Ifølge den nylige FN-måling E-Government Survey 2020 er Danmark verdensmestre i offentlig digitalisering. Men digitaliseringen har også konsekvenser for borgere, som ikke bruger computere og smartphones.
Af Benjamin Andreassen
NemID og e-Boks er tæt forbundne med booking af vacciner. Men for ikke-digitale borgere – heriblandt mange ældre – skaber bookingen store udfordringer (Foto: Benjamin Andreassen).
Coronaproever.dk, vacciner.dk og coronapas. Det er et udsnit af de digitale tiltag, som den danske befolkning har stiftet bekendtskab med det seneste år. Og selvom tiltagene er sat i søen for at gøre test- og vaccinebookingen lettere, er det ikke alle borgere, der deler den opfattelse. Det kan Anders Nielsen, hvis 79-årige forældre bor i Brabrand, nikke genkendende til.
”Jeg har hjulpet begge mine forældre med at bestille tid til vaccination. De er ikke trygge ved teknologi, så derfor har jeg altid hjulpet dem med ting såsom NemID og Netbank,” siger Anders Nielsen.
Anders Nielsen fortæller, at tidsbestillingen til vaccinationen var problemfyldt. Derfor kan han godt forstå, at flere ældre har opgivet selv at booke tid på internettet. Og Anders Nielsens forældre heller ikke de eneste, som er stødt ind i problemer. DR Nyheder skrev den 17. april: ”Selvom vanskeligheder med at booke vaccination tidligere har været fremme, så har brugerne fortsat problemer.”
Blev kastet af systemet flere gange
Anders Nielsen pointerer, at fejl på bookingsystemet ikke har gjort forældrene mere trygge i brugen af teknologi. De er bange for, at de gør noget forkert, og de bruger derfor sønnen som digital livline.
”Jeg ved ikke, hvad mine forældre skulle gøre, hvis vi i familien ikke kunne hjælpe dem. Når bookingsystemet smider dem af hjemmesiden flere gange, tror jeg ikke, at de har modet eller tålmodigheden til at prøve igen og igen,” siger Anders Nielsen.
På Vores Brabrand har vi tidligere skrevet om Brabrand-ægteparret, Bodil og Henrik Mejer, der ligeledes har oplevet problemer med bookingsystemet. Her fortalte Henrik Mejer, at systemet foreslog vaccinationssteder langt fra deres bopæl i Brabrand:
”For Bodil gik det godt, men jeg måtte forsøge fem gange, før det lykkedes. Først var der ingen tider, og andre gange var der kun ledige tider i Vejle, Sorø og Slagelse. Jeg endte heldigvis med at få en tid i Tranbjerg.”
FAKTABOKS
NemID er borgeres og virksomheders sikre log-in til selvbetjeningsløsninger såsom Netbank og Skats TastSelv.
Online vaccinebooking kræver NemID. Bookingen kan alternativt gøres via telefon.
120.000 +65-årige har ikke NemID.
290.000 +65-årige modtager ikke digital post.
200.000 +65-årige har aldrig været på internettet.
Kilde: Digitaliseringsstyrelsen og Ældre Sagen.
Ældre Sagen: Udfordringer for den ikke-digitale borger
Det er især borgere uden NemID, der er digitalt afskåret. Sådan fortæller jurist og seniorkonsulent hos Ældre Sagen, Louise Kambjerre Scheel:
”Overordnet set er der den udfordring, at des mindre digital du er, jo sværere er det at navigere i dagens samfund. Det offentlige har udviklet utrolig mange digitale selvbetjeningsløsninger, der gør det hurtigt og let at komme videre, men uden NemID og Digital Post bliver det ofte langtrukkent og besværligt.”
Problematikken kom især til syne, da vaccineinvitationerne begyndte at dukke op. Her har borgerne uden e-Boks været nødsaget til at vente på et fysisk brev i postkassen, før de kunne komme videre.
”Borgere, der har modtaget invitationen i postkassen, har oplevet en forlænget proces sammenlignet med digitale borgere. De har ikke kunne booke en vaccinationstid online, men har derimod skullet ringe til et telefonnummer med telefonkø,” siger Louise Kambjerre Scheel.
Ifølge Ældre Sagens egen beregninger, der tæller personer over 65 år, har omtrent 120.000 ældre ikke NemID, 290.000 ældre modtager ikke digital post, og 200.000 ældre har aldrig været på internettet. Dette skal ses i lyset af, at der i 2019 var 1.136.000 personer i Danmark, som var fyldt 65 år.
Derfor er det også vigtigt at huske, at det ikke er alle ældre i Danmark, som ikke bruger digitale løsninger, forklarer Louise Kambjerre Scheel:
”Når man omtaler ældre, skal man huske, at Ældre Sagen repræsenterer alle typer af brugere. Vi har medlemmer, som er frontløbere og er med på det hele. Men vi repræsenterer også ældre, som er undtaget digital post, NemID, og som ikke er en del af det digitale univers. Vi er ikke imod digitalisering i Ældre Sagen, men vi må ikke glemme segmentet i befolkningen, der ikke er digitale.”
Stigning i henvendelser til Ældre Sagen
I takt med de digitale tiltag i forbindelse med corona har Ældre Sagen oplevet en stigning i henvendelser fra borgere, der søger hjælp og vejledning. Det er blandt andet med spørgsmål om, hvordan man bestiller vaccinationstid og skaffer et coronapas. Spørgsmål, som har fyldt meget for mange medlemmer.
”Ældre Sagen har oplevet en naturlig stigning i henvendelser. Vi skal huske på, at corona har givet nogle akutte problemstillinger, som man ikke har oplevet før. Dog har problemstillingerne med de digitale tiltag signaleret, at når det brænder på, så er der mange, som føler sig udsatte,” siger Louise Kambjerre Scheel.
Louise Kambjerre Scheel fortæller, at mange benytter sig af Ældre Sagens telefonrådgivning. Her kan alle ringe ind med spørgsmål, uanset om man er medlem af Ældre Sagen eller ej:
”Telefonrådgivningen har oplevet en markant stigning i henvendelser fra folk, der har været desperate for at finde ud af, hvordan de skulle komme videre i systemet.”
Færdigvaccineret i maj
Tilbage i Brabrand er Anders Nielsens forældre kun dage fra at få andet stik med Pfizer-vaccinen. Og selvom bookingen har været en tur med op- og nedture, glæder Anders Nielsen sig over, at forældrene er et skridt tættere på at få hverdagen tilbage.
”De er begge dybt imponeret over, hvor effektivt selve vaccinationen foregår. Det er dejligt, at processen er overstået, og at de nu kan fokusere på andre ting end NemID og bookingsystemer,” afslutter han.