Genbrug vækster, og mere og mere af handlen rykker online. Det mærker de hos Genbrugsland i Gellerup.
Af Troels Thøgersen og Morten Søgaard Nielsen
Hvis du har købt eller solgt en brugt sofa, lampe, mobiltelefon, cykel eller andre genbrugsvarer på de sociale medier, er du langt fra alene. 36% af danskerne har handlet brugt på de sociale medier i 2017. Det viser en rapport udarbejdet for DBA på baggrund af indsamlet data blandt 2.354 danskere af analysebureauet Epinion. Til sammenligning var det kun 15% af danskerne i 2016, som havde handlet brugt på de sociale medier. Hos Genbrugsland på Edwin Rahrs Vej ved Bazar Vest i Gellerup har nethandlen sat sine præg:
”Vi mærker nethandlen. Det kan vi se på de ting, vi bliver tilbudt. Vi får ikke så meget længere. De ting, vi får, er måske ikke af så høj standard som tidligere,” forklarer Aase Hedelund. Hun har været frivillig siden butikkens åbning i 2009.
Facebook-gruppen ’Køb, salg og bytte i Århus og omegn’ har opnået stor popularitet. Gruppen har i skrivende stund 74.290 medlemmer.
”Hvis de har nogle gode ting, vil de måske selv prøve at sælge det på nettet. Sådan går det jo med alting, at folk går på nettet og finder de ting, de gerne vil købe,” fortæller Aase Hedelund.
Genbrug boomer – også i Gellerup
Det er ikke kun nethandlen, der vækster. Sådan er det for genbrugsbranchen generelt. I 2017 har 63% af danskere valgt en mere miljøvenlig løsning og enten købt eller solgt brugt. Procentsatsen er 4 procentpoint højere sammenlignet med 2016, fremgår det af rapporten.
”Vi mærker et boom i genbrug. Jeg tror, at mange går ind for genbrug. Det gælder alle klasser og lag i samfundet,” konstaterer Aase Hedelund.
Undersøgelsen viser samtidig, at den oftest angivne anledning til at købe genbrugsvarer er flytning, hvilket de også har oplever hos Genbrugsland.
”Vi mærker altid, når universiteterne begynder sidst på sommeren. Her sælger vi mange senge, reoler, køkkenting og meget andet til nytilflyttere.”
Genbrug er mere end billige møbler
Den primære motivation bag køb af genbrug er at spare penge. 50% af de adspurgte angiver den økonomiske gevinst som den største motivation bag deres køb af genbrug, mens 21 % ser miljøhensyn som den vigtigste årsag til at købe secondhand-varer. Ifølge Aase Hedelund findes genbrugens tiltrækning i mere end blot økonomi- og miljøhensyn:
”Der er selvfølgelig det økonomiske aspekt, men vi oplevelser også, at folk bare synes det er sjovt. Unge mennesker, der gerne vil have noget sjovt tøj. Det er blevet et hit at finde et godt møbel i genbrug. Folk går meget op i det. Økonomien betyder selvfølgelig noget, men vi oplevelser også, at folk synes, det er sjovt at finde noget specielt.”
Hertil tilføjer hun uddybende, hvordan mange finder inspiration i de talrige auktionsprogrammer på tv, inden de besøger Genbrugsland:
”De har måske set nogle ting på auktion eller TV, inden de kommer her.”