I 1931 opstod ”Sygekassernes Optik” med et ønske om at gøre briller tilgængelige for alle. I år runder virksomheden Synoptik 90 år, og det fejrer Synoptik i City Vest mandag ved at sælge briller til 1931 kroner.
Omkring 60 procent af den danske befolkning går med briller. Men for 100 år siden var briller forbeholdt de få og velhavende, fordi priserne var høje og pengene små. Det ville optiker Sophus Robert Delfer lave om på, og derfor stiftede han i 1931 ”Sygekassernes Optik”, der siden 1976 har været kendt som Synoptik.
Delfer opfandt blandt andet sygekassebrillen, som gjorde det muligt for flere danskere at få råd til briller. Det var den slags briller, som John Lennon gjorde populære igen i 1970’erne.
Delfers ønske om at udfordre optikerbranchen har siden været et kendetegn for Synoptik, der i 70’erne blev de første i Danmark til at introducere flerstyrkeglas. I samme årti blev kæden den første til at tilbyde kontaktlinser, og i 80’erne var de med til at opfinde 1-dagskontaktlinsen, der i dag bruges af flere hundrede tusinde danskere hver dag.
Synoptik har stadig ambitionen om, at flest mulige danskere skal se godt. Det gælder ikke mindst i Synoptik i City Vest i Brabrand. For nylig tog butikken sammen med resten af Synoptik endnu et skridt i den retning, da de lancerede briller på abonnement.
Ordningen betyder, at du betaler du et fast beløb hver måned, så du løbende kan udskifte glas og stel kvit og frit.
”Det her initiativ gør det nemmere at skifte glas, så du altid har den styrke, der passer til dine øjne,” siger Lars Tandrup, CEO i Synoptik.
Synoptik har haft abonnementsmuligheden i godt et år, og det er gået så godt, at Lars Tandrup regner med, at flere end halvdelen af kunderne i 2021 kommer til at købe briller og kontaktlinser på abonnement.
Mange får ikke skiftet briller
Selvom sygekassebrillen er lagt i skuffen, og de fleste danskere i Brabrand nu har råd til briller, er der mange, der forsat har problemer med deres syn. Det viser tal fra Synoptik, som årligt undersøger danskernes oplevelser med briller og kontaktlinser.
Virksomheden vurderer, at over halvdelen af danske brillebrugere på et tidspunkt er fortsat med at bruge briller, der ikke passer til deres syn, fordi de synes, det er dyrt og besværligt at få dem skiftet. Det vil Synoptik være med til at lave om på.
”Synet ændrer sig gennem hele livet. Derfor er det nødvendigt, at vi jævnligt får tjekket synet og muligvis justeret vores briller eller kontaktlinser. For mange kan det virke uoverskueligt, hvis der skal købes nye briller til hele familien. Her er vores abonnementer tænkt som en model, hvor du nemt kan få udskiftet dine briller uden at skulle have en stor sum op af lommen,” fortæller Lars Tandrup.
Nye sygekassebriller på vej
Synoptik planlægger at fejre sit 90-års jubilæum i kædens mere end 100 butikker landet over. Det gælder ikke mindst i Synoptik i City Vest i Brabrand. Her kan kunderne for eksempel købe briller til 1.931 kroner, ligesom der bliver udviklet en helt ny brillekollektion inspireret af Sophus Robert Delfers sygekassebriller fra 30’erne.
Butikschef Helle Jensen glæder sig til at byde kunderne velkommen enten i butikken eller online – og opfordrer dermed samtidig kunderne til at følge myndighedernes anbefalinger, holde afstand og passe på hinanden.
Artiklen er baseret på en pressemeddelelse fra Synoptik.