Natten til torsdag i sidste uge bevægede Banedanmarks hold af sporarbejdere sig gennem Brabrand, hvor de rammede betonfundamenter ned langs det ene af de to spor. Her fortæller byggeleder Claus Christensen om projektet, der ender med, at der kører eltog på skinnerne i 2026.
Nogle oplevede det som ekstrem støj, der vækkede dem midt om natten. Andre sov fra det hele.
Banedanmarks folk tog natten til torsdag i sidste uge den første tur igennem Brabrand, hvor nogle oplevede det støjende arbejde med nedramning af betonfundamenter fra nærmeste hold.
Der arbejdes kun i ét spor ad gangen, da eventuelle nattog så kan køre langsomt forbi i det andet spor. Det betyder, at arbejdsholdet om kort tid vender tilbage for at gennemføre en tilsvarende proces i det andet spor.
Arbejdet er en del af forberedelserne til, at der kan køre elektriske tog på den 148 kilometer lange dobbeltsporede jernbanestrækning mellem Aarhus og Aalborg Lufthavn ved udgangen af 2026.
Der skal opsættes ca. ni meter høje master langs banen, og banen skal udstyres med kørestrømsledninger over sporene.
Claus Christensen er byggeleder for projektet, der nat efter nat bevæger sig nogle hundrede meter fremad fra Aarhus mod Aalborg. Her fortæller han om arbejdet.
”Vi rykker ret hurtigt fremad!”
Forud for processen undersøger entreprenøren EPAS for kabler, dræn og alle mulige andre forhindringer langs banen. Hvis man finder noget, der ligger i vejen, har Banedanmark et særligt hold ude for at omlægge kabler m.m.
”Det er jo nok selve nedramningen af betonfundamenterne, folk kan høre. Det tager cirka 30 minutter pr. styk, afhængig af jordforholdene, fortæller han.
Forinden har man taget en prøveboring af jorden på stedet, hvilket giver arbejdsholdet en idé om, hvad der venter, inden en af Banedanmarks tre rammemaskiner tager fat.
”Vi kan nå 30-50 ramninger pr. nat, alt efter jordforholdene. Der er mellem 30 og 100 meter mellem masterne, afhængig af, om det er et sving, eller det går lige ud. Så vi rykker ret hurtigt fremad,” fortæller Claus Christensen.
Kun ved stationer står masterne endnu tættere med en afstand på ca. 10 meter. Nogle tænker måske, at så bliver der allerede nu forberedt til en kommende Brabrand Station – men det er dog ikke en del af den igangværende nedramning af fundamenter.
Han beskriver det dog som en ret nem procedure, der let kan gennemføres, hvis stationen skal etableres.
”Vi skal nok nå det”
Nat efter nat arbejder holdet af nedrammere sig fremad, kilometer efter kilometer. Arbejdet gennemføres kun om natten af hensyn til togtrafikken.
”Det er intet problem, at der kører tog forbi i det andet spor. Alle på holdet er sikkerhedsuddannet og arbejder jo kun på ydersiden af nabosporet. Og vi har lavet det her i mange år. Vi har gennem årene finpudset vores arbejdsprocesser, så det kører rigtig godt,” siger Claus Christensen.
Strækningen mellem Esbjerg og Lunderskov var i 2017 den første, der blev elektrificeret.
”Siden har vi justeret rigtig meget på vores processer. Vi finder hele tiden nye muligheder for forbedringer. Også på det nuværende projekt fra Fredericia til Aalborg har vi fundet kæmpe gevinster. Jeg vil tror, at vi laver strækningen mellem Aarhus og Aalborg dobbelt så hurtigt som strækningen Fredericia-Aarhus,” siger han.
”Det eneste, der støjer, er når vi rammer fundamenterne i jorden. Det er ret kort tid, vi larmer på det enkelte sted – så er vi væk.”
Når fundamenterne er rammet ned, kommer en maskine og sætter kørestrømsledninger op. Den kommer ikke til at holde beboerne langs banen vågne, lover Claus Christensen.
Og i slutningen af 2026 vil de første eldrevne tog køre på strækningen mellem Aarhus og Aalborg Lufthavn.
”Vi følger planen. Vi skal nok nå det,” lyder det fra Claus Christensen.
Læs også:
Nattesøvnen er i fare: Nu sætter Banedanmark master op gennem Brabrand