Renoveringer af tre boligblokke skulle have været forbilleder for, hvordan de udskældte bydele Gellerupparken og Toveshøj kunne forvandles til attraktive steder at bo. I stedet fyger det nu med beboer-utilfredshed over sjusket og mangelfuld renovering af de tre boligblokke B4 og B7 på Gudrunsvej og A17 på Edwin Rahrs Vej.
Der lyder et brag et sted i bygningen. Måske var det metalplader, der væltede. Lyden forplanter sig via betonen og lyder voldsomt i trappeopgangen.
Vi befinder os i blok B7, som boligblokken på Gudrunsvej 68-76 betegnes af Brabrand Boligforening. I løbet af de sidste par år er boligblokkens 115 boliger blevet renoveret for knap 92 millioner kroner af firmaet JCN Bolig. Selvom det er et halvt år siden, de første beboere flyttede ind, er håndværkerne stadig i fuld gang i ejendommen.
Sammen med to andre renoveringsprojekter – B4 ligeledes på Gudrunsvej og A17 på Edwin Rahrs Vej – skal resultatet af projektet i B7 ”stå som et forbillede på, hvordan Gellerupparken skal se ud”, som Brabrand Boligforening har formuleret det.
Men mange af beboerne, som har været genhuset under renoveringen og nu er flyttet ind i deres lejligheder igen, er ikke tilfredse. Gennem det seneste halve år har Vores Brabrand talt med talrige beboere. Deres fortællinger er stort set enslydende:
Masser af små og store ting er ikke gjort færdig, det er svært at få tingene ordnet, og håndværkernes fortsatte arbejde i ejendommen giver masser af støj og uro.
”Hvorfor skal vi flytte tilbage, inden renoveringsarbejdet er afsluttet”, spørger en af beboerne frustreret.
Talrige eksempler
En af beboerne i B7 er 76-årige Allan Fisker, som har boet på Gudrunsvej i over 44 år. Efter at have været genhuset i en anden boligblok, kunne han i juni 2019 flytte tilbage i sin halvanden værelses lejlighed.
Allan Fisker har meget på hjerte. Han fortæller om talrige eksempler på fejl og mangler:
”I lejligheden var der flere steder på væggene, hvor der ikke var malet færdig, og der var ikke fuget i bad og køkken. Der var ingen lys over vasken i køkkenet. Der gik tre uger, før jeg kunne tage brusebad, fordi termostaten drillede. Den første uge tog jeg bad i den gamle lejlighed, og derefter gik jeg i Gellerupbadet.”
Selvom han påpegede manglerne over for boligforeningens administration, fik han ofte intet svar. Nogle ting blev udbedret efter et par måneder, andre slet ikke.
Manglende døre
Allan Fisker fortæller om den dag i juni, hvor han skulle flytte ind i den nyrenoverede lejlighed.
”Elevatoren fungerede ikke i de dage, så det meste måtte slæbes op på 5. sal. I det hele taget har rigtig mange mennesker siddet fast i den elevator.”
”Uden for min dør og ned ad trapperne lå store kasser fra køleskab, komfur og den slags. Jeg slæbte det ned til containeren, før vi kunne flytte mine ting. På altanen var der glasskår og tomme papkasser.”
Han fortæller om nogle af sine naboer, som der manglede flere døre i lejligheden. Det blev først ordnet flere måneder efter, at de var flyttet ind.
Stadig en del mangler
De fleste ting er efterhånden blevet ordnet, men efter at have boet i den ny-renoverede lejlighed i et halvt år oplever Allan Fisker stadig, at flere ting ikke fungerer, som de skal:
- Elevatoren går ofte i stå, og han har selv tre gange siddet fast uden at kunne ringe efter hjælp.
- Man skal låse sig ind i lejligheden med en elektronisk brik, men brikken virker ikke altid, og man kan blive i tvivl, om batteriet skal skiftes.
- Der er intet håndtag på ydersiden af altandøren, og den kan smække så stramt i, at det er umuligt at få den op udefra. Allan Fisker har selv prøvet at være ”spærret ude”.
- Der er stadig intet lys i kælderen, så man må famle sig frem ved lyset fra mobiltelefonen.
- Der er ingen rammer og ruder i en del af vinduerne i kælderen, så det kan regne ind på de ting, der er gemt i tremmerummene.
Råber til himlen
Andre beboere nævner andre ting, de oplever som fejl og mangler – eller ganske simpelt dårlige løsninger:
- Toiletter med stort vandspild, der er svære at gøre rene
- Ingen hylder på badeværelset – og forbud mod at bore i badeværelsesvæggen.
- Uhensigtsmæssige placeringer af toiletpapirholder m.m.
”Mange af løsningerne råber desværre til himlen – de kan knapt kaldes forbedringer. Andre ting er simpelthen dårlige løsninger,” lyder en kommentar.
Allan Fisker skrev undervejs i forløbet til borgmester Jacob Bundsgaard, som sendte henvendelsen videre til boligforeningen. Her tog man hånd om en enkelt af klagepunkterne.
Allan Fisker oplever generelt, at der blandt mange af beboerne i den renoverede blok er stor utilfredshed.
”Jeg har ikke hørt om en eneste, der har været rigtig glad for at vende tilbage til deres lejlighed. Der er faktisk en familie, der i dag flytter herfra for at rykke over i en af de gamle blokke. De flytter altså væk fra den renoverede lejlighed, også selvom det koster. ”
Langt fra færdige med gennemgang
I A17 i Toveshøj bliver der nævnt en række andre problemer – som at døren til køkkenet lukker den forkerte vej, så man er nødt til at lukke den for at komme i køleskabet. Eller stikkontakter der ikke er monteret ordentligt, manglende lister ved gulvet eller utætheder ved vinduet, hvor vinden suser ind.
”Vi er ved at gennemgå A17 for fejl og mangler, men vi er langt fra færdige”, siger Anett Sällsäter Christiansen, som er formand for afdelingsbestyrelsen i Brabrand Boligforenings Afdeling 5.
Dårligt vedligeholdte lejligheder
Utilfredsheden hos nogle af beboerne er ikke ukendt for projektleder Svend Erik Johansen, Brabrand Boligforening, men han mener, at beboerne har haft større forventninger, end det var muligt at efterkomme. De økonomiske rammer har sat klare begrænsninger, siger han.
”Budgettet tog udgangspunkt i, at der var tale om godt vedligeholdte lejligheder, men da vi havde været i gang med de første tre opgange i B4, kunne vi konstatere, at der var et kæmpestort efterslæb. Derfor var det nødvendigt at få tilført ekstra midler”.
Svend Erik Johansen udtrykker grundlæggende tilfredshed med JCN Boligs arbejde og understreger, at han har fotos af samtlige lejligheder og kan dokumentere, at der er sket kraftige forbedringer alle steder.
Nogle af beboerne udtrykker utilfredshed med, at de er blevet bedt om at flytte tilbage i de renoverede lejligheder, før arbejdet var helt færdigt. Hvad siger du til det?
”Jamen udgangspunktet var jo egentlig, at mange af beboerne skulle være blevet boende i lejlighederne under renoveringen. Nu har nogle oplevet, at de er kommet hjem til noget, der ikke var helt færdigt, men det var et krav fra boligforeningens bestyrelse, at man som en del af tryghedspakken ikke måtte være genhuset i længere tid”, svarer Svend Erik Johansen.
Han tilføjer, at der i to af boligblokkene var en brand, der har forsinket håndværkerne.