Det er en dårlig idé at bygge en ny banegård i Årslev, konkluderede en konsulentrapport lavet af Cowi i 2015. Det bliver alt for besværligt for de rejsende fra Aarhus H. Men rapporten nævner ikke muligheden for en hurtig togforbindelse mellem Årslev og Aarhus midtby.
Stadig flere biler på vejene presser infrastrukturen i hele Aarhus, og det mærkes blandt andet i Brabrand. I sidste uge var der på Vores Brabrands Facebookside stor debat om et forslag om at bygge en ny banegård i Årslev og lave en direkte letbaneforbindelse ind til Aarhus H.
Forslaget blev dog på Facebook imødegået af blandt andre rådmand Kristian Würtz, som refererede til rapporten ”Analyse af en jernbane-shunt uden om Aarhus H”, som konsulentfirmaet Cowi lavede i 2015.
Bestilleren var Skanderborg Kommune, som ønskede at få undersøgt alternativer til den planlagte nye bane mellem Hasselager og Hovedgård. Formålet var at finde ud af, om det tidsmæssigt og økonomisk kunne betale sig at opføre en togstation uden for Aarhus midtby.
I rapporten undersøgte Cowi nærmere på tre mulige placeringer af en såkaldt ”shunt”, der er et engelsk udtryk for ”at lede udenom”.
- Eskelund: Billigste løsning da der kun skulle laves 1200 meter nye spor, og er den løsning med det største opland
- Årslev: Den beliggenhed vil skære mest af rejsetiden, og placeringen ved motorvejen er god. Til gengæld skal der anlægges seks kilometer nye skinner mellem Årslev og Hasselager. Og afstanden til midtbyen er for stor
- Hasselager: Har nogenlunde samme fordele og ulemper som Årslev og med mulighed for tilslutning til toget til/fra Skanderborg.
Og konklusionen var klar! De tre mulige placeringer ligger ganske simpelt for langt væk fra centrum af Aarhus:
95 % af de passagerer, der benytter lyn- og IC-togene til og fra Aarhus i dag, kommer til stationen til fods, på cykel eller i bus, hvilket understreger, at placeringen Aarhus H er mere central.
Tre grunde til at Aarhus H er den bedste løsning
Rapporten så nærmere på de tre lokationers opland og potentielle passagertal samt forskellige opstillede scenariers forventede effekt på passagertal, biltrafik, byudvikling og lokal kollektiv trafik.
Konklusionen var som nævnt, at det ikke giver mening at lade Aarhus H afløse af en anden banegård et af de tre nævnte steder. Der nævnes følgende tre hovedbegrundelser:
Næroplandet ved Aarhus H er størst
Cowi opgjorde antallet af rejsemål – indbyggere plus arbejdspladser – til 111.000 i en afstand på op til to kilometer af Aarhus H. Til sammenligning var antallet af rejsemål inden for to kilometer af en station i Årslev kun 9.800.
Heller ikke de to øvrige foreslåede steder, Eskelund (58.600 rejsemål) og Hasselager (11.700) kom i nærheden af Aarhus H.
Over 80% af de togrejsende til/fra Aarhus stiger af eller på i Aarhus
Et argument for at placere en station i Årslev er, at de rejsende, som ikke skal ind til Aarhus, sparer op mod 15 minutters rejsetid.
Men ifølge Cowi betyder dette argument kun lidt, da 82% af de rejsende står af eller på i Aarhus. Færre end hver femte togpassager har altså glæde af at spare turen ind til Aarhus H og ud igen. Tallet er dog hentet helt tilbage i Infrastrukturudvalgets rapport fra 1999.
Tidligere forsøg på udflytning af stationer er mislykkedes
Rapporten argumenterer som det tredje med, at man tidligere andre steder forgæves har forsøgt at skabe et stærkt alternativ til en banegård i centrum af en by. Her nævnes Høje Taastrup specifikt som et eksempel på, at det ikke er lykkedes at aflaste Københavns Hovedbanegård i nævneværdig grad.
De manglende svar
Cowi-rapporten er altså meget klar i sin konklusion: Fordi de fleste togrejsende kommer til stationen med bus eller på cykel, er Aarhus H den bedst løsning:
”En placering i kanten af byen betyder også, at afstanden mellem en station vest for Brabrand og Aarhus centrum bliver stor, og at brug af toget bliver mindre attraktiv til de mange rejsemål og beboere i det centrale Aarhus omkring Aarhus H.”
Blandt de spørgsmål, Cowi-rapporten ikke forholder sig til er disse:
Vil en banegård i Årslev blive mere attraktiv for rejsende fra midtbyen, hvis den kobles med en hurtig togforbindelse? Turen fra Aarhus H til Årslev er vurderet til at kunne gøres på otte minutter.
Er det muligt, at få flere bilister til at tage toget, hvis det er lettere at komme af med bilen, end det er ved Aarhus H? Ville flere bilister være interesseret i at tage toget enten ind til Aarhus midtby eller over længere distancer til f.eks. København, Odense og Ålborg, hvis de i Årslev let kan komme af med bilen og stige på toget?
De spørgsmål beskæftiger rapporten sig ikke med.