Der var ingen penge til den højt ønskede cykel- og gangbro over jernbanen i Brabrand, da politikerne i Aarhus Byråd for få uger siden indgik budgetforlig for 2022. Men ildsjælen Per Falk Bredgaard har ikke givet op. Han fremlægger nye beregninger, der viser, at broen er langt billigere end hidtil antaget.
Det var en stor spand koldt vand, Brabrand og især Per Falk Bredgaard, Laskedalen, fik i hovedet, da politikerne i byrådet for nylig fremlagde kommunens budget for 2022.
De fire store partier, Venstre, Socialdemokratiet, de radikale og de konservative stod alle bag et forslag om at finde de 15 millioner kroner, Teknik og Miljø havde beregnet, at en cykel- og gangbro over jernbanen vest for Sødalsparken ville koste. Derfor regnede Per Falk Bredgaard og mange andre med, at nu var broen endelig i sigte.
Men undervejs i forhandlingerne blev broen taget af bordet af årsager, som kun de tilstedeværende politikere kender. Og det har ingen af dem endnu haft lyst til at fortælle om.
”Det var et kæmpe chok for mig at se, at broen end ikke var nævnt i forligsteksten. Det er svært for mig at forstå, for alle de involverede politikere havde forinden givet mig ”thumbs up” på, at forslaget nok skulle gå i gennem. Men der er jo ikke noget at gøre ved det nu,” siger Per Falk Bredgaard.
Han har dog ikke givet op. Han mener, at det overslag på cirka 15 mio. kr., Teknik og Miljø har lavet til politikerne, er alt for højt. Derfor har han henvendt sig til et stort rådgivende ingeniørfirma, som er vant til at udføre tilsvarende anlægsprojekter, for at få deres bedste bud på, hvad projektet vil koste.
Et helt andet regnestykke
Firmaet, som på nuværende tidspunkt ikke ønsker sit navn nævnt er nu vendt tilbage med et overslag: De rådgivende ingeniører vurderer, at selve broen vil koste mellem seks og syv mio. kr., og at der desuden formentlig skal indregnes udgifter på ca. en million kroner i konsulenthonorar til BaneDanmark for arbejdet med at få etableret broen.
I oplægget fra Teknik og Miljø indgik anlæg af stiforbindelser på begge sider af broen. Det var vurderet til at skulle koste cirka tre millioner af de samlede udgifter på 15 mio. kr. Men også den del mener Per Falk Bredgaard er meget højt sat.
”Naturstyrelsen har allerede lovet at etablere stier i området ud mod True Skov, så derfor mangler der kun et lille stykke, der skal findes penge til. Jeg vil mene, at det i hvert fald kan gøres for en million kroner,” siger han.
Det nye regnestykke ser altså således ud: seks-syv mio. kr. for broen, en mio. kr. i konsulenthonorarer og en mio. kr. til stier: Alt i alt mellem otte og ni mio. kr.
Behov for politikernes handling
Der er altså langt op til de 15 mio. kr., som Per Falk Bredgaard mener, Teknik og Miljø var lige hurtige nok til at anslå.
”Det er jo en helt anden størrelsesorden, vi snakker om her. Det bør være muligt at finde de penge, dels hos Aarhus Kommune og dels i forskellige fonde og puljer,” siger han.
”Men først er der behov for at få skitseret et projekt med et detaljeret budget. Hvis politikerne virkelig mener, at det er et godt projekt, bør de hjælpe med at få formuleret et projekt, som det er muligt at gå videre med til fonde og forskellige cykel- og mobilitetspuljer.”
Desuden håber Per Falk Bredgaard, at der også i Aarhus Kommune kan findes et beløb til broen.
Rådmand i Teknik og Miljø, Bünyamin Simsek, nævnte forleden i et interview med Vores Brabrand, at der kan opstå en situation, hvor der er penge til overs fra et andet projekt, og de penge vil så kunne gå til broen i Brabrand, vurderede han.
True Skov fremhævet i ny outdoorstrategi
I sidste uge præsenterede Aarhus Kommune et oplæg til en ny outdoor-strategi. Det vil sige en plan for, hvordan kommunen i de kommende år kan styrke friluftslivet i kommunen.
Den plan kan vise sig at styrke mulighederne for at få bygget den nye forbindelse fra Brabrand ud mod True Skov.
I outdoor-strategien er der nemlig specifikt nævnt en plan om at skabe et aktivitetsmekka i True Skov med bl.a. cykelruter og gerne et foreningshus og for eksempel en klatrepark.
”I dag er den rekreative anvendelse mest intensiv i kilerne, der rummer ældre og beskyttet natur,” står der i oplægget, der nu er kommet i offentlig høring. Næste skridt kan være at få etableret grundlæggende faciliteter som toiletter, stier, informationstavler og tilgængelighed.
”Med vedtagelsen af outdoorstrategien intensiveres forløbet og ambitionen med henblik på at udvikle True Skov endnu mere med opbakning fra en veletableret følgegruppe bestående af både borgere og foreninger. Projektet drives fremad af Aarhus Kommune og Naturstyrelsen, men samarbejdet tilstræbes nu udvidet med fonde og interesseorganisationer,” står der i oplægget.
Man kan altså udlede af oplægget, at Aarhus Kommune allerede har sat nye stiforbindelser i og til True Skov på landkortet.
Du kan finde oplægget til Aarhus Kommunes nye outdoorstrategi via dette link.