Det nuværende byråd kommer ikke til at tage stilling til Brabrand-Årslev Fællesråds forslag om en tunnel fra Silkeborgvej til det nye boligområde på Tulip-grunden. Fællesrådet afventer nu, hvordan det nye byråd kommer til at se ud – og især hvem der bliver rådmand for Teknik og Miljø.
Vores Brabrand skrev i sidste uge om et konkret og gennemarbejdet forslag til en tunnel-løsning, Brabrand-Årslev Fællesråd har sendt til Aarhus Byråd.
Fællesrådet havde i første omgang håbet at få forslaget hurtigt behandlet i byrådet, men da det har vist sig umuligt på grund af valget, slår fællesrådets bestyrelse nu koldt vand i blodet.
Det er ikke i fællesrådets og Brabrands interesse, at forslaget bliver lynbehandlet. Der er brug for en velovervejet beslutning om, hvad der tjener trafik-udviklingen i området bedst, erkender formand Holger Lyngklip Strøm og næstformand Pernille Sølvhøj Roelsgaard.
Omvendt er fællesrådet under et vist tidspres, da entreprenørfirmaet A. Enggaard allerede er gået i gang på Tulipgrunden. Kommer man for sent ind, kan det gøre det dyrere og sværere at komme igennem med tunnelløsningen.
Aarhus Kommune vil skulle betale
Brabrand-Årslev Fællesråd har i tre år arbejdet for at få Aarhus Kommune til at indlemme tunnel-løsningen i lokalplanen for området. Der har været talrige emails frem og tilbage og adskillige møder med både embedsmænd og politikere – uden at det lykkedes at få forslaget ind i lokalplanen.
”Hvis vi havde fået en tunnel med i lokalplanen, skulle A. Enggaard have betalt for den og på den måde give noget tilbage til Brabrand for at få løst den vanskelige trafiksituation”, siger Holger Lyngklip Strøm og fortsætter:
”Nu da lokalplanen er godkendt, foreslår vi denne løsning for at binde lokalplansområdet sammen med resten af Brabrand.”
Hvem der i sidste ende skal betale det millionbeløb, en tunnel vil koste, er uafklaret på nuværende tidspunkt. I udgangspunktet vil det nu være Aarhus Kommune, der vil skulle betale. Om A. Enggaard vil kunne betale en del af beløbet, vil kræve en særlig forhandling med selskabet.
En sikker skolevej
Præsentationen af forslaget i sidste uge har på Facebook givet anledning til en del kommentarer og forslag. Blandt andet er der usikkerhed om, hvorvidt tunnel-forslaget alene sikrer en mere sikker skolevej for børn fra Helenelyst og det nye boligområde.
Pernille Sølvhøj Roelsgaard og Holger Lyngklip Strøm er enige i, at der ud over tunnelen i sig selv stadig er behov for yderligere sikring af børnenes skolevej. Men de understreger, at det helt afgørende argument for tunnel-forslaget er at undgå, at trafikproblemerne omkring krydset Hovedgaden/Truevej bliver yderligere forværret.
Fællesrådet arbejder for at få lukket Høiriisgaardsvej for biltrafik, sådan at det kun er gående og cyklister, der benytter den vej. Skolebørnene fra Tulipområdet vil så kunne gå ad denne vej.
Dertil kommer så yderligere løsninger til sikring af gående og cyklister i området. Blandt andet er der udsigt til en stærkt nedsat hastighed på Langdalsvej og Truevej, måske helt ned til 30-40 kilometer i timen.