
Banedanmark insisterer på, at Naturcenter Sølyst er det bedst mulige sted til at indrette sporarbejdsplads til fornyelse af jernbanesporene. Men Banedanmark er klar til at indskrænke varigheden fra 11 måneder til seks uger, skriver myndigheden i et svar til institutioner og borgere.
Togstrækningen mellem Aarhus og Aalborg skal elektrificeres og opgraderes, så toget kan køre op til 200 km/t, og derfor skal der langs hele banestrækningen udskiftes jord, grus, sveller og skinner.
Til håndtering af alle de materialer vil Banedanmark anlægge midlertidige arbejdspladser ca. hver femte kilometer på begge sider af banen, og man har blandt andet udset sig en af markerne ved Naturcenter Sølyst.
Det har udløst en række indsigelser og klager fra lokale daginstitutioner, skole og beboere, som dagligt benytter naturcentret. Banedanmark svarer nu tilbage, at arealet ved Louisevej 100 er ”af væsentlig betydning for gennemførelse af sporfornyelsesprojektet, da der ikke er nogen nærliggende alternativer.”
Ifølge projekteringsleder Anne Marie Schondelmaier, som har skrevet svaret, prøver Banedanmark at genere omgivelserne mindst muligt, men det kan ikke undgås at der skal placeres arbejdspladser i bynære områder, hvor der er få muligheder med ubebyggede arealer.
”Banedanmark tager naboernes bekymringer til efterretning og har foretaget en indgående granskning af projektets anlægslogistik, og er nået frem til at brugen af den specifikke plads på Louisevej kan forkortes væsentligt fra ca. 11 måneder til en periode på 6 uger,” skriver hun.
Fremdrift på en kilometer om dagen
Varigheden af selve arbejdet vil være ca. 4 uger, mens der i den resterende periode foregår etablering og reetablering af arbejdspladsen.
Maskinen der renser skærverne omkring skinnerne, har en fremdrift på ca. 700 m pr. dag, og maskinen der skifter skinner og sveller har en fremdrift på ca. 1 km pr. dag. Derfor vil det tage tre-fire uger at komme igennem begge spor på strækningen.
”Der vil i denne periode blive arbejdet i døgndrift på strækningen mellem Aarhus og Brabrand, men da der er fremdrift hele tiden vil generne for naboerne langs banen være af begrænset varighed, og det vil samlet kun være 3 -4 døgn, hvor der arbejdes koncentreret i sporet omkring pladsen. I pladsens samlede driftsperiode vil der dog løbende være af- og pålæsning på pladsen i dagtimerne”, skriver Banedanmark.
Træer skal fældes
Når pladsen etableres, vil muldlaget på arealet blive fjernet rømmet af og lagt i et hjørne af marken. Herefter udlægges grud til at køre på,. Og når arbejdet på pladsen er afsluttet, bliver mulden lagt tilbage.
Banedanmark vil køre ind i det nordvestlige hjørne af marken, og dér vil man blive nødt til at fælde træer for at få plads nok, men der vil kun blive fældet træer, hvis det er strengt nødvendigt, lyder det i svaret.
Banedanmark erkender, at projektet ikke kan gennemføres uden at støje, men man vil gå i dialog med Aarhus Kommune for at tage størst mulig hensyn til omgivelserne, ”samtidig med Banedanmarks forpligtelser om gennemførelse af et anlægsprojekt af stor samfundsmæssig betydning tilgodeses.”
Den direkte sti mellem Gellerupvej og Louisevej lukkes under arbejdet, mens grusvejen rundt om marken forbliver åben.
Svaret fra Banedanmark er et partsindlæg i sagen. Aarhus Kommune har endnu ikke endeligt besluttet, om man vil tillade anvendelse af marken ved Sølyst til sporarbejdsplads.
Læs også:
Natur-idyllen Sølyst på vej til at blive sporarbejdsplads
Massiv modstand mod at indrette sporarbejdsplads ved Naturcenter Sølyst