Rikke Bank ejer secondhand-butikken LuksusBank. Hun var egentlig overbevist om, at hun skulle arbejde med interiør, men i dag handler hendes hverdag mest af alt om tøj og sociale medier.
Af Trine Uldall Juhl Petersen, d. 20.04.2021

– Jeg tror ikke, jeg havde regnet med, at det skulle være så vigtigt, det her med sociale medier.
Rikke Bank står til dagligt i den 320 kvadratmeter store secondhand-forretning i Brabrand. En stor del af arbejdstiden bruger hun på at opdatere og friste de mange følgere på LuksusBanks Instagramprofil.
Sociale mediers indtog
Det er hverken en hemmelighed eller en overraskelse, at de sociale medier i stigende grad spiller en rolle i vores liv. En rapport fra Slots- og Kulturstyrelsen fastslår, at det både er hos den yngre og ældre del af befolkningen, at de sociale medier har vundet indpas. 77 procent af den danske befolkning har en profil på Facebook, mens 40 procent har en bruger på det billedrige medie, Instagram.
Iværksætter Rikke Bank startede sin virksomhed LuksusBank tilbage i 2019. I den forbindelse fik hun en måned før åbningsdagen hjælp til at komme på de sociale medier. Dengang havde hun ingen anelse om, hvor stor en del de sociale medier ville komme til at fylde for hende.
– Stort set hele min åbningstid er jeg på, og det er fra 11-17. Men allerede klokken 7 om morgenen svarer jeg på beskeder. Og allerede klokken 8:30 har jeg i dag lagt et opslag op. Jeg bruger i snit 6 – 8 timer om dagen på det.
Den æstetiske sans
Rikke Bank var forud for sin opstart med LuksusBank kørende sælger inden for interiørbranchen, hvor hun levede af at sælge boligtekstiler og brugskunst. Det var også den oprindelige plan, at LuksusBank primært skulle have solgt interiør, men det viste sig hurtigt, at kunderne havde størst interesse i både at købe og sælge tøj.
I LuksusBank er der 55 reoler, som lejes ud til kunder. Derfor er Rikke Bank afhængig af, hvilke varer kunderne sælger på deres reoler. I dag er der 2.000 bøjler med tøj.
– Det er bare noget, de fleste interesserer sig for. Men at det er endt sådan her, det er så tilfældigt. Det er blevet en blanding af tøj og interiør, og mest tøj nu.
Iværksætteren i Brabrand har bevæget sig en smule væk fra sit oprindelige fag. I dag bruger hun sine erfaringer fra interiørbranchen i arbejdet med at skabe det helt rigtige udtryk på Instagram.
– Når jeg vælger de ting, der skal være på billederne, så er det meget visuelt. Jeg tænker, at det skal se lækkert. Det er nok noget, jeg har med fra mit fag. Jeg har brug for, at alt ser præsentabelt ud.
Det kommer derfor heller ikke fuldstændig bag på Rikke Bank, at hun er blevet så pjattet med at holde gang i forretningens liv på de sociale medier. Hun fortæller, at hun i sin fritid altid har elsket at gå derhjemme og sætte blomster i vand og arrangere vindueskarmen med fede loppefund og moderne keramik for at tage billeder af det.
Dengang var det bare en hobby. I dag er der over 6.500 mennesker, der følger med, når Rikke Bank poster billeder på LuksusBanks Instagramprofil.
Virksomheder på sociale medier
Rikke Bank er overbevidst om, at kendskabet til butikken slet ikke havde været så stort, hvis ikke hun var kommet på de sociale medier.
– Der er ingen tvivl om, at over 50 procent af de kunder, der kommer her, jeg vil endda næsten sige 70 procent, de kommer, fordi de har set noget på de sociale medier.
Rapporten fra Slots- og Kulturstyrelsen viser, at flere og flere virksomheder i løbet af de sidste par år er kommet på de sociale medier. Det giver brugerne mulighed for at have en direkte kommunikation med virksomheden og føle sig opdateret på nye produkter, trends og tilbud hjemme fra sofaen.
Rikke Banks opfattelse er, at kunderne nyder at få tingene serveret på Instagram i en travl hverdag. Så selvom hun har kunder fra hele landet, er det ikke nødvendigvis afstanden til butikken, der er afgørende for, om kunderne handler online på de sociale medier eller fysisk i forretningen:
– Jeg har en del kunder, der køber rigtig meget på Instagram, som bor lige i nærheden. Når de kommer herud, siger de: ’Ej, jeg kan slet ikke overskue det. Det er så meget nemmere, når du viser noget’.
Fra reklame til hjertebarn
Hvad der oprindeligt bare skulle have været en måde at skabe opmærksomhed på butikken, er i dag blevet et hjertebarn for ejeren af LuksusBank. Rikke Bank kunne ikke drømme om at give ansvaret for de sociale medier videre.
– Det er nok fordi, jeg synes, det meget er mig selv, jeg sælger ud af. Så jeg ville være rigtig ked af, hvis der var en anden, der skulle gøre det for mig.
Du kan besøge Rikke Banks secondhand forretning på Langdalsvej 75 eller på Instagram her.
…. Og vil du gerne vide mere om danskernes brug af sociale medier, kan du læse Slots og Kulturstyrelsens seneste rapport, som også er den, der er blevet henvist til her i artiklen. Læs mere her.