Smøring af ca. 350 aksler og efterspænding af lige så mange skruer. Forsigtig rengøring, slibning, indstilling og afprøvning. Hos Pianokompagniet på J.P. Larsens Vej nyder de nørderiet med de mange hundrede bevægelige dele, der samlet set udgør mekanikken i et flygel eller klaver.
Hornung & Møller står der på det smukke sort-lakerede flygel. Bygget i 1916 og med mere en hundrede års tro tjeneste i danske stuer. Så nu trænger det til en grundig gennemgang, justering, vedligeholdelse samt enkelte reparationer af kompetente fagfolk.
Det hører åbenlyst hjemme i et præsentabelt hjem med højt til loftet – men er i øjeblikket gæst i Pianokompagniets værksted på J.P. Larsens Vej. Det er den slags arvestykker, medarbejderne her jævnligt tager sig af.
”Vi skal sætte flyglet i stand for en mand, som har arvet det af sin far. Så det betyder rigtig meget for ham. Vi gennemgår og renser flyglet, udskifter vitale sliddele osv. Det er en stor operation,” fortæller Poul Wandahl, en af de tre indehavere af Pianokompagniet.
I 2022 flyttede virksomheden ind i den tidligere lagerhal på J.P. Larsens Vej, der har gennemgået en grundig renovering og nu udgør præsentable rammer om både nye og brugte klaverer og flygler i alle prisklasser.
Hornung & Møller fra 1862
Men den faglige gnist tændes især hos de fem medarbejdere, når de tager fat på renovering af godt brugte instrumenter som det nævnte Hornung & Møller-flygel.
De er stolte af at være fagnørder og nyder at pusle med at få mekanikken til at fungere, præcis som det skal. Men de ved også af erfaring, at ældre klaverer kan være en udfordring, ikke en gang de kan løse fuldstændig.
Poul Wandahl peger over på et Hornung & Møller fra 1862. Det har tilhørt en pianist, hvis farmor købte det brugt i 1945. Nu har Pianokompagniet lovet at få det til at lyde så godt som muligt, inden pianistens datter – fjerde generation – skal overtage det.
”De nænner ikke at skille sig af med det, men det burde de måske overveje,” siger Poul Wandahl med fagmandens blik på arvestykket.
Afvekslende hverdag
I værkstedet står klaverer og flygler ved siden af hinanden – mere eller mindre skilt ad. Her foregår den del af arbejdet, de fem medarbejdere holder allermest af: At få de ofte godt slidte instrumenter til at lyde godt igen.
Gennem årene har de selv konstrueret værktøjet, når intet andet rigtig fungerede. Og de er ligeledes i besiddelse af en slags maskine, hvor de selv kan lave de såkaldte basstrenge til de dybeste toner.
I virkeligheden foregår en stor del af arbejdstiden ude hos institutioner og private kunder, hvor de stemmer flygler og klaverer. 1-2 gange om året dukker de op og sørger for, at instrumenterne lyder fuldstændig, som de skal.
”Det er lidt med klaverstemmere som med tandlæger: Dem skifter man ikke bare lige ud. Nogle får stemt deres flygler eller klaverer to gange om året, så vi kender jo efterhånden mange af vores kunder rigtig godt,” siger Kim Neergaard, som ligeledes er medejer af Pianokompagniet. Den tredje er Steen Christensen.
En af de store faste kunder er Det Jyske Musikkonservatorium, hvor de 108 flygler og klaverer jævnligt skal stemmes. Det er fast arbejde, og hver eneste morgen kl. 6-9 året rundt er en medarbejder fra Pianokompagniet i gang på musikkonservatoriet.
Desuden er også kirker, gymnasier, højskoler og Musikvidenskab på Aarhus Universitet blandt de trofaste kunder.
”Vi kunne sagtens fylde hele vores arbejdsdag med stemninger, men det er interessant og afvekslende også at ha´ de her opgaver med at sætte klaverer og flygler i stand. Og i en tid, hvor mange snakker om bæredygtighed, har vi jo nok fat i noget af det rigtige,” siger Poul Wandahl.
Via Åbyhøj til Brabrand
Pianokompagniet blev stiftet tilbage i 2000, hvor de tre pianostemmere og instrumentmagere hos det traditionsrige firma Juhl-Sørensen, Poul Wandahl, Kim Neergaard og Steen Christensen, besluttede at starte for sig selv. De tre kolleger havde en fælles passion for håndværket og et ønske om at udføre arbejdet grundigere, end de tit følte, der var tid til.
De gik i gang i lokaler i St. Pauls Gade midt i Aarhus, hvor de måtte erkende, at det tager tid at bygge en kundekreds op:
”Der var da lidt stille de første dage – men så kom det stille og roligt,” fortæller Kim Neergaard.
Efter nogle år i midtbyen blev de sagt op, da ejeren havde andre planer med ejendommen. De flyttede til Åbyvej hvor Pianokompagniet holdt til i seks år, før det samme skete én gang til: Opsigelse og nye afsøgninger af lokale-markedet i Aarhus. Det bragte dem til J.P. Larsens Vej i Brabrand.
”Men her ejer vi selv bygningen og kan ikke smides ud,” siger Kim Neergaard og Poul Wandahl med tilfredshed.
På vej med flere events
Når man træder ind i Pianokompagniets udstillingslokale bliver man nærmest stum af forundring. Bag facaden i denne lidt slidte del af Brabrand viser sig et arkitektonisk smukt lyst lokale med ovenlys-vinduer og højt til loftet.
I rummet findes både istandsatte brugte instrumenter, men også spritnye instrumenter fra de to Tyske fabrikker Grotrian-Steinweg og Schimmel, som Pianokompagniet er forhandlere af.
Her planlægger Pianokompagniet senere at invitere inden for til forskellige events.
”Vi vil gerne være en aktiv del af lokalsamfundet her i Brabrand, hvor vi føler os godt tilpas. Vi har nogle virkelig søde og rare naboer her på J.P. Larsens Vej, og vi kan virkelig godt li´ den blanding af erhverv og boliger, der er her i kvarteret,” fortæller de to medejere.
Alle billeder er taget af Sidsel Bruhn Bjerg Pedersen, The Blue Room.