Op mod 500 Brabrand-borgere deltog d. 28. oktober i støtte-arrangementet for Brabrand på skinner. Næsten 1500 har udfyldt spørgeskemaet på nettet om deres fremtidige togvaner. Så hvad sker der nu?
Det er kommunalvalg. Og alle, der kender til kommunalpolitik ved, at den politiske virkelighed kan se meget anderledes ud efter et valg. Alligevel var det oplagt at tale med den nuværende rådmand for Teknik og Miljø, Kristian Würtz (S), om de mulige næste skridt i den proces, der kan bringe toget til at stoppe igen i Brabrand.
Når det kommer til stykket, er det dog Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der skal beslutte, om der igen kan etableres et såkaldt trinbræt eller måske en decideret station i Brabrand, hvor regionaltoget mellem Aarhus og Struer så vil kunne stoppe.
Mange spørgsmål fra vælgerne
Kristian Würtz har lagt mærke til, at rigtig mange i Brabrand er optaget af sagen:
”Det er et helt enestående engagement, man i Brabrand har lagt i det her projekt. Ud over den enorme opbakning til det fine arrangement i Brabrand i slutningen af oktober har jeg mærket det, når vi har gået rundt og stemt dørklokker i Brabrand her under valgkampen. Der er godt nok mange, der har spurgt til det”, siger Kristian Würtz.
”Det er naturligvis vigtigt at smede, mens det engagement også er der. Det er et ansvar, vi har som folkevalgte, at der så også sker noget i sagen”, fortsætter han.
De mulige næste skridt
Hvis man skal prøve at lære af en succes-historie, kan det være nyttigt at se på, hvad der gjorde, at man i Laurbjerg ved Langå efter fem års hårdt arbejde nu får et trinbræt tilbage i byen. Her var spillede de lokale politikere en afgørende rolle på to områder:
Byrådet i Faurskov finansierede en analyse, der samlede de relevante data: Ville det være teknisk muligt at anlægge et trinbræt i Laurbjerg? Var der et tilstrækkeligt kundeunderlag? Osv. Analysen blev gennemført af et uafhængigt konsulentfirma og kostede cirka 200.000 kr.
Desuden var Faurskovs borgmester og toneangivende politikere aktive i arbejdet på at engagere trafikministeren og trafikordførere hos Folketingets partier i sagen.
Vi talte med rådmand Kristian Würtz om, hvorvidt han og byrådet vil spille en aktiv rolle på de områder?
Folketinget skal involveres
Kristian Würtz er især optaget af at få informeret de af Folketingets politikere, som kan have en interesse i sagen.
”Det er værd at overveje en samlet henvendelse til transportministeren, trafikordførerne og de lokalt valgte folketingspolitikere for at gøre dem opmærksomme på sagen,” siger Kristian Würtz.
Hvem skal tage initiativet?
”Initiativet bør komme fra os, de politiske partier i byrådet. Jeg ser helt klart gerne, at mit eget parti er initiativtager. Men jeg tror, at vi skal prøve at samle så mange politiske partier som muligt og gøre det til en bredt funderet sag. Jeg tror, det er en sag, vi kan stå sammen om i Aarhus.”
Ingen særlig analyse
Til gengæld er Kristian Würtz tilbageholdende, når det gælder spørgsmålet om at få lavet en særlig undersøgelse af konsekvenserne af et togstop i Brabrand.
Grundlæggende ser han meget gerne et tæt samspil med letbanens etape 2. De to tilbud vil nære hinanden, når de en gang står færdige. Og han mener også, at der i planlægningsfasen er synergier imellem dem, blandt andet i forhold til de tekniske analyser.
Tror du, det engagement vi har set i Brabrand, vil kunne holdes ved lige over så lang en periode?
”Det er værd at kigge på, om der kan laves noget hurtigere. Jeg vil gerne været med til at se på om, man kan lave nogle milepæle på vejen.”