Aarhus Kommune vil indføre hastighedsbegrænsninger på 40 kilometer i timen i Brabrand og Årslev. Men det sker først i 2019. Det var en af de mest konkrete meldinger på mandagens møde mellem repræsentanter for Brabrand-Årslev Fællesråd og Aarhus Kommune om mulige løsninger på den massive og hurtigt kørende trafik gennem Brabrand.
Der var optimisme at spore hos repræsentanterne for Brabrand-Årslev Fællesråd efter mødet med mobilitetschef Susanne Krawack, Center for Byudvikling og Mobilitet, og to af hendes medarbejdere mandag. Selvom det fortsat er småt med konkrete løsninger på lokalområdets trafikproblemer, oplevede fællesrådets repræsentanter, at kommunens udsendte lyttede og tog problemerne seriøst.
”Der er stadig en tendens til at se mere på økonomi end på utraditionelle løsninger. Men gennemgående var det et positivt møde”, siger formand for fællesrådet, Holger Lyngklup Strøm.
Han spurgte på mødet til en overordnet vision og strategi for udvikling af bydelen Brabrand i de kommende 10-20 år, men fik ikke det svar, han havde håbet.
”Der findes desværre ikke en overordnet plan, og derfor bliver initiativerne isolerede løsninger på helt lokale problemer”.
Chikane-løsning på vej på Hejredalsvej
Derfor forløb mødet også som nedslag på en række af de mest presserende problemer:
• Hvordan kan Hovedgaden blive mere sikker for lokalområdets mange skolebørn?
• Hvordan skal lokalområdet kunne bruge et kommende Kulturhus JAKA uden en tunnelløsning?
• Hvad kan der gøres ved den hurtigtkørende trafik på bl.a. J.P. Larsens Vej og Hejredalsvej?
• Hvad kan erstatte de forkætrede delte cykelstier og fortove på Langdalsvej og J.P. Larsens Vej?
• Kan der skabes bedre trafiksikkerhed i bunden af Nøjsomhedsvej?
Især blev problematikken med mange hurtigt kørende biler på Hejredalsvej vendt og drejet. Center for Byudvikling og Mobilitet lovede at tage hjem og skitsere et bud på fartdæmpning på vejen. Løsningen vil formentlig ikke involvere bump, da det giver problemer for busserne. Derfor bliver det sandsynligvis en ren ”chikane-løsning”.
Som nævnt står Brabrand øverst på kommunens liste, når der skal vælges nye testområder til forsøg med fartdæmpning ned til 40 km/t. I øjeblikket er Mårslet testområde, og Susanne Krawack lovede ifølge Holger Lyngklip Strøm, at der vil blive afsat penge på 2019-budgettet til fartdæmpning i Brabrand og Årslev.
Invitation til arrangement i august
Den nyvalgte bestyrelse for Brabrand-Årslev Fællesråd mødtes tirsdag og aftalte, hvem der skal have hvilke poster i det kommende år. Holger Lyngklip Strøm fortsætter som formand, mens det samme er tilfældet med Pernille Sølvhøj Roelsgaard og Berit Secher som henholdsvis næstformand og kasserer.
Holger Lyngklip Strøm fortæller, at bestyrelsen havde en god diskussion om, hvordan arbejdet skal foregå det kommende år. Selvom en stor del af opmærksomheden er rettet mod trafik-spørgsmål, så var der enighed om, at der skal være plads til også at arbejde med andre emner end trafik.