Aarhus Kommune er efter regeringens klimaudspil tirsdag på vej til at stramme kravene til miljørigtige lastbiler i midtbyen. Men der er desuden hurtige miljøgevinster at hente på eldrevne varebiler – og erfaringer fra anlægsgartner-virksomheden Buus A/S i Årslev viser, at elbilerne endda også leverer en stor økonomisk gevinst.
I sidste uge var anlægsgartner Buus i Årslev vært ved et netværksarrangement i Brabrand Erhvervsforening, og her vakte virksomhedens eldrevne varebiler betydelig opmærksomhed. Flere indehavere af lokalområdets servicevirksomheder spidsede især ører, da de hørte om økonomien bag varebilerne på el.
Hvor traditionelle dieseldrevne biler let koster to kroner pr. kørt kilometer, kan afdelingschef Michael Niemann Falkenberg notere en drifts-omkostning på de eldrevne varebiler på helt ned omkring 25 øre pr. kørt kilometer.
Årsagen til den lave pris er dels, at strømprisen er relativt billigere i forhold til diesel, og dels at omkostninger til service på elbilerne er langt lavere end vedligeholdelsen af tilsvarende dieselbiler.
”Masser af service-virksomheder, for eksempel rengøringsfirmaer, kunne sagtens gøre det samme som os og endda spare penge på det. Og Aarhus Kommune kan skubbe yderligere på ved at stille transport i elbiler som krav, når de udbyder opgaver”, siger han.
Skepsis blev fejet væk
Det er fire år siden, man hos Buus begyndte at tale om muligheden for at skifte til el-varebiler. De gamle dieselbiler var klar til at blive skiftet ud – men til hvad?
”Nissan var da lige kommet med de her eldrevne biler, og efter at vi havde haft dem på prøve et par måneder, var der ingen tvivl. De opfyldte vores behov i forhold til den distance, de kunne køre, og hvad de kunne medbringe. Nogle af vores ansatte var først skeptiske, men de blev hurtigt vilde med at køre dem”, fortæller Michael Niemann Falkenberg.
På det tidspunkt var der ingen afgift på elbilerne, der derfor var forholdsvis billigere at anskaffe.
Rækkevidde på 140 km
De eldrevne varebiler klarer omkring 140 kilometer på en opladning, og det er som regel mere end rigeligt til en dags kørsel rundt til kunder i Aarhus-området. Når medarbejderen kommer tilbage sidst på arbejdsdagen, sætter han den til opladning, så den er klar igen næste morgen.
”Selvfølgelig er der nogle begrænsninger i forhold til rækkevidde, men dem har vi lært at leve med”, siger Michael Niemann.
Han forklarer, at de eldrevne varebiler især er gode i bytrafik, for når bilen for eksempel holder stille for rødt, er alt slået fra. Og batteriet lader endda op, når man træder på bremsen.
”Elbilernes styrke ligger især på de korte små ture inde i byen, hvor vi kører rundt og servicerer vore kunder. Omvendt forurener en dieselbil relativt mere med mange koldstarter, mens den stadig er at foretrække på længere stræk på motorvejen.”
Vigtigt med grøn profil
Michael Niemann Falkenberg lægger ikke skjul på, at det er vigtigt for virksomheden at signalere en grøn profil, når man kører rundt i byen. At elbilerne så samtidig er en god forretning, er bare et ekstra plus.
”Men vi har i det hele taget stor fokus på udviklingen inden for maskiner og værktøj. Alt vores værktøj kører nu på strøm, og vi holder øje med, om der dukker eldrevne alternativer op, når det gælder f.eks. gravemaskiner.”
Endnu udgør elbilerne kun en mindre del af virksomhedens transportbehov. Det næste store skridt kan tages, når det bliver tilladt at køre elbil med anhænger – og så naturligvis at der kommer eldrevne lastbiler på markedet. Så vil langt hovedparten af virksomhedens kørselsbehov kunne være eldrevet.