En kultur-dynamo med en ukuelig gør-det-selv-ånd. Sådan beskriver Grimfest sig selv her, 20 år efter at musikfestivalen startede. Det startede med en hjemkomstfest for festival-arrangør Aage Stokholm. Torsdag kl. 17.00 går det igen løs i den smukke natur omkring Grimhøjgaard.
Hvis Grimfest var en blomst, var den en mælkebøtte. En genstridig gevækst med pælerod og hang til at komme igen… og igen. Men det er også en kulturinstitution i konstant udvikling og fornyelse, som tilpasser sig verden omkring den.
Sådan beskriver Grimfest sig selv her 20 år efter, at musikfestivalen opstod som en hjemkomstfest for festivalarrangør Aage Stokholm og en kammerat, der efter et år på ski ville samle vennerne til en havefest, der sent ville blive glemt.
I hundredevis af invitationer røg af sted med en bøn om at sende 75 kroner til kontoen og tage kød med til grillen. Men så greb det ellers også om sig.
Sommeren forsvandt hurtigt med at bygge scene og skate-rampe, ligesom musikprogrammet pludselig strakte sig over flere dage og med mere end 20 navne.
Blandt andre optrådte Carpark North, som samme år havde begået landeplagen ”Transparent & Glasslike”. Dog spillede de det år under dæknavn, så festen kunne forblive privat, og de inviterede kunne få musikken for sig selv.
Festivalen hed oprindeligt Danmarks Grimmeste Festival, og siden blev det bare til Grimfest. Fremtiden handler ikke om at vokse sig større målt i publikumstal. Virksomheden udvikles i stedet med andre aktiviteter året rundt.
Blandt andet tilbyder gården sidste skoledags-fester, højskole, julehygge og firmakomsammener – men også enkeltstående koncertarrangementer under navnet De Grimmeste Aftner og seneste skud på stammen, intimkoncerter i gårdens stuehus.
“Grimhøjgaards force er, at vi har brugt penge, tid og kræfter på at bygge en plads, som dermed ikke længere er en stor udgiftspost for os. Vi høster dermed frugten af alt det arbejde, vi har lavet de sidste 20 år. Barerne er der for eksempel allerede, og de behøver bare en tur med en opvredet klud for at være køreklare, så vi kan hurtigt få et arrangement med op til 4.000 gæster til at fungere,” siger festivalchef Aage Stokholm.
Mere plads til de frivillige
Bagved scenen har det altid været frivillige og deres store engagement, der har været de drivende kræfter, der ud- og afvikler festivalen.
Det er derfor også hjerteblod for Grimfest, at de frivillige føler sig som en succes. I år er en længe af gården, som tidligere var dedikeret salg af merchandise, indrettet med sofaer, så den fungerer som pauserum, hvor de frivillige kan hænge ud og socialisere.
En del af de frivillige er gengangere, men opgaven med at lokke nye ansigter og nok frivillige hænder til, er altid en af de større. Aage Stokholm har derfor også selv forladt Grimhøjgaards stuehus og er rykket med familien ind i et mikrohus nord for festivalpladsen:
“Efterhånden som festivalen og aktiviteterne året rundt er ekspanderet, har vi brug for plads til de mange flere mennesker, der er med til at løfte opgaverne, men også til porcelæn, service, merchandise og så videre. Så det er stuehuset nu indrettet til, og det passer mig fint”, siger han.
Grim Højskolen opstod i 2018 som en idé om at skabe hyggelige rammer om opbygningen af festivalen. Alderen på kursisterne spænder i 2023 fra 6 til 70 år. Højskolen kan tilbyde et kreativt program, hvor der ud over byggeaktiviteter også er god tid til workshops med for eksempel streetart-kunstneren Peter Birk, som introducerer kursisterne for streetart, graffiti og maleteknikker.
Der er også “skills”-forløb, hvor man lærer basale færdigheder såsom at bruge værktøj og starte sit projekt godt op, og brugbare workshops i bl.a. cykelreparation.
Morgenmad, frokost og aftensmad foregår som fællesspisning og programmet afspejler i det hele taget et forfriskende overskud til “alt det sjove”. Aftenerne er ikke programsatte, og alle kursister har mulighed for byde ind med underholdning, quiz, dans, musik og meget mere.
