Et bredt flertal i Folketinget har besluttet at lave en forsøgsordning med duotrailere i Danmark. Salling Group støtter forsøget og har sagt ja til at deltage og har i samarbejde med Vejdirektoratet fundet en løsning, hvor Salling Groups parkeringsplads i Årslev ombygges og er med i forsøget.
I et forsøg på at mindske både brændstofforbrug og nedbringe CO2-udslip er Salling Group med i en forsøgsordning med duotrailere på strækningen mellem lageret i Årslev ved Aarhus og Høje-Taastrup.
En duotrailer er 32 meter lang og består af en lastbil og trailer på i alt 18,75 meter samt en trailer mere på 13,6 meter. Det betyder altså, at lastvognstoget er en del længere end de sædvanlige, man er vant til at se på de danske veje.
De ekstra lange vogntog på motorvejen giver mulighed for at fragte flere varer ad gangen, og dermed bidrage til at sænke CO2-udledningen. Det glæder Anders Danielsen Schäfer, som er logistikchef i Salling Group, at koncernen er med i forsøgsordningen.
“Vi er glade for, at vi hos Salling Group kan støtte op om ét af de nødvendige tiltag, der skal til, for at sikre en grønnere transport i Danmark,” siger han.
”Vi håber, at Vejdirektoratet vil fortsætte dette fokus på videreudvikling af tiltaget og sikre en større anvendelse af det danske vejnet, så det ikke kun er på strækningen mellem Årslev og Høje-Taastrup.”
Justering af parkeringspladser og indkørsel
Vejdirektoratet har i samarbejde med Aarhus Kommune tilbudt Salling Group at være med i forsøgsordningen, fordi koncernens hovedkontor i Årslev ved Aarhus ligger godt i forhold til eksisterende infrastruktur, samtidig med at der på grunden er en offentligt tilgængelig plads, der kan bruges til formålet.
“For at området kan fungere og anvendes til omkobling af duotrailerne, skal Vejdirektoratet nu i gang med en udbygning af pladsen. Hvis alt går efter planen, forventer vi, at pladsen bliver taget i brug i begyndelsen af 2024,” oplyser Anders Danielsen Schäfer.
For at forsøget kan etableres, kræver det justeringer af parkeringspladsen ved Salling Group samt indkørslen hertil. I dag er båsene ikke lange nok til, at de store vogntog kan holde der.
Artiklen er baseret på en pressemeddelelse fra Salling Group.