Kulturlivet er i knæ på grund af coronakrisen, og flere kunstnere og koncertarrangører tænker i nye baner for at holde fast i kulturtilbud under corona. I lørdags afviklede Information Vest – E&P Huset en koncert med sangerinden ANTONiA fra den røde containerbygning i hjertet af Gellerup. ANTONiA håber på at kunne nå ud til et andet og bredere publikum gennem online-koncerter, og Peter Danholt, lektor i Informationsvidenskab og Digital Design ved Århus Universitet, ser fremtidige muligheder for et innovativt kulturliv.
Af Amalie Malthe Ludvigsen, d. 20. april 2021
Klavertonerne fra ANTONiAs elektriske klaver danser ud af bilens højtalere. Et lille billede af ANTONiA og hendes to korsangerinder foran en tæppebaggrund toner frem på den gamle iPhone SE’s skærm. Forårssolens friske stråler blænder ansigtet, og man skulle næsten tro, at det var sommer. ANTONiAs stemme udfolder sig kreativt og smukt akkompagneret af det lette klaver. Det føles som om, at bilen flyder over Viborgvej på vej hjem fra Bauhaus i Tilst.
Undertegnede havde sit ur på for første gang siden januar måned, og eftersom viserne stadig sagde vintertid, tog jeg fejl af tiden, og måtte høre og se starten af live-streamingen fra ANTONiAs koncert fra bilens brændende forsæde. Det var ellers planlagt, at den skulle høres hjemmefra på TV-skærmen med benene slået op og et godt glas druer i hånden. Havde det været en koncert med fysisk tilstedeværelse, havde jeg misset det meste af koncerten. Hvem skulle have troet, at COVID-19 var skyld i, at jeg ikke gik glip af en koncert?
Teknologien forbinder os til kulturlivet under corona
Kultur- og koncertlivet er hårdt presset under corona. Men intet er så skidt at det ikke er godt for noget. Krisen medfører, at musikere og spillesteder er nødsaget til at tænke innovativt for at holde gang i hjulene. Og vigtigst af alt for fortsat at berige lytterne med koncertoplevelser.
”Corona har gjort meget for at vi er kommet på de værktøjer, som vi allerede havde tilgængelige før,” siger Peter Danholt. Han mener, at med de værktøjer, som vi har, kan teknologien udfylde et rum for os og gøre noget for os, der ikke er det samme som ”det gamle”, men som kan noget andet.
”Vi er ude i det med, at teknologien ikke bare bliver noget, man kan sætte i stedet for, men noget, som skaber en form for forandring i oplevelsen,” forklarer han.
Netop denne forandring kan forklares ved hjælp af begrebet ’translation’, som stammer fra aktørnetværksteorien. Aktørnetværksteorien går ud på, at man skal forestille sig, at alting i hele verden indgår i ét samlet netværk. Alle dele er afhængige af hinanden, mennesker såvel som teknologier og maskiner, såvel som dyr og så videre. Alle dele af netværket er aktører. Netop fordi der opstår en forandring i oplevelsen af at gå til en kulturoplevelse, som muliggøres i forholdet mellem menneske og teknologi, er både menneske og teknologi blevet til nye aktører med nye roller. Der er sket en translation.
”Derfor er vores forståelse af at deltage i en kulturbegivenhed forandret af selve den måde den begivenhed foregår på og ved hjælp af de medier, som den foregår på,” forklarer Peter Danholt.
Det kan være svært at få sit hoved omkring. Så lad os ile videre til noget, som mange kender til og hungrer efter i disse dage: Koncertoplevelsen.
Coronas positive effekt på online kulturliv
Som den kvikke læser har opdaget, er online-koncerten mobil og fleksibel. Det er ligemeget, om man har glemt tiden på sin lørdagsshoppetur i Bauhaus, eller om man har siddet og ventet trofast og forventningsfuldt hele dagen på, at koncerten skulle gå i gang. Man kan se og høre den hvor som helst med en god internetforbindelse. Det nye online format åbner op for nye muligheder. Også hvis man spørger lørdagens emne, ANTONiA.
”Det var selvfølgelig specielt at live-streame en koncert og ikke have et fysisk tilstedeværende publikum. Men jeg oplevede, at man ved at live-streame en koncert faktisk kan nå ud til andre mennesker end dem, som man normalt spiller for,” fortæller hun.
Den lokale sangerinde er uddannet fra Det Jyske Musikkonservatorium i sommeren 2020. I løbet af hele sin studietid har hun dygtiggjort sig indenfor sangskrivning. Nu arbejder hun som folkeskolelærer, hvor hun underviser i musik i både det almene tilbud og specialtilbuddet. Det giver hende mulighed for at have en stabil indkomst og samtidig udfolde sig kreativt som musiker i en økonomisk usikker branche.
