Restauranterne i Bazar Vest forsøger at tilpasse sig de besøgendes varierende madbehov for at undgå madspild. Det er lettere sagt end gjort, fortæller flere restaurantejere i det kulturelle madmekka.
Af Marie Mathilde Billund og Emilie Søndergaard
“Vi smider selvfølgelig mad ud, men man får det skidt med det,” fortæller Metin, ejeren af Metin´s Grill. Efter mange års erfaring i branchen kommer det ikke bag på ham, hvor meget mad der generelt bliver smidt ud på daglig basis.
Samme holdning deler Raafat, der står bag disken hos restauranten Hamdan.
“Det overrasker mig ikke, at der bliver smidt meget mad ud i Danmark. Jeg har selv arbejdet i Netto, hvor der også bliver smidt meget ud,” siger Rafaat.
På landsplan smider danskerne mere end 700.000 ton mad ud om året. Heraf udgør 29.000 ton fra hoteller og restuaranter. Det viser en rapport foretaget af Miljø- og Fødevareministeriet fra 2017. Men i Bazar Vest forsøger restauranterne at formindske deres andel af den årlige madspild.
Der er, hvad der er
På en almindelig onsdag har Metin erfaret, at han ikke sælger nær så meget som nogle andre dage. Derfor tilpasser han maden efter den daglige trafik i Bazaren. På den måde undgår han at smide mere mad ud end nødvendigt.
“I dag sælger vi ofte kun de små spyd, så derfor laver vi kun de små,” fortæller han.
Det samme princip følger Nima fra kebab-boden Aladin. Han laver sjældent mere, end han sælger. Derfor oplever han ikke, at hans eget madspild er et stort problem.
“Hvis der ikke er mere mad, så er der ikke mere mad,” fastslår han.
Apps er ikke en løsning
Selvom alle tre restauranter er bevidste om den mad, der ender i skraldespanden, så ved de ikke, hvordan de kan løse problemet.
Udover at tilpasse sig dagenes salg forsøger de at forlænge madens levetid. Salat og fars ryger altid ud, når dagen er omme. Men bestemte madvarer, som falafler og samosaer, kan sagtens holde sig natten over, er de tre mænd enige om.
Ifølge Metin er det nemlig ikke kun et problem for miljøet, at så meget mad bliver smidt ud. Det er samtidig også en økonomisk udgift for restauranten. En udgift, som han ikke ser nogen løsning på.
I de seneste par år er der kommet flere muligheder for at formindske madspild. Blandt andet gennem forskellige apps og organisationer, hvor restauranter kan komme af med dagens overskydende mad. Således sælger spisestederne det resterende mad til billigere penge eller donerer det.
Metin har dog ikke overvejet at gøre brug af de forskellige madspilds-apps, da han ikke tror, at det gavner hans restaurant.
“Det er lidt som at sige ‘vi fik heller ikke solgt ud i dag’,” siger han.
Han mener, at det kan være skadeligt for restaurantens image. Og derved afholde folk i at besøge den tyrkiske restaurant. Desuden forventer han, at folk vil vente med at købe maden, indtil prisen falder nær lukketid.
Man kan gøre så og så meget for at mindske madspild. Men budskabet i Bazar Vest er klart, man skal ikke lave mere, end der er brug for.