Brabrand Station er ikke med på listen over anlægsprojekter for jernbanen i Danmark frem til 2022. Men det bør Brabrand være, vil Aarhus Kommune skrive i et høringssvar til ”Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032”.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har i øjeblikket planen over de kommende års store investeringer i jernbanenettet i Danmark i høring. Inden høringsfristen d. 26. februar vil Aarhus Kommune blandt andet pege på ønsket om genåbning af Brabrand Station.
Det svarer rådmand for Teknik og Miljø, Bünyamin Simsek (V) på en forespørgsel fra Vores Brabrand om, hvilke initiativer han som rådmand for området har tænkt sig at iværksætte, for at det lokale ønske om en genåbning af Brabrand Station kan gå i opfyldelse.
”Herudover indgår genåbningen af stationen i den VVM-undersøgelse af en letbanens etape 2, som byrådets forventes at vedtage inden længe”, skriver Bünyamin Simsek og fortsætter:
”Endelig er det et emne, som jeg og andre løbende bør tage op i dialogen med lokalt valgte medlemmer af folketinget, transportordførere m.v. for også at sikre landspolitisk fokus på emnet.”
Initiativet skal komme fra politikerne
Hvis Brabrand igen skal have en station eller et trinbræt, kræver det, at trafikministeren bakket op af et politisk flertal støtter planerne.
Det siger chefkonsulent Dorte Wadum fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen og understreger, at styrelsen under ingen omstændigheder selv tager initiativ til undersøgelser. Det kræver, at trafikministeren eller hans departement beder styrelsen om det.
”Det er en rent politisk beslutning. Vi kan blive bedt om at lave undersøgelser for at kvalificere en eventuel beslutning, men vi kan ikke initiere noget på eget initiativ”, siger Dorte Wadum.
Forløbet frem mod en genåbning af Brabrand Station
Først skal projektet i Brabrand altså igennem et politisk nåleøje: Trafikministeren skal synes, det er en god idé og bede styrelsen om at undersøge sagen nærmere. Herfra ser processen normalt sådan ud:
1. Trafik-, Bygge og Boligstyrelsen udarbejder en indledende undersøgelse/strategisk analyse for at afdække muligheder og potentiale på et overordnet niveau.
2. Hvis det politisk besluttes at gå videre med projektet, udarbejder Banedanmark en forundersøgelse, dvs. en mere konkret analyse af et muligt anlæg.
3. Hvis der fortsat er politisk opbakning, udarbejder Banedanmark et beslutningsgrundlag for en evt. anlægslov, der igangsætter selve anlægget.
Det specielle ved togstationer
Sådan er det normalt. Men beslutninger om nye togstationer følger ikke altid de normale spilleregler, har de seneste års erfaringer vist.
Hvis trafikministeren og ledende politikere synes, det er en god idé, kan det gå vældig hurtigt med at få beslutningen kørt igennem. Eksempelvis genåbnede stationen i Langeskov på Fyn i 2015 på basis af et stærkt engagement hos daværende trafikminister Hans Christian Schmidt (V).
”Det er ofte lidt specielt med netop togstationer, hvor der kan blive truffet en politisk beslutning uden om os”, siger chefkonsulent Dorte Wadum.
Usikkerhed om antallet af pendlere
Vores Brabrand beskrev tidligere i januar, hvordan rapporter fra Trafikstyrelsen angiver meget forskellige vurderinger af antallet af pendlere til/fra Brabrand. En screeningsrapport fra 2008 vurderer, at 246 personer om dagen vil stige af eller på toget, mens en rapport om en ny togforbindelse fra Aarhus til Silkeborg angiver tallet til 870.
Dorte Wadum forklarer, at der kan være mange årsager til, at tallene er så forskellige. Generelt siger hun, at tallene bygger på en meget overordnet vurdering. En beslutning vil kræve en mere detaljeret analyse.
”Generelt vil jeg sige, at det betyder rigtig meget, om der bor et betydeligt antal mennesker tæt på stationen. Typisk vil man ikke køre en kilometer til en station for at komme med toget. Nærhed har virkelig afgørende betydning,” siger Dorte Wadum.
Letbanen kan blive afgørende
Hun nævner, at en eventuel letbane-forbindelse til/fra Brabrand kan blive et afgørende argument. Så kan Brabrand blive et trafikknudepunkt, der kan fordele pendlere til/fra langdistance-transport.
”Når det gælder forstadsstationer som Brabrand, ser vi ofte, at de faktisk ikke har en voldsomt stor trafik, når det gælder nærtransport. Her er der ofte gode alternativer, for eksempel højfrekvens-busser. Togstationerne bliver så mest brugt til langdistance-transport.”
I ”Trafikplan for den statslige jernbane 2017-2032” er der blandt andet prioriteret en ny bane til Aalborg Lufthavn og nye stationer i Gødstrup ved Herning, Jerne i Esbjerg Øst, Kalundborg Øst og Vinge ved Frederikssund.