Trinbrættet, togstationen og Letbanen. Det er de tre muligheder, der bliver diskuteret og vurderet i byrådet og blandt beboerne. Men de overser en fjerde løsning.
Af Alex Munk Hjort & Camilla Matzen Schmidt
På trods af den store lokale entusiasme omkring den potentielle udvidelse af Brabrands kollektive trafik er der langt fra teori til praksis. Vores Brabrand skrev i sidste måned, at Byrådet skal tage stilling til situationen i løbet af foråret. Du kan læse artiklen her.
Det er dog ikke alle, der er lige så optimistiske omkring den mulige togbanetrafik. Der er også dem, der mener, at Brabrand by gjorde klogere i at investere i flere busser. For Grethe Nielsen ville det være til større last end gavn at tage Letbanen frem for bussen.
“Hvis jeg skal med Letbanen, så skal jeg gå et stykke og tage en anden bus først,” fortæller hun.
Hun bor til dagligt i Harlev, så hendes busture igennem Brabrand ville blot blive forlænget af at skulle skifte til Letbane eller tog for at komme ind til Aarhus C. For hende ville det give mere mening at have flere bustider og busruter.
I 2008 nedlagde Region Midtjylland busserne til Lyngby vest for Brabrand. Det har isoleret specielt de ældre, som nu ikke kan tage kollektiv trafik ind til Brabrand. Og det har modarbejdet ønsket om, at flere bruger den kollektive trafik frem for privatbilisme.
Busserne repræsenterer et seriøst alternativ til den store udgift, der ligger i at bygge en togstation eller anden etape af letbanen. Imidlertid er Grethe Nielsen ikke solgt på idéen om, at Letbanen bliver en realitet i Brabrand.
“Jeg tror, det er noget, de bare snakker om, Letbanen, tror jeg, bliver inde i midtbyen,” siger hun.