Til koncerten fandt ANTONiA ud af, at hendes gamle klaverlærer fra musikskolen i Kolding deltog i koncerten. Han er et eksempel på én, som hun ikke er sikker på ville have deltaget i koncerten, hvis den havde været med fysisk fremmøde.
”Man har job, man skal passe, børn og fritidsaktiviteter. Jeg tror, at det nogle gange kan være svært for folk at rumme og overskue at komme afsted. Især også hvis det er en koncert der bliver afholdt i en anden by, så er det ikke altid, at man får planlagt at komme afsted. Men fordi verden nu er lukket ned, og fordi vi kan live-streame det, så kan man netop sidde hjemme i sin varme stue og følge med – uden at man behøver at lægge transporttid i det. Så det kan noget andet,” siger den lokale sangerinde.
Peter Danholt mener også, at der findes mange positive aspekter af den nye måde at gå til koncert på.
”Jeg vil til enhver tid tro, at de digitale værktøjer har en positiv effekt på, hvordan vi kan undgå at blive ensomme og føle, at vi er en del af en eller anden kulturbegivenhed. Men selvfølgelig bliver det også hele tiden målt op imod en eller anden erindring eller forestilling om, hvad den virkelige begivenhed ville være,” siger han.
Han eksperimenterer med tanken om, hvordan tilskuerens rolle til en koncert bliver anderledes under manglen af fysisk tilstedeværelse. Man bliver nødt til at prøve at tænke på, at det er en ny måde at deltage i en kulturbegivenhed på.
”Ud fra et fagligt perspektiv vil jeg sige, at hvis man skal overgive sig til den oplevelse, så skal man netop se den som noget helt nyt, som mere end et forsøg på at efterligne noget andet. Så tror jeg, at man egentlig kan få et større udbytte, end hvis man hele tiden sætter det op imod én eller anden forestilling om, hvordan det rigtigt burde være. Teknologier bestemmer ikke bare over os, og vi bestemmer ikke over teknologien, men vi kan selv møde den. Vi har selv noget med, som får en konsekvens for, hvordan teknologien ender med at virke på os,” mener Peter Danholt.
Han tilføjer, at det åbner op for at skabe nye former for nærvær og en ny form for opmærksomhed rettet mod musikken, fordi alle de fysiske og situerede indtryk af dansende tilskuere og kolde slatter af fadøl i nakken er skrællet væk. Teknologien tillader altså tilskueren at indtage en rolle, som er mere beskuer-agtig og analyserende, end den måske er, når man deltager i en koncert på Train inde i Århus.
Hvordan mon fremtiden ser ud?
Hjemme fra Bauhaus, hjemme i lejligheden, hører jeg de sidste toner fra klaveret blive spillet og den sidste strofe blive sunget. Koncerten slutter. Under normale omstændigheder ville folk klappe og koncertsalen begynde at summe af begejstrede stemmer tilhørende masende kroppe, der alle er ivrige efter at nå ud til garderoben som den første person. I stedet er der stille i dagens koncertsal, min beskedne stue. Jeg læner mig tilbage og glor tomt ud ad vinduet. Flashbacket kombineret med denne nye type koncertoplevelse giver anledning til at stille et spørgsmål, der runger i stuen: Hvordan ser fremtidens koncertoplevelser ud, og kan vi forvente at se mere til inddragelsen af digitale værktøjer?
”Jeg tror egentlig, at der er nogen, der opdager nogle nye formater, og at man kan lave nogle andre typer oplevelser, som også kan noget interessant. Det er klart, at hvis spillesteder oplever en coronatilstand der er blivende, og at de alligevel ikke kan køre med den kapacitet de gjorde før, jamen så er det oplagt at tænke i sådan nogle formater. Jeg tror, at det kommer til at være en blivende ting, der også skaber et innovationskrav for, at kulturudbyderne kan tjene deres penge,” forudsiger Peter Danholt.
ANTONiA tror, at folk værdsætter kulturlivet og musikken meget mere nu, hvor man netop ikke kan komme ud og opleve på samme måde. Hun tror på en positiv udvikling, og hun håber på, at de online koncerter motiverer flere lyttere til at komme ud, når verden og spillestederne åbner og dermed skabe et større og bredere publikum.
“Jeg håber på, at jeg med min online-koncert kan bidrage til at minde den enkelte lytter om, at der findes et kulturliv stadigvæk. At selvom vi ikke kan mødes fysisk, så er der alternative muligheder for at følge med,” siger hun.
Hvis du gik glip af lørdagens koncert, kan den stadigvæk opleves på Facebook. Du finder optagelsen på dette link. Koncerten blev arrangeret i samarbejde med Information Vest – E&P Huset.