Den nye fartdæmpning og 40 km-zone på J.P. Larsens Vej ved Skovbakkevej har måske nok taget toppen af den mest ekstreme vanvidskørsel. Men bilisterne kører fortsat alt for hurtigt, og det er nødvendigt at gøre mere for at få farten ned, lyder det fra lokale beboere.
Artiklen er tilføjet en kommentar fra specialkonsulent i Teknik og Miljø, Lars Clausen.
I flere år har der været snakket om fartdæmpning på J.P. Larsens Vej, hvor fartmålinger har vist, at mange bilister kører alt for hurtigt. Og i foråret 2020 blev der så lavet en hævet flade ved Skovbakkevej, suppleret med et såkaldt pudebump cirka 50 meter før og efter og et skilt, der fortæller, at man højst må køre 40 km/t på strækningen.
Men virker det så, har vi spurgt et par af beboerne i området?
Martin Andersen bor næsten lige ud for den nyetablerede hævede flade ved Skovbakkevej og oplever en vis effekt:
”Jeg tror, vi er blevet fri for dem, der før kørte rigtig stærkt på J.P. Larsens Vej. Dem der bare blæste lige igennem helleanlægget,” vurderer han.
Han har tidligere blandt andet oplevet, at bilister i høj fart har kørt venstre om helle-anlægget. Og i en periode på et år skete der hele tre uheld, hvoraf et var en motorcyklist, som kom slemt til skade.
”Hver gang, man hørte braget, tænkte man, hvad er det nu, vi kommer ned til? Er det et skolebarn på vej over vejen, som er blevet ramt? Det skulle helst være sådan, at de mange skolebørn kan gå sikkert over vejen dér,” siger han.
Tager toppen af farten
Selvom den mest vanvittige kørsel er forsvundet, oplever Martin Andersen på den anden side ikke, at ret mange bilister kommer ned på de krævede 40 km/t.
Han peger på flere problemer i den nuværende løsning: Dels er 40 km-skiltene ret små og placeret så højt, delvist skjult af træer, at de er svære at se. Og dels er de etablerede bump så bløde, at de kan passeres i forholdsvis høj fart.
”Både den hævede flade og bump kan man sagtens køre over med op til 60 km/t, men jeg tror trods alt, man er kommet af med dem, der før er drønet igennem med 80 km/t. Jeg tror, man har fået taget toppen af farten,” siger han.
Han opfordrer også til, at skiltene, der fortæller om en max-hastighed på 40 km/t bliver større og placeret, så de er lettere at se.
Vanvidsrace er ikke forsvundet
Et par hundrede meter længere mod øst på J.P. Larsens Vej bor Winnie Dollerup Valler, og hun er mere skarp i sin bedømmelse af ændringerne:
”Nej, det virker ikke. Bilerne sænker måske farten lige omkring Skovbakkevej, men farten kommer hurtigt op igen. Det er lige så utrygt som før,” siger hun.
Hun oplever, at bilisterne gasser hurtigt op, når de har passeret det sidste bump, og så kan de sagtens nå at komme betydeligt op i fart inden rundkørslen ved Rema 1000.
”Det her vanvidsrace, vi også oplevede før omlægningen, er ikke forsvundet. Jeg har endnu ikke hørt om uheld, men det kan kun være et spørgsmål om tid.”
Både hun og Martin Andersen opfordrer til, at Aarhus Kommune etablerer fartdæmpende bump hele vejen hen ad J.P. Larsens Vej, for at forhindre at bilisterne kan komme op i fart.
Mange børn krydser vejen
Et yderligere problem er, at det ifølge Winnie Dollerup Valler heller ikke er blevet mere sikkert for børn at krydse J.P. Larsens Vej ved Skovbakkevej, når de skal til og fra skole.
”Jeg har spurgt mine børn, som enten går eller cykler i skole, og de oplever, at bilerne ofte bare kører igennem den nye hævede flade uden at stoppe, så de kan krydse vejen.”
Martin Andersen ser heller ikke nogen stor forandring i bilisternes opmærksomhed i området ved Skovbakkevej, hvor mange børn hver dag krydser J.P. Larsens Vej.
”Jeg havde håbet, at man havde brugt en anden farve asfalt for at signalere, at her skal man være særligt opmærksom,” siger han.
Vores Brabrand har forelagt beboernes erfaringer for specialkonsulent i Teknik og Miljø, Lars Clausen, som siger:
“Vi har ikke foretaget nogen evaluering af dette ret afgrænsede projekt. Når vi er i mål med at etablere cykelstier m.v. på Hejredalsvej, og begge tiltag har fungeret i nogen tid, vil vi vurdere forholdene. Og sammen med fællesrådet vil vi på basis heraf evaluere de to projekter og deres effekter.”
Læs også: