
Det er ikke alle gaver, modtageren bliver glad for at få. Det gælder blandt andet en række beboere i Brabrand, som gennem de sidste par år har modtaget brev fra Aarhus Kommune, om at kommunen vil forære dem vejen, de bor på. Det vækker stor modstand – eksempelvis i Beringsminde i det nordlige Brabrand.
“Din ejendom tildeles vejret til ejendommen.”
Sådan lyder det smukt i en række breve, som beboere i Aarhus Kommune i denne tid løbende modtager fra Aarhus Kommune. I brevene beskrives konsekvenserne af, at vejene ændrer status fra offentlig vej til privat fællesvej.
Det betyder blandt andet, at vedligeholdelsen af vejen, renholdelse og snerydning hermed overgår til beboerne på vejene.
Senest har blandt andre beboerne på Hvedebjergvej, Hyrdedamsvej og Pallisvej fået brev fra kommunen, om at de tre stamveje påtænkes omklassificeret til private fællesveje.
Det har mildest talt ikke vakt begejstring i grundejerforeningen i Beringsminde, hvor de tre veje ligger, og som dækker 168 husstande.
I et høringssvar til Aarhus Kommune skriver grundejerforeningen, at “det er vores opfattelse at omklassificeringen er både urimelig og i konflikt med den gældende lovgivning, og vi opfordrer derfor til, at den annulleres”.
Beslutningen, der ligger til grund for omklassificeringen, går helt tilbage til 2017, hvor et bredt flertal i Aarhus Byråd besluttede, at ansvaret for cirka 900 mindre veje i kommunen skulle overgå til de lokale borgere.
Til grund for beslutningen lå først og fremmest en beregning, der viste, at kommunen kunne spare et betydeligt millionbeløb.
Her, mange år senere, bliver beslutningen nu effektueret mange steder – og det har tilsyneladende startet et mindre folkeligt oprør rundt omkring i kommunen.
En borger, Bent Hansen, har annonceret, at han op til kommunalvalget stifter et nyt parti, “Nej til privatisering af kommunale veje”.
“Formålet er at standse nedklassificeringen nu, og annullere alle nedklassificeringer foretaget efter Byrådets beslutning i 2017,” skriver han på Facebook.
Emnet nåede i onsdags frem til byrådssalen, hvor Enhedslisten ønskede, at politikerne skulle diskutere at droppe beslutningen fra 2017. Men forslaget nåede end ikke frem til den endelige dagsorden, da et stort flertal afviste at behandle spørgsmålet.
“Det var meget mærkeligt. Jeg argumenterede for at sagen selvfølgelig skulle behandles men det afviste borgmesteren og resten af flertallet,” skriver Jakob Søgaard Clausen, Danmarksdemokraterne, på Facebook. Han stemte selv for, at forslaget skulle behandles.
Nødvendig kommunal infrastruktur
Men det stopper ikke utilfredsheden blandt borgerne – eksempelvis på Hyrdedamsvej i Brabrand, hvor Asger Rasmussen for nogle dage siden satte sig til tasterne og skrev et brev til samtlige byrådspolitikere.
“Jeg bor i forvejen på en privat fællesvej (en stikvej til Hyrdedamsvej, red.), men ønsker ikke at overtage ansvar og økonomiske forpligtelser for de stamveje, jeg opfatter som grundlæggende og nødvendig kommunal infrastruktur,” skriver han til politikerne.
“Mine evner inden for vejdrift er ikke eksisterende og den økonomiske usikkerhed, driften af flere og større veje fører med sig, kan jeg ikke overskue. Det er rigeligt med vores lille stikvej. Det lever jeg med.”

Han tilføjer i brevet til politikerne, at Aarhus Kommune bør overveje og regne på, om de forventede besparelser ikke ender med at gå tabt på administration i alle de områder, hvor beboerne ikke ønsker at etablere et vejlaug.
Og at det derfor bliver kommunen, der kommer til at administrere og fordele udgifterne, når der skal laves noget på stamvejene.
“Selv hvis der kan pålægges et administrationstillæg, tror jeg det bliver en dårlig forretning på lang sigt,” skriver han.
Kun nogle få politikere har svaret tilbage. Det gælder blandt andre Henrik Arens fra Liberal Alliance, som gør opmærksom på, at partiet ikke var med i aftalen – men at han håber, at de øvrige borgerlige partier nu vil vælge at forlade den.
Risikerer at splitte naboerne
Selvom grundejerforeningen i Beringsminde i det nævnte høringssvar har kritiseret beslutningen, frygter Asger Rasmussen, at sagen nu går sin gang, og at kommunen som det næste skridt meddeler, at nu er beslutningen truffet.
Præcis som det er sket andre steder i kommunen.
“Pointen er jo, at jeg som borger intet aner om asfalt og kloakker. Og det gør mig da usikker på, hvordan jeg skal agere, hvis jeg pludselig får medansvar for de tre veje, som rigtig mange mennesker bruger. Hvad betaler jeg til, og hvordan sikrer vi som borgere, at vi får de rigtige ydelser til en rimelig pris? Det er da meget smartere, at kommunen får en storentreprenør til at stå for det – formentlig til en helt anden pris, end vi vil skulle betale.”
Helt konkret frygter Asger Rasmussen især, at overdragelsen af ansvaret for de tre veje kan komme til at splitte de lokale beboere.
Kommunen opfordrer nemlig til, at man lokalt danner et vejlaug. Men problemet er, at ingen i følge lovgivningen kan tvinges ind i et vejlaug – og hermed til at bidrage til de forøgede udgifter.
Allerede nu er det i Beringsminde sådan, at ca. 20 procent af de 168 husstande ikke ønsker at være medlem af grundejerforeningen. Når udgifterne stiger, frygter han, at man ikke kan blive enige om at stifte et vejlaug, når man ikke engang kan mønstre fuld opbakning til den nuværende grundejerforening.
Som nævnt har han nu selv handlet og fortalt politikerne, hvordan han har det med at skulle modtage deres gave.
“Men jeg kan jo nok skrive alle de indlæg, jeg vil. Det er alt for nemt for politikerne at ignorere det,” siger han.
Under alle omstændigheder er emnet nu kommet ind i valgkampen. Det betyder, at byrådskandidaterne formentlig kan blive tvunget til at forholde sig til vælgernes spørgsmål om emnet.