I Tech-klassen på Tovshøjskolen er fag som geografi og historie skiftet ud med pligter og praktiske opgaver. Målet er at give eleverne succesoplevelser og gøre dem klar til en erhvervsuddannelse.
Af Miriam Brems og Mathilde Skov Pedersen.
Skoleskemaet for de syv elever i Tovshøjskolens Tech-klasse ser ikke helt almindeligt ud. De har fuldt fokus på dansk og matematik, og ellers foregår læringen uden for klasseværelset. De er ofte i mindre praktikforløb, hvor de lærer at være en del af en arbejdsplads, og har små job på skolen, som de tjener en lille smule på.
“De dækker bord til vores madskole, hjælper til i køkkenet, og nogle af dem har bygget bordebænkesæt til skolen. De har også mulighed for at følges med pedellerne og være med til deres arbejde,” fortæller Lene Schmidt-Sørensen, der er pædagogisk leder for 5.-9. klasse på Tovshøjskolen.
Hun fortæller, at det giver mulighed for at styrke nogle af elevernes gode og stærke sider, og giver dem succesoplevelser og mere motivation til at gå i skole.
“Hovedformålet er, at de bliver klar til at tage en ungdomsuddannelse, og at de bliver så gode til matematik og dansk, at de kan bestå eksamen i 9. klasse,” siger Lene Schmidt-Sørensen.
Nogle er der i perioder, andre hele tiden
Det er meget forskelligt, hvor længe den enkelte elev går i Tech-klassen.
“Nogle er der i en periode, hvor de har brug for at få ro på og bliver senere sluset tilbage i deres stamklasse. Andre følger fag i deres stamklasse ved siden af, for eksempel fysik og engelsk,” forklarer Lene Schmidt-Sørensen.
En del af eleverne bliver også i Tech-klassen skoletiden ud, imens nogle er i klassen, indtil de kan få en plads i en specialklasse.
Fuldt fokus på erhvervsuddannelser
Tech-klassens fokus på dansk, matematik og praktiske opgaver betyder, at eleverne ikke kan komme ind på en gymnasial uddannelse efter folkeskolen. Det har de ikke de nødvendige fag til. Lene Schmidt-Sørensen er opmærksom på det, men ser det ikke som et problem.
”Gymnasiet er ikke en mulighed, som vi fratager eleverne. Det er en mulighed, som de i realiteten ikke har, fordi de er så fagligt udfordrede. Alternativet til Tech-klassen er, at de ikke kan komme videre efter folkeskolen.”
De har valgt at fokusere på dansk og matematik, fordi man skal bestå de to fag for at komme på en erhvervsuddannelse eller produktionsskolen.
”For os gælder det om, at så mange som muligt får en ungdomsuddannelse. Det er målet med Tech-klassen.”
Rådmanden er positiv
Aarhus Kommune arbejder med at få mere fokus på tidlige indsatser for de fagligt udfordrede i folkeskolen, og Rådmand for Børn og Unge, Thomas Medom, ser positivt på Tovshøjskolens tiltag.
”Der er brug for, at flere unge tager en erhvervsuddannelse. Det er en god uddannelse at stå med, og den giver også gode muligheder for videre uddannelse bagefter,” siger han.
Ligesom Lene Schmidt-Sørensen mener han derfor, at det kan give god mening at holde fokus på færre fag og det praktiske arbejde.
”Især hvis alternativet er, at eleverne skal trækkes igennem rigtig mange forskellige nederlag i skolen, eller hvis det er, at man ikke får en ungdomsuddannelse overhovedet.”
Succes for eleverne
Tech-klassen har været i gang i snart to skoleår, og pædagogisk leder Lene Schmidt-Sørensen er positiv over resultaterne.
”Det er en succes for de elever, der går i klassen. De trives bedre end i deres almindelige klasse, og vi kan mærke, at de har fået mere ro på.”
Her betyder det især noget, at der er tid til den enkelte.
”Det er et lille hold, så der er mulighed for, at de kan få den hjælp, de har brug for i deres tempo og på deres niveau.”
Fordi ordningen endnu er ny, er det for tidligt at sige, om den rent faktisk betyder, at flere elever kommer videre på en ungdomsuddannelse.