Det danske sprog står stærkt
I år har dansksproget hiphop en prominent plads i det danske festivallandskab, men det har ikke altid været sådan. Grimfest var i midten af 00’erne med til at sætte dagsordenen ved at give genren ekstra albuerum. Jonny Hefty og Jøden spillede allerede i 2006 på festivalen, og dukker op igen i år på Skovscenens skrå brædder, nu som kyndige konferenciers.
Per Vers er en anden veteran og genganger fra 2006, som her i sommer får selskab af ingen ringere Aarhus’ egen Johnson. Der er dog også nykommere i form af hitmagere som Lamin, Yakuza og Pind på scenerne, foruden et dj-set fra radioværterne bag Lågsus, der via P3 var med til at katapultere hiphoppen ind i danske stuer som allemandseje.
Men den dansksprogede musik er i det hele taget i front på Grimfest 2023, og faktisk synger mere end 80% af navnene i årets program på dansk.
Der er både plads til det festlige mundrette og folkelige i form af navne som sørøver-rockbandet Skullclub, popkometer som Kalaset og Pauline og festaberne i Fabräk, men også kunstnere, der med litterære dybder i deres tekster maner eftertænksomheden frem. Kristian Leth, Fribytterdrømme og ikke mindst Rigmor, der bl.a. fortolker tekster af Michael Strunge, repræsenterer denne front.
“Musik og kultur bringer os tættere sammen som mennesker. Begge dele udvikler sig og skifter karakter med tidsånden. I år spår vi, at det musiklyttende folk måske tørster efter det nære og tætte, i respons til verdenssituationen, hvor kriser af forskellig art banker på døren,” siger Aage Stokholm.
Tobias Rahim og The Minds of 99 startede på Grimfest
Men Grimfest er først og fremmest en oase, hvor flere af nutidens største danske musiknavne har fået chancen for at spille nogle af deres første festivalkoncerter. Tobias Rahim, The Minds of 99 og Go Go Berlin er blot nogle få ud af en sand hob af bands og solister, hvis første kærkomne erfaringer på en større scene er gjort på Grimfest.
Brabrand-festivalen har fået et unikt ry lokalt såvel som nationalt, og det er simpelthen indmejslet i publikums forventninger til Grimfest, at de her kan se og høre morgendagens store navne.
2023-udgaven af festivalen er ingen undtagelse med fremadstormende lokale kræfter som Zar Paulo og Sauna Senere i hver sin vægtklasse, men også københavnske indslag fra vækstlaget såsom Iver og Smag På Dig Selv.
Grimfest samler skaterne
Skatemiljøet er en integreret del af festivalen. Også i år hylder Grimfest gadekulturen i samarbejde med institutionerne Skateducate og Skateboard Spaces 8000.
Grimfest byder i år på skateboarding både til lands, til vands og i luften med konkurrencer på både flad asfalt, på rampe og en “Splash Zone”-konkurrence, hvor turen går ud i bølgen blå: Festivalens 55.000 liter store pool. Kim Stær, som er konferencier til rampekonkurrencen fortæller:
“Konkurrencen er noget, der samler det århusianske skateboardmiljø. De senere år er det miljø blevet lidt opdelt, men Grimfest er et årligt fikspunkt, hvor alle mødes og bygger, fester og har det skønt sammen. Mange århusianske skatere deltager, men vi er gennem årene også lykkedes med at tiltrække nogle af de allerbedste danske skatere til Grimfest.”
Jørn Hjorting Jam
Endelig har Undergrim-området, som opstod i 2021, hvor COVID-19-restriktioner bød festivalen at sprede sit publikum mere ud på pladsen, fundet sit format. I år er programmet på den lille scene under træerne mere vidtfavnende end nogensinde.
Blandt andet præsenterer Grimfest en hyldest til Jørn Hjorting, hvor publikum kan ønske et nummer pr. sms i bedste “De ringer, vi spiller”-stil.
En jazzklub tilbyder et alternativt musikalsk aften-afbræk fra de større navne på de to andre scener, mens poetry slam, stand-up comedy, DM i bilkort og et besøg fra talkshowet “To mikrofoner og en stak vinyler” med radioværten Carsten Holm og livsstilseksperten Flemming Møldrup er nogle af Undergrims øvrige festivalkrydderier.
Artiklen er baseret på en pressemeddelelse fra Grimfest.