Beboere i Aarhus Vest har efterlyst Aarhus Kommunes opbakning til især at sikre støjdæmpning langs E45, når motorvejen efter planen skal udvides til seks spor. Kommunen hilser nu Vejdirektoratets forslag til udvidelse af E45 velkommen og opfordrer til, at udvidelsen samtidig sikrer støj-og faunaforhold bedre langs motorvejen.
Vejdirektoratet har fremlagt sin vurdering af, hvilken indvirkning en mulig udvidelse af motorvejen ud for Aarhus vil have på miljøet – en såkaldt VVM-undersøgelse. På magistratsmødet mandag blev Aarhus Kommunes høringssvar på strækningen fra Aarhus S til Randers N godkendt.
Rådmanden for Teknik og Miljø, Bünyamin Simsek lægger vægt på, at høringssvaret opfordrer Vejdirektoratet til at påbegynde en udbygning af E45 hurtigst muligt, og at man starter med strækningen mellem Aarhus S og Aarhus N. Han understreger, at det er meget vigtigt at fremtidssikre motorvejen i forhold til støj.
”Der skal etableres støjskærme og støjvolde. Det er af stor vigtighed, så boliger og naturområder påvirkes mindst muligt, og det sikres, at vi også i fremtiden kan leve trygt og sundt i nærheden af Jyllands vigtigste færdselsåre. Alt i alt er der for Aarhus Kommune ikke meget at betænke sig på. Vi hilser den fortsatte udvidelse af E45 velkommen.
Anlægsarbejdet kan kun gå for langsomt. Det haster med at Folketinget træffer beslutning om udvidelsen,” lyder det fra Bünyamin Simsek, som fortæller, at netop støj er et emne, der fylder meget hos borgere, der henvender sig til ham om udvidelsen.
Nye rekreative krydsningsmuligheder
Rådmanden hæfter sig også ved, at Vejdirektoratet sammen med de berørte kommuner har fundet en tiltrængt og robust løsning på Aarhus Nord-afkørslen, som hver morgen er genstand for adskillige trafikpropper. Samtidig peges der på, at det haster med at få løst tilkørselsforholdene fra Beder Bering-vejen til E45 og Aarhus Syd-motorvejen, da de nuværende ramper mangler kapacitet.
”Når det er sagt, skal vi selvfølgelig også sørge for, at anlægsarbejdet gøres smart, så vi samtidig i videst mulig udstrækning tænker rekreative forbindelser, faunapassager osv. ind i planerne, så naturværdierne ikke ødelægges unødigt, men måske ligefrem øges ved at forbedre eksisterende og etablere nye rekreative krydsningsmuligheder under vejen,” siger rådmanden.
Artiklen er baseret på en pressemeddelelse fra Aarhus Kommune.