City Vest Apotek har fået en ny medarbejder, Rowa. ”Hun” udsender en stille brummen under arbejdet, men er til gengæld uhyre hurtig og effektiv. Million-investeringen i ny robot-teknologi betyder hurtigere betjening af kunderne og et bedre arbejdsmiljø for medarbejderne.
Medarbejderne i City Vest Apotek bliver stadig spurgt af kunder, hvornår apoteket lukker i det næsten tomme butikscenter.
Men det kommer sandsynligvis ikke til at ske, lover apoteker Fahad Yeser. Og nu kan han fremvise apotekets nye investering til 1,4 mio. kr. som bevis.
”Vi tror på fremtiden i City Vest, og robotten her er en investering i denne fremtid,” siger Fahad Yeser, mens han viser rundt i lokalet bag skranken, hvor robotten Rowa har indtaget en betydelig del af pladsen.
Fahad Yeser lægger ikke skjul på, at han glæder sig til, at planen for omdannelsen af City Vest er gennemført, og han sammen med medarbejderne kan gå i gang med at indrette et nyt moderne apotek i det kommende bydelscenter, ejeren A. Enggaard vil indrette i en del af City vest.
”Vi glæder os, til planen er færdig, og vi kan flytte ind i de nye lokaler. Det sidder i hovedet på mig og mine ansatte, at vi skal flytte,” siger apotekeren, som håber, at den nyrenoverede del af City Vest vil være færdig inden for et år.
Men han kan ikke vente på, at de endnu usikre omdannelses-planer er gennemført. Det er nødvendigt at investere – og han er glad for sin nye medarbejder, robotten Rowa, som brummer i baggrunden.
”Det handler først og fremmest om vores kundeservice. Kunder, som skal afhente recept-medicin, har fået betydeligt kortere ventetider. Det tager ingen tid for robotten at finde den rigtige medicin – og det opleves især af kunder, som henter flere forskellige slags medicin, fordi robotten kan finde flere varer ad gangen. Så ekspeditionen går meget hurtigere,” forklarer han.
Bedre arbejdsmiljø
I det hele taget er Rowa en uhyre effektiv medarbejder, som typisk begynder arbejdsdagen med selv at scanne nyankommen medicin ind og anbringe det på den rigtige hylde.
Robotten holder også selv øje med, om nogle produkter nærmer sig datoen, hvor apotekets returret udløber. Og når Rowa ikke har travlt med at finde den rigtige medicin frem til kunderne, tøffer den rundt og optimerer lagerkapaciteten ved at flytte rundt på varerne.
Al den lagerstyring og logistikarbejde skulle apotekets medarbejdere tidligere bruge tid på. Fahad Yeser betegner det som en betydelig forbedring af arbejdsmiljøet, at medarbejderne nu kan koncentrere sig om andre ting og i det hele taget får større indflydelse på deres arbejdsdag.
”Samtidig er robotten forhåbentlig med til at øge kundernes oplevelse af vores professionalisme. Mængden af fejl ved udlevering af medicin skulle gerne være reduceret til stort set nul,” siger Fahad Yeser, som også fremhæver sikkerheden ved, at medicinen nu altid er opbevaret korrekt.
Glæder sig til ombygning af City Vest
Han er i det hele taget tilfreds med million-investeringen, der nu arbejder præcis som ønsket. Før installationen i City Vest har apotekeren testet robot-løsningen i filialen Langenæs Apotek, hvor den også kører upåklageligt.
”Alle mine medarbejdere har været på kursus, og vi ved, hvordan vi skal hjælpe robotten videre, hvis den af en eller anden grund skulle blive i tvivl om løsningen af en opgave.”
”Vi er glade for det, og vi håber, at kunderne oplever en bedre og hurtigere betjening end tidligere.”
Han ser frem til, at apoteket inden for en overskuelig fremtid kan flytte i nyindrettede lokaler:
”Vi glæder os til, at ombygningen af City Vest bliver overstået og ser meget frem til at kunne præsentere et moderne apotek for kunderne. Nu har vi investeret i den nødvendige teknologi, og jeg har også stor lyst til at opdatere hylder og andet inventar, men det må vente, til vi flytter ind i de nye lokaler,” siger han.