Online shopping er kun blevet mere populært, siden butikkerne lukkede ned grundet COVID-19, viser undersøgelser. Det stiller nye krav til de fysiske butikker, der må holde sig relevante for forbrugerne. Storcenteret City Vest har derfor stort fokus på den digitale markedsføring, men har også en masse lokale initiativer i gang for at tiltrække århusianerne.
Af Marie Wedderkopp Svane, d. 20. april 2021
![](https://voresbrabrand.dk/lokalefortaellinger/wp-content/uploads/sites/7/2021/04/city-vest-300x205.png)
Storcenteret City Vest kan se frem til slå dørene op i morgen d. 21. april 2021 efter en lang nedlukning. Danskernes onlinevaner har dog ændret sig i løbet af pandemien, hvor flere og flere handler deres varer på nettet. City Vest har derfor flere es i ærmet for at skabe et center, der tilbyder mere end blot shopping.
Danske forbrugere har nordisk rekord i online shopping under COVID-19
Som en konsekvens af CODVID-19 er de danske forbrugertendenser blevet mere digitale, viser en undersøgelse af PwC og Norstat. 31 procent af de danske forbrugere forventer, at de fremadrettet efter COVID-19 vil fortsætte med at shoppe online, og derved holde fast i den forøgede digitale forbrugeradfærd.
“Undersøgelsen giver erhvervslivet og særligt de mange detailbutikker et fingerpeg om, hvor vigtigt det er at kunne forstå og tilpasse sig de nye forbrugsmønstre, som COVID-19 har medført. Online shopping er en stigende præference for både de danske, men også resten af de skandinaviske forbrugere,” udtaler Michael Szczepanski, partner i PwC og leder i Strategy& i en artikel på PwC. Han tilføjer, at en fysisk butik som salgskanal derfor ikke i lige så høj grad er relevant for forbrugeren længere.
Storcenteret City Vest har også mærket coronaens konsekvenser med en lang nedlukning. Marketingskoordinatoren for centeret, Maria Rishøj Petersen, er heller ikke i tvivl om, at måden folk køber ind på har ændret sig, og det stiller nye krav til storcentrene.
Men hvis du spørger Maria Rishøj Petersen, byder City Vest på muligheder, du ikke finder online: nemlig personlig betjening og vejledning. For hende at se, er det vigtigt at man husker at bevare den fysiske kontakt i den digitaliserede verden – vi må ikke distancere os for meget fra hinanden.
”Der er noget særligt ved at mærke den person, man står overfor, føle varerne mellem hænderne og få den vejledning, man har brug for, når man skal købe den rigtige stegepande, make-up, skjorte eller de perfekte løbesko,” siger Maria Rishøj Petersen.
Det er ikke en ekspertvejledning, man kan købe sig til online. Mange af deres kunder handler i City Vest, fordi de kender butikkerne, centeret og personalet. Det skaber en stor tryghed, når de ved, hvad og hvem de bliver mødt af, fortæller marketingskoordinatoren.
City Vest puster liv i det lokale
City Vest har det sidste års tid lavet flere lokale samarbejder for at bakke op om de lokale kræfter. City Vest er nemlig mere end ”bare” et center, ifølge Maria Rishøj Petersen. Det skal også være en hyldest og opbakning til lokale iværksættere og ildsjæle.
”Vi har så utroligt mange gode kompetencer i vores lokalmiljø,” fortæller hun.
Storcenteret har blandt andet holdt en iværksætterkonkurrence, hvor man kunne vinde et butikslokale i tre måneder. Den vandt BARe VIN og Brainchild, der stadig er at finde i centeret. De har også en tegnekonkurrence og et børnegalleri med den lokale kunstner Thomas Kruse.
Derudover har de et rigtigt godt samarbejde med det lokale iværksætterhus Square One, hvor City Vest har udstillet møbler, som Square One har designet til dem. Desuden fortæller marketingskoordinateren, at de inden længe kan løfte sløret for endnu et nyt spændende, lokalt initiativ.
Centeret har fokus på den digitale markedsføring
City Vest har stort fokus på deres digitale markedsføring, hvor de både benytter Facebook, Instagram, online annoncering og egen app og hjemmeside. De forskellige medier er medvirkende til at holde storcenteret relevant for forskellige segmenter, ifølge Maria Rishøj Petersen.
”Med en kombination af digital og traditionel markedsføring kan vi skabe kendskab og opmærksomhed til City Vest,” lyder det fra marketingskoordinatoren.
Centeret ser en stor fordel i at benytte deres app, da den ikke er styret af algoritmer, ligesom Facebook for eksempel er. Derfor ser brugeren kun tilbud og kampagner fra de butikker, de selv har valgt at følge, fortæller Maria Rishøj Petersen. Desuden er det specielle ved appen, at man optjener point hver gang, man ”tjekker ind” i centeret. De point kan kunderne bruge på at indløse gaver i præmieshoppen.
Videoer er desuden blevet populære på diverse medier, har Maria Rishøj Petersen observeret. Derfor er de også hele tiden i gang med at udvikle nye videoer og implementere det i deres markedsføring.
Storcenteret City Vest har altså hele tiden fingeren på pulsen for at holde sig relevant for forbrugerne. Kun tiden kan vise om danskernes ændrede forbrugsvaner finder vejen tilbage til storcenteret efter nedlukningen.