I raketfart er Nemlig.com i Årslev blevet en af lokalområdets store virksomheder med cirka 250 ansatte. Vores Brabrand har besøgt varehuset på Rosbjergvej, der pakker og sender dagligvarer af sted til husstande i hele det vestlige Danmark.
Nemlig.com på Rosbjergvej er bygget til fremtiden. En fremtid hvor stadig flere vælger at bestille deres dagligvarer på nettet og få dem leveret ved døren. 34.000 kvadratmeter indrettet så man mest effektivt kan samle dagens bestillinger blandt de cirka 10.000 forskellige varer på hylderne.
Onsdag havde Nemlig.com besøg af cirka 100 Brabrand- og Årslev-borgere, som deltog i Sdr. Årslev menighedsråds årlige lokale vandring. I år gik turen ud ad Silkeborgvej til virksomheden, der åbnede i efteråret 2022.
”Vi har bygget et varehus, der er stort nok til at kunne beskæftige cirka 900 medarbejdere. Der er vi endnu ikke helt, men vi har bygget et varehus, der er stort nok til, at vi kan vokse,” sagde terminalchef Nicki Holm Juul Jensen, som viste gruppen rundt i de kolossale haller – hvoraf tørvare-rummet med 18.000 kvadratmeter formentlig er et af de største enkeltstående rum i Danmark.
Ud over hallerne med 11 meter til loftet imponerede væggen med de cirka 40 mikrobølge-ovne, hvor medarbejderne kan varme deres frokost.
”Vi har lige nu 49 forskellige nationaliteter ansat. Der er ikke ret mange af vores medarbejdere, som spiser rugbrød med leverpostej til frokost. Det er en af årsagerne til, at vi har så mange mikrobølgeovne,” sagde Nicki Holm Juul Jensen.
“Et godt sted at starte sit arbejdsliv i Danmark”
Der er medarbejdere på arbejde alle ugens dage fra kl. 3 om morgenen til hen ad 21. Antallet af medarbejdere er vokset siden varehusets start for knap et år siden. Alene siden slutningen af juli er der ansat cirka 60 nye medarbejdere, fortalte terminalchefen.
”Sidste år, da vi startede, havde vi sværere ved at finde medarbejdere, men nu har vi et positivt ry som en god arbejdsplads, og vi får rigtig mange ansøgere,” sagde terminalchefen.
”Vores fælles arbejdssprog er engelsk, og vi får mange ansøgere med en international baggrund. Det er et godt sted at starte sit arbejdsliv i Danmark, og jeg synes, vi på den måde bidrager positivt til integrationen her i landet. Det kan jeg godt være lidt stolt af.”
Med en stemme i ørerne
De 10.000 forskellige varer er cirka tre gange så mange, som findes i et almindeligt supermarked. De er fordelt i tre afdelinger, hvoraf køle- og frostafdelingen med temperaturer på henholdsvis 2 grader og 23 minus grader giver nogle særlige arbejdsbetingelser, som de bliver kompenseret for med længere pauser.
Indretningen af varehuset og planlægningen af, hvordan medarbejderne samler kundernes varer er fuldstændig afgørende for, at Nemlig.com kan løse opgaverne tilstrækkelig effektivt.
Medarbejderne går ikke rundt og pakker efter en indkøbsseddel. Alt foregår automatisk via et head set, der fortæller, hvad der skal pakkes, hvor meget og i hvilken kasse.
Alle har et head set på, hvor en stemme på engelsk meddeler, hvilken hylde man skal gå hen til, og hvor mange varer man skal tage. Medarbejderen har en vogn med 12 forskellige kasser med sig og får af stemmen også at vide, hvilken kasse man skal lægge varerne ned i. Det er det, der hedder ”pick by voice”.
Efter pakkerunden lægger man låg på sine kasser og stabler dem i den rigtige rækkefølge på en palle. De bliver så kørt ud til varebilen, hvor chaufføren stiller stablen ind i bilen i samme rækkefølge. Den er bestemt af, i hvilken rækkefølge de skal afleveres, og chaufføren kan så hver gang tage den øverste kasse og aflevere til kunden.
”Al den automatik er jo bygget op ved hjælp af vores vores it-systemer. Det gør, at vi kan være så effektive som muligt i vores pakning,” sagde terminalchefen.
I varebiler leveres bestillingerne til kunder i det meste af Midtjylland. Til kunder længere væk afhentes kasserne af lastbiler, der kører dem til terminaler i Aalborg, Kolding og Odense, hvor de læsses om til mindre køretøjer.
Nemlig.com har tre kundegrupper: Private kunder, erhvervskunder og offentlige kunder, såsom kommuner, institutioner, skoler med mere.
Effektiv placering af varerne
Flåede tomater ved siden af toiletpapir? Det virker som en lidt tilfældig organisering – men det er det på ingen måde, understreger Nicki Holm Juul Jensen.
”Det her er jo ikke et supermarked, hvor varerne af hensyn til kunderne er grupperet på en bestemt måde. For os handler det om, at, vores medarbejdere skal gå så få skridt som muligt. Ud af de 10.000 varer, vi har, er det et mindre antal varer, som står for størstedelen af vores salg. Så derfor kan vi opnå en stor gevinst, hvis vi placerer de varer ved siden af hinanden.”
For de fleste besøgende var det en fascinerende verden at blive introduceret til – og der var mange spørgsmål til terminalchefen. Hvad stiller man for eksempel op, hvis der ikke er flere af en bestemt vare på hylden?
”Mange af vores varer har vi i forskellige varianter. For eksempel har vi fem slags bananer. Hvis nu leverandøren ikke kommer med en bestemt vare som planlagt, så mangler vi den. Så har vi et erstatningsteam, der sidder og kigger på, om vi har en erstatningsvare og lægger den ind i ordren i stedet for. Det er langt de fleste kunder tilfredse med,” lød svaret.
”Nogle gange må vi meddele kunden, at vi desværre ikke kan levere i dag. Men det er meget sjældent, at det sker”.
Nicki Holm Juul Jensen tilføjede, at it-systemet hjælper nemlig.com med at bestille varer hjem, ud fra en viden om hvor meget der sælges. Det betyder blandt andet, at mængden af madspild er begrænset.
Øget automatisering på vej
Varehuset er planlagt ud fra et ønske om gradvist at indføre øget automatik – for eksempel en rent maskinel håndtering af de kasser, der pakkes i. En del af denne omstilling er dog udsat på grund af de stærkt stigende priser internationalt for den type udstyr. Men pladsen til at udvikle de nye automatiske processer er afsat.
Nemlig.com fik i 2022 en omsætning på ca. 2,5 mia. kr. Da det nye varehus i Årslev blev indviet, blev det muligt at dække ca. 92 procent af alle danske husstande, og virksomhedens adm. direktør Stefan Plenge så optimistisk på mulighederne for, at endnu flere danskere vil købe deres dagligvarer online.
Distributionscentret i Årslev er ejet af investeringsselskabet Heartland – igen ejet af indehaveren af Bestseller, Anders Holck Povlsen, som sammen med stifter og administrerende direktør, Stefan Plenge, er de to investorer i Nemlig.com og moderselskabet Intervare.