesråd i slutningen af marts en tur rundt i Brabrand sammen med repræsentanter for Aarhus Kommune og så nærmere på de steder, hvor der kan være fare på færde – især hvor mange børn krydser en befærdet vej.
Det sker blandt andet ved ”bagerkrydset”, hvor mange børn fra Langdalsvej og Høiriisgårdsvej krydser Truevej og går eller cykler hen ad Hovedgaden.
Og der er også stadig udfordringer på Engdalsvej og J.P. Larsens Vej ved Skovbakkevej. Godt nok er der skolepatruljer de to steder, men bilisterne kører fortsat for hurtigt i områderne.
Engdalskolen afventer nu en rapport fra Teknik og Miljø om, hvad de næste indsatser for en mere sikker skolevej skal være.