Banedanmark går nu i gang med næste fase af den omfattende renovering af skinnerne gennem Brabrand og sænkning af skinnerne under Silkeborgvej. Frem til 7. juni vil der være masser af støjende aktivitet på og langs banen gennem Brabrand – ved Stenbækvej typisk i tidsrummet kl. 7-22 og i resten af området i døgndrift.
På en forblæst arbejdsplads ved Banevænget med rumlende gravemaskiner i baggrunden fortalte Banedanmarks projektleder Ditte Holst Nielsen tirsdag eftermidddag om de kommende ugers arbejde på banestrækningen fra broen under Silkeborgvej og hen langs Brabrands tidligere station.
Allerede i sidste weekend fik beboerne langs banen en forsmag på, hvad der venter: Skinner og sveller skal udskiftes, og det samme skal de fire sporskifter i området. Beboerne i området kan forvente masser af aktivitet i området nærmest døgnet rundt, sagde Ditte Holst Nielsen:
”Sporarbejdet vil foregå nærmest i døgndrift. Der vil være rigtig stor aktivitet her fra Banevænget, hvor materialer bringes ud og ind ved de pladser vi har her langs Silkeborgvej. Sådan vil det være i hele perioden, frem til man åbner sporene igen d. 19. april.”
Forberedelse af tunnelrør – ét ad gangen
Desuden går det nu løs i området, hvor banen krydser Silkeborgvej ved Stenbækvej. Et spor ad gangen vil entreprenør-virksomhederne Aarsleff og Arkil via en adgangsvej bag de røde blokke på Engdalsvej først fjerne skinner og sveller og derefter grave flere meter ned inde i tunnelrøret.
Herefter bliver der støbt i bunden, og det hele dækkes til igen, hvorefter sveller og skinner lægges på som før.
”Vi laver først selve sporsænkningen efterfølgende. I første omgang gør vi det hele klar, så toget kan køre som hidtil. Vi er nødt til at have gjort klar til sporsænkning i begge sider, før vi foretager selve sænkningen,” forklarede Ditte Holst Nielsen.
Arbejdet i og omkring tunnelrørene under Silkeborgvej går for alvor i gang i den kommende weekend, og gravemaskiner og støbearbejde vil være i gang hver dag i tidsrummet kl. 7-22 frem til d. 14. april. En undtagelse er dog mandag d. 11. april, hvor arbejdet starter allerede kl. 5 om morgenen af hensyn til beton-støbearbejdet, forklarede Ditte Holst Nielsen.
Fra d. 5. maj gennemføres den samme øvelse i det nordlige spor. Man fjerner skinner og sveller og graver ud og får støbt, sådan at tunnelrøret kan holde til sporsænkningen.
Sporene skal sænkes cirka én meter, sådan at der er plads til køreledninger gennem tunnelrørene.
”Så kommer betonlaget til, og der skal yderligere være et lag stabilgrus og lignende oven på. Derfor skal vi ret langt ned – og derfor er det nødvendigt at sikre broens fundament, så vi er sikre på, at den bliver hvor den er, når vi sænker sporene,” forklarede Ditte Holst Nielsen.
Arbejdet gennemføres som nævnt i et samarbejde mellem to store entreprenørvirksomheder. Aarsleff fjerner og monterer skinner og sveller, mens Arkil gennemfører gravearbejde og betonstøbning.
De kommende måneders spor-arbejder
Tidsplanen ser altså således ud:
- 8.-19. april arbejdes der alle døgnets timer omkring den tidligere Brabrand Station med sporfornyelse af alle spor, ny afvanding og indbygning af fire nye sporskifter .
- 9.-14. april arbejdes der hver dag i tidsrummet kl. 7-22 med gravearbejde og støbning af bundplader i det sydligste spor under broen ved Silkeborgvej.
- 19. april – 20. maj udføres der i tidsrummet kl. 7-22 gravearbejde og støbning af bundplader i det nordligste spor under broen ved Silkeborgvej. Dette arbejde gennemføres, mens der kører tog i det sydligste spor.
- 20. maj – 7. juni sker selve sporsænkningen med udgravning til sporets nye beliggenhed. Arbejdet udføres med både sporkørende maskiner og almindelige gravemaskiner.
- 7. juni til sommerferien bliver der ryddet op i området, fjernet køreplader og genetableret adgangsveje.
Gener blev mindre end ventet
På tirsdagens møde blev der også spurgt til weekenden d. 18.-21. februar, hvor larmen fra de indledende ramme-arbejder ikke blev helt så slem som frygtet. Det skyldtes, at entreprenørfirmaet Arkil valgte at vibrere de store metalplader i jorden i stedet for at banke dem ned.
En beboer spurgte, om det virkelig var nødvendigt at betale så mange penge i kompensation, når nu støjen blev så forholdsvis beskeden. Ditte Holst Nielsen svarede:
”Man ved aldrig på forhånd, hvad det er for en situation, der opstår når man går i jorden. Man valgte at vibrere spunsen ned, og det er der nogen, der synes er mere ubehageligt, fordi de oplever rystelserne som ubehagelige. Beboerne tættest på har kunnet søge om kompensation eller ophold et andet sted, og det bliver ikke ændret ved, selvom metoden var anderledes.”
Der blev ligeledes spurgt til, hvornår støjkompensationen udbetales. Projektlederen svarede, at det må være tæt på, at pengene bliver betalt.
”Vi vil gerne vide, hvad der sker”
Banedanmarks kommunikation var ligesom på det første informationsmøde et tema. Flere af de fremmødte bad om, at der informeres bredere ud i lokalområdet.
”Som nabo til banen er man jo nysgerrig. I har en rigtig god historie at fortælle, og vi er mange, som interesserer os for det, I laver. Så I må gerne orientere os og holde hjemmesiden opdateret. Sidst jeg var inde og kigge, var den sidst opdatering fra februar. Vi vil gerne vide, hvad der sker, og hvorfor I gør som I gør,” sagde en beboer.
Flere deltagere savnede også information om sidste weekends aktiviteter, der på forhånd var meldt ud som meget støjende – men ikke blev så slem som frygtet. Én fortalte, at man havde bestilt sommerhus for at komme hjemmefra i weekenden. Hun håbede, at det så vil være muligt at få kompensation.
”Sidste weekend var for os en såkaldt buffer-weekend, som vi så ikke fik brug for. Det er ikke noget at vi har kommunikeret ud, men det burde vi nok have gjort,” sagde projektlederen.